Gå til innhold

Er du strukturert og har ordenssans ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet

I mange stillingsannonser hvor det  søke etter nye medarbeidere vektlegges ofte   kvalifikasjoner som  at vedkomende må vera  "strukturert og ha ordensans."    

Rot koster det norske samfunn uoversiktlege summer, og  mange  bedrifter har etterhvert   høgfokus   rettet mot HMS  , og   "rot" skaper manglende effektivet , dårleg trivsel,. og øker sjansen m.a for at uhell kan skje på arbeidsplassen.     Det å jobbe på ein arbeidsplass der det er fokus på å jobbe strukturert, og ha fokus på orden og - renhold bidrar til økt trivsel, som  igjenn påvirker effektiviteten i positiv rettning.  

Ustrukturert og uryddige  personer ber ofte vaner som ber  preg av å ha mye   "rot rundt seg " og slettes ikkje uvanleg det  igjennspeiler seg også igjennom dårleg økonomisk planlegging,  og manglende prioriteringer.   "Ting og Tang " ligger  oftest henslengt, og de bruker gjerne mye av sin tid å  finne verktøyet etc.   

I USA  har en   amerikansk TV-serie  rettet fokuset på hvorfor noen tydelegvis er blitt  begavet m/ å vera  strukturert /  og har ryddighet ,medan andre er rotekopper.     TV-serien har  m.a. avslørt at de fleste får desse  grunnleggende holdningene igjennom oppveksten ifra våre foreldre, skole , barnehager etc.   

Hvordan vil du kvalifisere din  egen ordensans dersom du ser for deg en s kala ifra 1-10 ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en klar 10`er :) 

Har hatt ryddig rom alltid som barn og ingenting som ikke er på sin plass i eget hus i hele mitt voksne liv. Har aldri trengt å rydde før det kommer besøk.

Jobben er regnskap, der jeg har jobbet meg opp til å bli sjef. Dette ser jeg helt klart med sammenheng i at jeg er meget strukturert og har ordenssans de lux :) 

Anonymkode: 52a0f...c90

Gjest Parkeringsvakt
Skrevet

7-8. Kan velge være en 9er i visse situasjoner eller i en viss periode om jeg går inn for det. Assosierer 10 med nevrotisme, uten at det trenger være slik

Liker også strategispill, fordi man organiserer, effektiviserer og "rydder"

AnonymBruker
Skrevet

Disse to tingene henger ikke nødvendigvis sammen. 

Jeg er superstrukturert, og har systemer og lister for det aller meste. Kommer aldri for sent til noen avtaler, glemmer aldri viktige ting, mister/glemmer aldri igjen nøkler, paraplyer, solbriller m.m. Liker å omgjøre ting jeg skal gjøre til prosjekter, der jeg setter opp tidsfrister, delmål osv. Er kjent for å være en person der "alt går på skinner". 

Men jeg er en rotekopp deluxe hjemme... Hater husarbeid og er i tillegg lat. 

Anonymkode: a30ab...4e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

9

Og da skryter jeg ikke på meg noe

Anonymkode: 9dab1...3ec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en 5-6'er pga sykdom som fører til kognitiv svikt. Det er frustrerende å leve med når man egentlig er en superstrukturert og velorganisert person.  Det tar meg lang tid å gjøre ting nå Sammenlignet med før på en ryddig måte. Har stålkontroll på økonomien og langtidsmål. 

Anonymkode: 77c7d...856

AnonymBruker
Skrevet

Bare spørmålet gjør meg deprimert.

Anonymkode: 4ef10...dc5

Skrevet

Som @Parkeringsvakt 7-8, opp til 9 i gitte situasjoner. Jeg tenker også at 10 ofte, men ikke alltid, er forbundet med tvangstanker av noe slag. 

Utfordringen er å leve sammen med noen som er mer i området 3-4, og som sjelden ser det vakre og nyttige i at hver ting har sin faste plass o.l. (Utfordringen går begge veger, bare så det er sagt.) Heldigvis har vi begge økonomisk orden. 

Skrevet

Mye avhenger av strukturen rundt.

Jobben min er todelt. Halvparten av tiden har jeg med faste systemer, programmer, opplæring, rapporter å gjøre. Menneskene og delvis oppgavene varierer, men det er fast struktur.

Den andre halvparten av tiden har jeg ingen datasystemer eller rapporteringsmuligheter, jeg har laget regler og rutiner selv (som stort sett kun eksisterer i mitt hode).

Jeg føler at jeg har kontroll på del 1, men ikke på del 2. Jeg ville satt meg selv på 7 på den første, 2 på den andre.

På hjemmebane er jeg en rotekopp på soverommet, men tåler ikke rotete kjøkkenbenk. Jeg er alltid litt sen og avslappet, samtidig blir jeg fort stresset. Å sette en gjennomsnittskarakter er for meg fullstendig umulig!

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Disse to tingene henger ikke nødvendigvis sammen. 

Jeg er superstrukturert, og har systemer og lister for det aller meste. Kommer aldri for sent til noen avtaler, glemmer aldri viktige ting, mister/glemmer aldri igjen nøkler, paraplyer, solbriller m.m. Liker å omgjøre ting jeg skal gjøre til prosjekter, der jeg setter opp tidsfrister, delmål osv. Er kjent for å være en person der "alt går på skinner". 

Men jeg er en rotekopp deluxe hjemme... Hater husarbeid og er i tillegg lat. 

Anonymkode: a30ab...4e1

Strukturert og Ordensans henger selvsagt ikkje alltid saman.  En person kan vera ekstermt strukturert ,men samtidig har manglende  ordensans.   Den amerikanske TV-serien (går i USA) avslørte m.a. at manglende ordensans / strukturitet hos en person  kan ha sin årsak i omsorgsvikt .     Holdninger til ordensans er noe ein må læres opptil ,  og foreldrene  er gjerne  eit  forgangsbilde for hvilke  holdninger barna  barn inntar  senere i livet til  både til ordenssans.   

Mange personer skjønner rett å slett ikkje når noen snakker til dem om å endre holdninger til ordensans og strukturieten.     Kommer ofte forsent til jobben, gjir blaffen å rydde etter seg, overholder ikkje tidsfrister,  skylder på alle andre når de begår feil,  manglende vilje til samarbeid.

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

På jobb er jeg 10.

Hjemme varierer det fra 6-10, avhengig av hvor sliten jeg er.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Anonym Bruker said:

Strukturert og Ordensans henger selvsagt ikkje alltid saman.  En person kan vera ekstermt strukturert ,men samtidig har manglende  ordensans.   Den amerikanske TV-serien (går i USA) avslørte m.a. at manglende ordensans / strukturitet hos en person  kan ha sin årsak i omsorgsvikt .     Holdninger til ordensans er noe ein må læres opptil ,  og foreldrene  er gjerne  eit  forgangsbilde for hvilke  holdninger barna  barn inntar  senere i livet til  både til ordenssans.   

Mange personer skjønner rett å slett ikkje når noen snakker til dem om å endre holdninger til ordensans.    

Hva heter programmet?

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva heter programmet?

Det var under  besøk i USA i fjor at  slektninger  fortalde om denne  program- serien som gjekk på en amerikansk TV:kanal.    Som med dei fleste amerikanske programmer , så  kommer den  kanskje  før eller sidan  på Norsk TV.

Vet dsv. ikkje hva programmet heter, men noe som ein kan få klarhet i.        

Skrevet

Jeg er seriøst 12. Både på jobb og privat. Jeg syns ikke det er slitsomt, men jeg vet de rundt meg kan syns det. Men det positive er at jeg er en ressurs av dimensjoner. Bakdelen er at jeg ikke kan slappe av før alt er på stell. Men det blir kun indre uro. 

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
1 time siden, BMF skrev:

Jeg er seriøst 12. Både på jobb og privat. Jeg syns ikke det er slitsomt, men jeg vet de rundt meg kan syns det. Men det positive er at jeg er en ressurs av dimensjoner. Bakdelen er at jeg ikke kan slappe av før alt er på stell. Men det blir kun indre uro. 

Det kan  vera både en god og dårleg egenskap.     Sjansene for å m.a. bli  "utbrendt"  kan vera overhengende  dersom ein ikkje greier å slappe av før ein har alt på stell.    En  situasjon eg  personleg kjenner meg godt  igjenn i, og som ein ikkje ønsker noen reprise på. 

Overdrevent "pirkeri" kan  i mange tilfelle føre til irritasjon , og virke ekstremt  slitsomt både overfor de ein har rundt seg,  og for en sjølv i lengden.    

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok en 9'er. Jeg har full orden, struktur og ryddighet rundt meg både hjemme og på jobb. Men blir ikke stresset av å besøke hjem som ikke er like ryddige. Dermed 9 og ikke 10. 

Anonymkode: eba9a...91b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok en 3,9 😂

Anonymkode: 4e059...62a

AnonymBruker
Skrevet

Hjemme er jeg nok 5, jeg er både rotete, litt glemsk og lat. Men på jobb er jeg nok 8-9, da jeg er svært pliktoppfyllende, og er mer skjerpet på jobb, enn jeg er hjemme. Men jeg kommer aldri for sent, verken privat eller jobb. 

Jeg er oppvokst med nazi orden hjemme. Eneste som fikk ligge på stue bordet, var tv programmet. Men la jeg det noen få cm skjevt, da fikk jeg kjeft da. Så det har ikke gått i arv.

Anonymkode: 48976...e6b

Skrevet
16 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Det kan  vera både en god og dårleg egenskap.     Sjansene for å m.a. bli  "utbrendt"  kan vera overhengende  dersom ein ikkje greier å slappe av før ein har alt på stell.    I situasjon eg  personleg kjenner meg godt  igjenn i, og som ein ikkje ønsker noen reprise på. 

Kun hjemme jeg ikke slapper av hvis ting ikke er på stell. Men jeg har vaskehjelp, så det hjelper big time. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...