Gå til innhold

Valgte å få barn. Tror jeg valgte feil.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må rett og slett innrømme det. Har ett barn på 5 år. Uendelig glad i barnet mitt, og hadde fått akkurat dette barnet 100 ganger igjen, om det måtte gjøres for å lage det. Men selve livsstilen og alt som følger med er feil for meg.

Jeg veide fram og tilbake, og tenkte at det var flere fordeler enn ulemper, men det ble ikke slik. Det er masse fine stunder og kjærlighet, men det er ikke nok til å veie opp for alt annet i livet jeg har midlertidig eller permanent mistet. 

Lider ikke nevneverdig under det til daglig, og er glad i livet og familien min. Men det går altså an å føle at man valgte litt feil, likevel. 

Anonymkode: 6c33f...409

• Liker 37
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje feil å si det, men jeg blir faktisk takknemlig for at du deler dette. Jeg står midt i å vurdere barn eller ikke selv, og synes det er utrolig vanskelig å vite fordi jeg kan for lite om hva det innebærer å bli mamma. Klart jeg har en formening om hvordan det skal bli, men det er nok langt ifra hvordan det faktisk er. Kunne du ha delt litt om hva du tenker endret seg og hva som var annerledes med dette livet enn det du forestilte deg? Takker igjen for at du er så modig, jeg tror at om flere var ærlige om hva morsrollen innebærer så ville flere av oss hatt større forutsetninger for å ta et godt valg ❤️

Anonymkode: e13cd...d9e

• Liker 31
Skrevet

Den største gave har den største pris, heter det

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid nå og har det på samme måte. Livet mitt er supert uten barn, men hva går jeg glipp av, hvordan blir alderdom uten barn og barnebarn? 

Jeg har tenkt å ta med barnet mitt ut i verden og på opplevelser som jeg ville gjort uten. Håper jeg har gjort et riktig valg... 

Anonymkode: c6b66...fd9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte også feil

Anonymkode: f79e7...d6d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for at du deler. 

Jeg er selv barnefri av valg, fordi jeg vet jeg ikke vil like den type liv man må ha med barn. Det framstilles ofte som at det er umulig å angre på å ha fått barn, men jeg vet jeg ville ha gjort nettopp det. 

Det er sikkert ikke så lett å dele noe sånt, men det kan i alle fall hjelpe andre at du gjør det. Og jeg tenker du nok kna få et kjempefint liv likevel, selv om det ikke er helt sånn som du helst ville hatt det *klem*

Anonymkode: 0e2a8...c92

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Kontrasten til livet før og etter barn er enorm. Men husk at "før barn" gjerne er ungdomstida og tida som ung voksen. Når alle rundt deg var barnløs og gjerne singel. Og fløy rundt og dyrka hobbyer og slikt. Å være barnløs 35+ blir ikke det samme i det hele tatt. Få andre er barnløse. Folk er ikke på byen. 

Anonymkode: 3696f...3e4

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Nå da.. Jeg følte ikke jeg hadde noe valg. Jeg er veldig A4, og gikk rett i A4 livet, har ikke vurdert noe annet. Har to barn og elsker de over alt annet, og ville aldri valgt de bort. Men nå, når jeg har barn, så har jeg på en måte mer forståelse for de som velger å ikke ha barn. Og tror også jeg kunne vært lykkelig uten barn selv, om jeg valgte å ikke få de i utgangspunktet. Også samboeren min, han ville også, tror jeg, klart seg helt fint uten barn.

Anonymkode: 3dcd3...1c9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det var leit å lese. Hva er det du tenker du permanent har mistet?

Anonymkode: 542e1...f39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kontrasten til livet før og etter barn er enorm. Men husk at "før barn" gjerne er ungdomstida og tida som ung voksen. Når alle rundt deg var barnløs og gjerne singel. Og fløy rundt og dyrka hobbyer og slikt. Å være barnløs 35+ blir ikke det samme i det hele tatt. Få andre er barnløse. Folk er ikke på byen. 

Det stemmer sikkert på bygda, men jeg bor i en større by. Her er det mange frivillig barnløse. Har selv en stor vennekrets med folk over 35 som ikke har barn. Fylla er det ikke så mye av men vi finner på mye annet sammen, spiser gode middager, reiser på turer, konserter, teater, griller, drar på fisketur og så videre. Når man er voksen og ikke har barn har man jo også mer penger til sånne ting. 

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Denne livsstilen ts, hvis det er småbarns perioden du sikter til varer ikke for evig. Man er forelder hele livet, og noen trives bedre som foreldre til voksne barn enn når de er små. Så det betyr ikke at løpet er kjørt. 

Anonymkode: c3698...d3a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

To barn, angrer jævlig!

Et liv uten dem er utenkelig, samtidig kan jeg tenke meg et liv uten barn. 

