AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #21 Skrevet 10. juli 2019 Hvis du ikke orker selve opplegget med videregående på den "vanlige" måten (sammen med mange andre studenter, og lærere) så kanskje du kan finne på noe som privatist? Anonymkode: 678e0...3da
Eneri Skrevet 10. juli 2019 #22 Skrevet 10. juli 2019 Såklart du kan gå vgs som 20-åring! Jeg jobber på en videregående skole, vi har mange elever som er både 20 og eldre. Faktisk så ble vi litt fortvilt over ny inntaksforskrift som gjelder i vår fylkeskommune fra denne høsten:den sier nemlig at søkere over 25 år ikke skal tas opp i ordinær klasse. Vi har nemlig såpass mange voksne potensielle søkere at det betyr nedgang i antall elever for oss. Jeg tror dette blir en fin, ny start for deg 😊Lykke til 🤗
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #23 Skrevet 10. juli 2019 Jeg fullførte vdg når jeg var 21. Vg1: 16 år, mobbingen fulgte og ble verre. Jeg ble deprimert og droppet ut vg1: ny linje året etter, fullførte med middels karakterer. Ble tvunget på folkehøgskole av foreldre. Vg2 når jeg var 20. Vg3 påbygg som 21. Fullførte de to siste år på en videregående langt unna der jeg gikk først/kom fra. Men det er noe som heter 23/5 regelen. Sett deg inn i den Anonymkode: 891c0...6c3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #24 Skrevet 10. juli 2019 Jeg fullførte siste året av videregående da jeg var 23 år og alle de andre i klassen min var da 19 år, var ingen problem det. Trivdes veldig godt selv om jeg var på et litt annet stadie i livet enn de jeg gikk i klasse med. Det var egentlig ikke så stor forskjell på det å være 4 år eldre og det å gå i en klasse med jevnaldrende som det jeg trodde før jeg begynte. Jeg var som deg usikker på om jeg skulle ta sjansen på å gå vgs når jeg kom til å være såpass mye eldre, men nå i dag er jeg veldig glad for at jeg bare hoppet i det og gjennomførte. Hvis jeg var deg ville jeg definitivt takket ja til skoleplassen, for finner du ut at det ikke funker for deg likevel er det jo bare å slutte. Masse lykke til 🙂 Anonymkode: 50dcc...252
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #25 Skrevet 10. juli 2019 Takk ja, og bruk motivasjonen din til å unngå NAV 😊 dette kommer du til å klare med den livserfaringen din. Du vil ikke angre på at du takket ja, men dersom du takker nei. Masse lykke til! Jeg tok generell studiekompetanse som 35 åring 😊 Anonymkode: 30a54...273
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #26 Skrevet 10. juli 2019 Jeg hadde det ganske likt. Ble utsatt for alvorlig mobbing fra 1. klasse til jeg ble tatt ut av skolen etter 9. klasse. på grunn av alvorlig schizofreni som følge av traumer fra mobbingen. Politiet ble på et tidspunkt innblandet, og de sa flere ganger at de aldri hadde vært borti en verre sak. Jeg begynte likevel på vgs til normal tid, men da med vedtak fra PPT om å gå i en "større gruppe", som det så fint heter. (Egentlig er det bare oppbevaring for ungdommer med autisme og sterk ADHD med utagering - noe som virkelig ikke passet en skolesterk 16-åring med IQ nær grensa for MENSA-medlemsskap - vi jobbet med å lære klokka i alle mattetimene, det sier nok.) Dette var i 2014, og jeg sluttet på vgs i mai i år. Ikke fordi jeg var ferdig - jeg hadde ikke engang fullført hele vg1. Men rett og slett fordi mobbingen fortsatte, igjen uten at skolen ville gjøre noe med det. Jeg har vært frisk fra schizofrenien i to år, men PTSD kommer jeg alltid til å ha, og da er det ikke spesielt gøy å oppleve de tingene som i utgangspunktet gjorde deg helt klin kokos i nøtta som 11-åring. Informasjon om alternative utdanningsmuligheter uten vgs er det ingen som forteller deg om. De må du finne selv. Både foreldrene mine, samboeren min og jeg var bombesikre på at den eneste løsningen var å ta hele vgs som privatist, og vi regnet oss frem til hva det ville koste. Med nettundervisning kom prisen seg på nært 250 tusen, medberegnet pensumbøker og eksamensavgifter. MEN! Ved en tilfeldighet oppdaget jeg noe veldig fint. Jeg satt og undersøkte hva jeg kunne studere på nett etter jeg ble ferdig med privatist-styret, for jeg var litt nysgjerrig. Da fant jeg ut at det er noe som heter yrkesrettet utdanning. Enkelt forklart så går du et kort studie som kvalifiserer deg for jobb, og generell studiekompetanse er ikke nødvendig. Poenget mitt er ikke å skremme deg, men å fortelle deg at det finnes andre muligheter for å få seg en utdannelse uten vgs. Jeg begynner til høsten, og gleder meg masse. Det eneste målet jeg har her i livet er å ikke måtte gå hjemme og snylte på NAV lengre, og nå ser det endelig ut til at jeg kan si "på gjensyn" til trygden min. Og fy faen, det skal bli godt! Anonymkode: 8c055...daa 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #27 Skrevet 13. juli 2019 Fullførte videregående i år som 25 år, så det er ingen problem! Lykke til 😀 Anonymkode: 227cf...3be
Truno Skrevet 13. juli 2019 #28 Skrevet 13. juli 2019 Kan du høre om du kan få noe ekstra tiltak for å hjelpe deg med å fullføre vgs? Det å begynne som 20 åring er ingen problem, du vil nok ikke være den eneste på den alderen. Men dersom du har hatt en del problemer og ikke gjort noe særlig de siste årene, så kan det bli tøft. Du kan jo undersøke muligheten for å ta vgs over fire år? Da vil du få litt mindre hvert av årene, som kan være greit.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå