AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #1 Skrevet 10. juli 2019 Mannen stresser.... enda vi var enig om å ikke stresse med hussalg. Vi begynner nå å bygge hus i en annen kommune enn der vi bor. Fordi ungene er i skolealder så ønsker vi å flytte til skolestart, og heller leie noe en periode, men dette blir jo veldig trangt økonomisk hvis vi ikke får solgt huset..... å betale på et hus som står tomt + på en leilighet blir dyrt. Vi er vel neppe eneste i den situasjonen.... hvordan har andre løst det? Anonymkode: 0db19...8e5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #2 Skrevet 10. juli 2019 Hei! Vi konfererte med vår dyktige megler for å finne det riktige tidspunktet å legge ut boligen på (i Trheim) og be om en lang overtakelse fra kjøper underveis i budrunden. Det funket som bare rakker’n og huset gikk for LANGT over prisantydning og vi fikk 6 mnd lang overtakelse. Det var et meget populært hus i et attraktivt område, så det kan selvfølgelig ha påvirket salget mye! Vi la opp til at vi har ca 1 mnd mellom kontraktsdato på det nye huset og overtakelse på det gamle huset i tilfelle det skal bli forsinkelser. Anbefaler dere på det sterkeste å bruke en dyktig eiendomsmegler med litt fartstid og referanser, og som faktisk kjenner markedet der dere bor! Masse lykke til, tvi tvi 😃 Anonymkode: 3b380...55a
Økonomisk sans Skrevet 10. juli 2019 #3 Skrevet 10. juli 2019 Jeg antar at dere har vært i kontakt med en bank for evt. byggelån ettersom dere går i gang med byggingen nå? Det vanligste er vel at en bank innhenter en verdivurdering på det eksisterende huset deres og gjør en vurdering for hva som er realistisk å få for den? Om hvor lett det er å få omsatt deres nåværende bolig avhenger jo veldig av hvor i landet dette ligger. Banken har jo selvsagt scenarioet du beskriver i bakhodet, og bor dere litt mer avsides, tar det vanligvis litt lengre tid å få solgt huset. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #4 Skrevet 10. juli 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen stresser.... enda vi var enig om å ikke stresse med hussalg. Vi begynner nå å bygge hus i en annen kommune enn der vi bor. Fordi ungene er i skolealder så ønsker vi å flytte til skolestart, og heller leie noe en periode, men dette blir jo veldig trangt økonomisk hvis vi ikke får solgt huset..... å betale på et hus som står tomt + på en leilighet blir dyrt. Vi er vel neppe eneste i den situasjonen.... hvordan har andre løst det? Anonymkode: 0db19...8e5 Hvordan du løser det må du jo regne ut selv. Hvor lenge har du råd til å sitte med både det nye og det gamle huset? Er dette noen få måneder så er dere - for å si det på godt norsk - fucka. Da ville jeg solgt nå og heller gjort som familier flest som bygger: bodd en kort stund i en del av den nye boligen, i en lånt vogn i hagen eller hos en slektning. Du kan selvsagt også legge ut boligen for salg med overtagelse langt frem i tid - min kollega solgte nettopp et hus med overtagelse om 1 år. Vanskeligere å finne kunder, men ikke umulig. Har du råd til å sitte på dem 6-12 måneder ville jeg senket skuldrene. Så er spørsmålet hvor fort tilsvarende boliger som ditt gamle selger? Om det er et aktivt utleiemarked i området (Airbnb eller annet) som kan berge dere for en stund. Og hvor lang tid kan det gå før dere må begynne å velge kjipere løsninger i det nye huset, eller la deler av det stå uferdig? Husbygging er som andre ting; en budsjetterer med 2 ganger så lang tid og dobbelt så mye penger som en håper på å bruke. Og så går en over budsjett. Jeg selger etter at jeg har ting spikra. Altså ikke etter jeg har flyttet inn, men etter at prosjektet er så langt ferdig at jeg er sikker på at det ikke sprekker i tid med flere måneder. Men her er det selgers marked for min type leilighet og jeg har uansett mulighet både til å leige den ut og penger nok til å betale på to hus i et år eller mer. Så jeg sover godt. Sover ikke du godt så har du enten ikke regnet på det eller regnestykket ditt viser knappe marginer. Og det bør du ta veldig på alvor. For det skal ikke så mye til når en bygger hus før en må bruke 200 000 en ikke regnet med. Anonymkode: d8841...88c
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #5 Skrevet 10. juli 2019 Hvorfor ikke vente med å flytte til nye kommune om et år? Det nye huset er nok ikke innflytningsklar før i juni neste år uansett Anonymkode: 8d340...89f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #6 Skrevet 10. juli 2019 38 minutter siden, Økonomisk sans skrev: Jeg antar at dere har vært i kontakt med en bank for evt. byggelån ettersom dere går i gang med byggingen nå? Det vanligste er vel at en bank innhenter en verdivurdering på det eksisterende huset deres og gjør en vurdering for hva som er realistisk å få for den? Om hvor lett det er å få omsatt deres nåværende bolig avhenger jo veldig av hvor i landet dette ligger. Banken har jo selvsagt scenarioet du beskriver i bakhodet, og bor dere litt mer avsides, tar det vanligvis litt lengre tid å få solgt huset. Ja, det er klart vi har. Byggelånet er innvilget og huset ligger ute til salgs. Vi hadde egentlig håpet raskt salg med overtakelse 1.september, eller skolestart