Anonymkode: c80e6...6e9

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mor selv, og skjønner hva du mener. Men, må tale for meg selv nå, livet fikk en annen dimensjon for meg etter barna. Alt gir en dypere mening, alt jeg gjør er viktigere nå. Følte ofte uten barn på en meningsløshet. Nå har jeg noen stå opp for hver dag, og en mye større grunn jobbe og stå på. Men, forstår deg. Er mye ansvar med barn, og alt dreier seg om de. 

Anonymkode: d8a4f...fde

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt hva du mener. Er så mye jeg ville gjort hvis vi ikke hadde hatt barn. Tar meg selv i å tenke at hvis vi ikke hadde hatt barn så hadde vi gjort det og det, reist hit og dit. Men samtidig så ville jeg aldri byttet ut situasjonen vi er i imot noe i hele verden. En reise jeg går glipp av fks er gode minner det, men jenta vi har er noe vi har glede av resten av livet, og den kjærligheten, og alle de fiiine øyeblikkene sammen! Ingenting slår det! Men så klart i dagene med mye pes, sliten, trass og alt negative ting som hører med, så tenker man og drømmer man seg litt bort « det var en gang vi bare var to stk, som på denne tiden av året lå bare å koste oss i sydenland med hver vår drink» 🙊 man trenger ikke å få barn for tidlig iallefall, min anbefaling👍🏻 lev livet, reis mye og opplev masse sammen med partneren sin i mange år før man får barn sammen, for de dagene er det alltids nok av i livet som kommer uansett! Det har jeg å si til de som leser dette som evt ikke har fått barn enda 😊

Anonymkode: 87037...12b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk vite at jeg er gravud. Kom inn på feil tråd damn. 

Anonymkode: 2f84c...f3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvordan blir alderdom uten barn og barnebarn? 

Anonymkode: c6b66...fd9

Du er klar over det at det er fullt mulig at barnet dør før deg, at du ikke får barnebarn og at det kan tenkes at du og barnet har minimalt med kontakt når det blir voksen ikke sant? 

Anonymkode: bf27b...9fb

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Først: jeg har full respekt for dine tanker og følelser TS.

men jeg føler det faktisk litt omvendt. Fikk barn ganske sent (var 36) Er 40 nå- og tenker ofte: oj- så mye jeg hadde gått glipp av, dersom vi ikke hadde valgt å å barn! Jeg elsker å suse rundt i parker, ala Hunderfossen, dyreparken, Badeland, osv. En kan selvsagt gjøre dette uten barn og- men vi hang ikke rundt på sånne plasser før barna kom. Jeg elsker sommeravslutning, foreldrekaffe og sånne ting. «Sydenturer» med all inclusive. Utenkelig før- toppers nå! Følte ofte en uforklarlig ensomhet før barn. Men understeker igjen- har full respekt at en føler og opplever ting ulikt.

Anonymkode: e4871...1d5

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer sikkert på bygda, men jeg bor i en større by. Her er det mange frivillig barnløse. Har selv en stor vennekrets med folk over 35 som ikke har barn. Fylla er det ikke så mye av men vi finner på mye annet sammen, spiser gode middager, reiser på turer, konserter, teater, griller, drar på fisketur og så videre. Når man er voksen og ikke har barn har man jo også mer penger til sånne ting. 

Jeg har to barn, på 3 og 6 år, og gjør sånne ting fortsatt. Nå har jeg delt omsorg, men før vi flyttet fra hverandre gjorde vi mange ting hver for oss med venner, fordi det var viktig å få de pustehullene og være med venner.

Anonymkode: 7ef54...c25

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først: jeg har full respekt for dine tanker og følelser TS.

men jeg føler det faktisk litt omvendt. Fikk barn ganske sent (var 36) Er 40 nå- og tenker ofte: oj- så mye jeg hadde gått glipp av, dersom vi ikke hadde valgt å å barn! Jeg elsker å suse rundt i parker, ala Hunderfossen, dyreparken, Badeland, osv. En kan selvsagt gjøre dette uten barn og- men vi hang ikke rundt på sånne plasser før barna kom. Jeg elsker sommeravslutning, foreldrekaffe og sånne ting. «Sydenturer» med all inclusive. Utenkelig før- toppers nå! Følte ofte en uforklarlig ensomhet før barn. Men understeker igjen- har full respekt at en føler og opplever ting ulikt.

Anonymkode: e4871...1d5

Noe lignende føler også jeg. Var forresten også 36 år da vi fikk første barn. Har du fått flere? Vi vet ikke om vi skal få én til. Var også fryktelig usikre før vi fikk første barn.

Anonymkode: 0b19c...95d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare tull. Selv om man slutter å henge på byen fins det nok av andre hobbier å drive med. Jeg driver fortsatt aktivt med idrett og flere andre hobbier, møter venner på restaurant/hjemme, reiser mye, står på ski osv. 

Anonymkode: e8872...b3d

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...