Gå til innhold

Hva skal man ikke spise når man ammer

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Ok, nå har jeg akkurat ferdig med ni mnd med- må ikke spise ditten og datten, og lurer nå på hva er det jeg må holde meg unns når jeg ammer

Kål

løk

Hva mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smertestillende tabletter!!!!!

En venninne av meg hadde kolikkbarn med medfølgende hodepine. Hun tenkte seg ikke om og tok en Pinex (el.l). Gutten sov og sov og sov etterpå. Plutselig gikk det opp for henne at tabletten selvsagt hadde gått ut i melka,- ikke bare til hodet hennes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

En pinex er ikke farlig selv om du ammer. Man bør ikke ta det uten at det er nødvendig, men det er ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ikke farlig. Jeg har spenningshodepine og må ta smertestillende , fikk det til og med på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen babyer reagerer når mor spiser skalldyr, sterkt krydret mat, mye melk/yohurt, salat.

Jeg har spist litt av alt når jeg har ammet, og ingen av mine har reagert på det jeg har spist. Det beste er vel å prøve seg frem med mat man vet babyer kan reagere på. Man kan smake litt, og se hvordan det går, for så å spise lilt mer neste gang.

Enkelte babyer reagerer om mor smaker på et jordbær, andre ikke, så dette er veldig individuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingenting som er forbudt, heller ikke jordbær. Du må prøve deg forsiktig fram med de tingene som har det med å gi kollikk.

Dersom det er mye allergi i familien, så er det noe annet. Da skal man sikkert være forsiktig med jordbær og reker og alt det man ikke skulle spise før.

Det eneste sønnen min reagerte på, var hvis jeg spiste mye belgfrukter på en gang. Det var ingenting jeg måtte ligge helt unna mens jeg ammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la det stoppe deg at du ammer. Spis litt av sånne "risiko" matvarer og se hvordan minsten reagerer. Mange reagerer ikke på noe sånn som min sønn.

Det er en del "eksperter" som mener det at små doser av ting (f.eks jordbær, løk og kål) bare bidrar til at barnet tåler bedre disse matvarene når de selv skal spise dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste det jeg ville, og ingen reagerte noe særlig på noenting. En gang spiste jeg masse kål, og da var det bittelittegranne klaging og luft i magen.

Men hver gang jeg spiste pannekaker ble sønnen min sint. Har aldri hørt at det skal ha noen innvirkning, og kanskje det var tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan spise alt men med måte og prøv gjerne ut en spesiell ting av gangen. Datteren min reagerte på for mye krydder i maten og egg, i pannekaker er det mye egg så d kan være derfor noen reagerer på det.. jeg har spist reker og jordbær uten reaksjon. Har hørt flere som reagerer på brus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Du får som flere har sagt, prøve deg litt fram. Det var bare en ting jeg opplevde at jeg ikke kunne spise og det var lungemos. Eldstemann skreik i 2 timer etterpå, stakkars liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyene KAN reagere på

- belgfrukter

- for mye kullsyre

- jordbær

- melkeprodukter

- sterkt krydret mat

- løk

- skalldyr

- kål

Har også hørt at hvis det er spes. matvarer reagerer på (får mye luft av f.eks.), så vil babyen også gjerne reagere på det. Min datter reagerte på rå rabarbra - noe jeg fint klarte å leve uten! Jeg prøvde meg ellers frem med alt ovenfor og det førte ikke til reaksjoner av noe slag. Prøv i små doser (eks. ikke start med en hel kurv med jordbær) for å se om det kommer noen reaksjon. Skulle det komme en reaksjon, så kan du godt prøve igjen om noen måneder for å se om magen til den lille er like var. Det er alt for hysterisk å måtte holde seg unna alt mulig rart før en VET at babyen faktisk reagerer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for flotte svar- ennå et dumt spm, hvor lang tid tar det før de reagerer?

Det er jo ikke like lett og vite hva en tre uker gammel baby klager på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madeline

Den gangen jeg spiste lungemos, mener jeg at det tok 1-2 timer før det ble full alarm på poden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...