om noen hadde unger og skulle flytte hit. Sønnen vår har ikke hatt det bra på skolen, noe som gjør at vi har lyst til å få han i et annet miljø. I og med at vi bygger i en annen kommune, synes vi det er greit å få han inn i det miljøet fra skolestart. Anonymkode: 0db19...8e5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #7 Skrevet 10. juli 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke vente med å flytte til nye kommune om et år? Det nye huset er nok ikke innflytningsklar før i juni neste år uansett Anonymkode: 8d340...89f Fordi sønnen vår ikke trives på skolen og vil ha han inn i nytt miljø nå. Anonymkode: 0db19...8e5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #8 Skrevet 10. juli 2019 Is i magen! Det er sommer, færre visninger og færre kjøpere. Blir andre hus i nabolaget solgt temmelig kjapt? Eller er markedet seigt? Anonymkode: cd210...752
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #9 Skrevet 10. juli 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Is i magen! Det er sommer, færre visninger og færre kjøpere. Blir andre hus i nabolaget solgt temmelig kjapt? Eller er markedet seigt? Anonymkode: cd210...752 Det er et litt tregt marked, spesielt for hus i vår prisklasse som er i øvre sjiktet for området her. Jeg har is i magen og er forsåvidt rolig, men mannen krisemaksimerer synes jeg.... huset har vært på markedet i rundt 2 uker om vi ser bort fra vår egen «markedsføring» på nett før huset kom offisielt ut for salg. Har hatt en visning og har planlagt en til etter ferien. Men blir litt stresset når han krisemaksimerer så fryktelig..... Anonymkode: 0db19...8e5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #10 Skrevet 11. juli 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er et litt tregt marked, spesielt for hus i vår prisklasse som er i øvre sjiktet for området her. Jeg har is i magen og er forsåvidt rolig, men mannen krisemaksimerer synes jeg.... huset har vært på markedet i rundt 2 uker om vi ser bort fra vår egen «markedsføring» på nett før huset kom offisielt ut for salg. Har hatt en visning og har planlagt en til etter ferien. Men blir litt stresset når han krisemaksimerer så fryktelig..... Anonymkode: 0db19...8e5 Hvor selger dere? Vi er i samme situasjon, og har hittil brukt 2 år på å selge huset. Så vi har betalt dobbelt og vel så det i 2 år. Så mye for å få oss jobb annet sted i landet, i stedet for å nave.. Men det er i Rogaland, der markedet er pyton. Anonymkode: 600f8...493
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #11 Skrevet 11. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor selger dere? Vi er i samme situasjon, og har hittil brukt 2 år på å selge huset. Så vi har betalt dobbelt og vel så det i 2 år. Så mye for å få oss jobb annet sted i landet, i stedet for å nave.. Men det er i Rogaland, der markedet er pyton. Anonymkode: 600f8...493 To år?😳 hva sier megleren? Har dere vurdert å skifte ? Anonymkode: cd210...752
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #12 Skrevet 12. juli 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor selger dere? Vi er i samme situasjon, og har hittil brukt 2 år på å selge huset. Så vi har betalt dobbelt og vel så det i 2 år. Så mye for å få oss jobb annet sted i landet, i stedet for å nave.. Men det er i Rogaland, der markedet er pyton. Anonymkode: 600f8...493 Vi bor i Nord-Norge. Om det går lang tid, så kommer vi til å leie ut huset. Går ikke an å la det stå tomt så lenge. Det beste hadde vært om vi fikk solgt huset kjapt. Har planlagt ny visning etter ferien, så håper det går da. Vår utfordring er at det ligger i et høyt prissjikte for området, og dermed begrenset med folk som har råd til å kjøpe. Anonymkode: 0db19...8e5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #13 Skrevet 12. juli 2019 Mannen din krisemaksimerer ikke. Selvfølgelig er det krise om dere ikke får solgt huset på lange tider. Da er dere jo fucked. Anonymkode: c6f4b...1f5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #14 Skrevet 12. juli 2019 På 10.7.2019 den 22.50, AnonymBruker skrev: Det er et litt tregt marked, spesielt for hus i vår prisklasse som er i øvre sjiktet for området her. Jeg har is i magen og er forsåvidt rolig, men mannen krisemaksimerer synes jeg.... huset har vært på markedet i rundt 2 uker om vi ser bort fra vår egen «markedsføring» på nett før huset kom offisielt ut for salg. Har hatt en visning og har planlagt en til etter ferien. Men blir litt stresset når han krisemaksimerer så fryktelig..... Anonymkode: 0db19...8e5 To uker midt i sommerferien (verste tiden utenom midt i jula) er vel realistisk sett ikke den største grunnen til panikk, - med mindre huset ligger i Rogaland og er av en kategori som er høyt i mellomsjiktet prismessig. Når august er over, og hvis huset fremdeles ikke er solgt, er det på tide å få litt mer nerver. Solgte leilighet i Rogaland selv for 4 år siden. Det tok noen måneder, og en prisjustering siden megler hadde vært noe optimistisk (over min egen antydning). Ble lagt ut i juli og overtagelsen var i september. Det var en helt grei leilighet i priskategorien 3 mill. Anonymkode: e18a3...f47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå