Rio Skrevet 5. mai 2005 #1 Del Skrevet 5. mai 2005 Jeg strøk på et fag til jul, og skal ta det opp igjen nå. Jeg har 2 fag utenom, som jeg likevel skal ta om igjen til høsten, for om jeg tar eksamen nå får jeg dårlig karakter. Jeg har ikke vært så flink student denne våren. Man får jo bare omgjøring til stipend en gang for ett fag, så om jeg mot all formodning står nå, så får jeg omgjøring for en eksamen jeg skal ta opp igjen uansett! Da må jeg ta til takke med kun lån til høsten. Resultatet blir vel at jeg tar alle 60 studiepoengene mine fra årsstudiet mitt et halvår senere enn jeg skulle. Hva er lurt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidligere Lånekasseansatt Skrevet 5. mai 2005 #2 Del Skrevet 5. mai 2005 Vet ikke helt om jeg forstår deg riktig her, men... Saken er jo, som du sier, at du kun får omgjøring èn gang for hvert fag. Om du i løpet av halvannet år tar kun 60 studiepoeng, vil du i ett av de semestrene får kun lån (altså ingen omgjøring). Akkurat hvilket semester det blir, spiller vel liten rolle. Ikke kan du bestemme selv hvilket semester du ønsker dem på heller, oversikt over beståtte eksamener sendes automatisk til Lånekassen fra ditt lærested. Det du derimot kan gjøre, er jo å prøve å ta noen ekstra studiepoeng til høsten, for disse kan du få godskrevet i ettertid dersom du ikke har fått full omgjøring tidligere. Altså: Dersom du ikke består på noen eksamener nå, men tar alle de eksamnene om igjen til jul, samt 30 studiepoeng for kommende høstsemester også, vil du får full omgjøring for hele det halvannet året. Håper dette var forståelig, spør gjerne om det var noe annet enn det jeg har svart på som du egentlig lurte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rio Skrevet 5. mai 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 5. mai 2005 Takk for svar. Jeg blir aldri klok på de tingene der. Det jeg ikke har fått med meg er altså at jeg må ha 30stp i tillegg til ørten fag jeg skulle tatt nå, for å få omgjøring. Det blir veldig mye å drive med. Hva om jeg ikke tar hensyn til omgjøring, er det bare å ture frem å ta eksamen når jeg vil? Heh.. Hva om jeg tar opp igjen hele studiet jeg tar nå, får jeg lån+stipend for det på nytt? Altså, jeg kommer inn på studiet ved å søke, ikke ved å bare gå opp til eksamen. Hvordan vil det bli i henhold til eksamener jeg evt. stryker på nå? Rot.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidligere lånekasseansatt Skrevet 5. mai 2005 #4 Del Skrevet 5. mai 2005 Altså: Du får bare omgjøring til stipend for eksamnene du tar. Dvs f.eks: Har du studert i (og fått lån) i to år, men bare tatt 90 studiepoeng, får du omgjort til stipend for halvannet år, det siste halvåret blir kun lån. Har du studert i ett år, men ikke har bestått noen ting, blir alt stående som lån. Har du studert i to år men har tatt 150 studiepoeng (altså 30 mer enn normert), kan du stryke alle eksamener i det påfølgende semester, og likevel får dette omgjort til lån. Bare noen eksempler der, vet ikke om du ble noe klokere. Om du begynner hele studiet på nytt, eller et helt annet studium, vil "gamle synder" forfølge deg. Du får uansett ikke omgjort noe av det du ikke bestod forrige gang, med mindre du nå gang nr. 2 klarer deg helt uten lån. Du kan tilsammen være ett år forsinket, altså 60 studiepoeng etter normert progresjon. Er du mer enn dette, får du verken lån eller stipend, med mindre du har vært sykmeldt, får barn el.l. Begynner å føle at jeg skriver av hele Lånekassens reglement her, men bare spør om dette også ble litt rart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rio ii Skrevet 5. mai 2005 #5 Del Skrevet 5. mai 2005 Tusen takk Ja, jeg forstår nå Det hadde vært greit og ikke hatt studielån i det hele tatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå