AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #1 Skrevet 10. juli 2019 Hei. Jeg er i en ganske lei situasjon. Er gravid, men er igjennom samlivsbrudd.. Jeg har fått mulighet til å flytte hjem til min mor og stefar. Hvordan blir det med barnebidrag da? Jeg skal betale leie til de hver måned. Jeg trenger noen gode råd. Har kontaktet NAV på melding, men venter fortsatt på svar. Jeg er ikke så langt i graviditeten enda. Er ca 13 uker på vei. Og nei, jeg skal ikke ta abort da barnet er veldig ønsket. Anonymkode: 113cb...9a7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #2 Skrevet 10. juli 2019 Glemte å skrive at jeg får AAP fra nav på nåværende tidspunkt. Anonymkode: 113cb...9a7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #3 Skrevet 10. juli 2019 Hadde vært enklere å prioritere å få seg en jobb før barn. Anonymkode: f046a...90d 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #4 Skrevet 10. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hadde vært enklere å prioritere å få seg en jobb før barn. Anonymkode: f046a...90d Jeg går i tiltak via nav, men vet ikke om jeg rekker å få noe fast før barnet er blitt født. Men driver med saken, må vite hvor mye jeg kan jobbe før jeg starter i jobb. Så derfor jeg går i tiltak nå. Anonymkode: 113cb...9a7
skruf Skrevet 10. juli 2019 #5 Skrevet 10. juli 2019 (endret) Han skal betale bidrag uavhengig om du bor til moren din eller ikke, han har jo fortsatt forsørgeransvar ovenfor barnet, det er ikke moren din som skal forsørge barnebarnet selv om det bor i hennes hus Endret 10. juli 2019 av skruf 14
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #6 Skrevet 10. juli 2019 13 minutter siden, skruf skrev: Han skal betale bidrag uavhengig om du bor til moren din eller ikke, han har jo fortsatt forsørgeransvar ovenfor barnet, det er ikke moren din som skal forsørge barnebarnet selv om det bor i hennes hus Okei, takk for svar. Men jeg har hørt at når man bor med noen så kan man motta bidrag inntil 1 år, før det blir borte? eller er dette bare barnetrygd det gjelder? Anonymkode: 113cb...9a7
Emma89 Skrevet 10. juli 2019 #7 Skrevet 10. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, takk for svar. Men jeg har hørt at når man bor med noen så kan man motta bidrag inntil 1 år, før det blir borte? eller er dette bare barnetrygd det gjelder? Anonymkode: 113cb...9a7 Han skal betale barnebidrag uavhengig hvor du bor. Den som har barnet mest skal ha barnebidrag pga kostnader det er å ha barnet Så eksen din skal betale deg barnebidrag 4
Kontormus Skrevet 10. juli 2019 #8 Skrevet 10. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, takk for svar. Men jeg har hørt at når man bor med noen så kan man motta bidrag inntil 1 år, før det blir borte? eller er dette bare barnetrygd det gjelder? Anonymkode: 113cb...9a7 Far er bidragspliktig frem til barnet er 18. Utvidet barnetrygd mister du hvis du lever sammen med partner i et "ekteskapslignende" forhold. Du beholder denne hvis du bor hos din mor 6
skruf Skrevet 10. juli 2019 #9 Skrevet 10. juli 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, takk for svar. Men jeg har hørt at når man bor med noen så kan man motta bidrag inntil 1 år, før det blir borte? eller er dette bare barnetrygd det gjelder? Anonymkode: 113cb...9a7 Det gjelder ved ei ekstra barnetrygd som aleneforsørgere får når man får ny partner/kjæreste, ikke moren din. Alle får barnetrygd for barn under 18 år, aleneforsørgere får ei barnetrygd mere enn reelt antall unger. Barnebidrag er noe annet enn barnetrygd. Bidrag betales av den som ikke har hovedomsorg da begge foreldrene har forsørgeransvar for et barn. Dette bortfaller ikke når man får ny kjæreste/samboer 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #10 Skrevet 10. juli 2019 42 minutter siden, Emma89 skrev: Han skal betale barnebidrag uavhengig hvor du bor. Den som har barnet mest skal ha barnebidrag pga kostnader det er å ha barnet Så eksen din skal betale deg barnebidrag 31 minutter siden, Kontormus skrev: Far er bidragspliktig frem til barnet er 18. Utvidet barnetrygd mister du hvis du lever sammen med partner i et "ekteskapslignende" forhold. Du beholder denne hvis du bor hos din mor 27 minutter siden, skruf skrev: Det gjelder ved ei ekstra barnetrygd som aleneforsørgere får når man får ny partner/kjæreste, ikke moren din. Alle får barnetrygd for barn under 18 år, aleneforsørgere får ei barnetrygd mere enn reelt antall unger. Barnebidrag er noe annet enn barnetrygd. Bidrag betales av den som ikke har hovedomsorg da begge foreldrene har forsørgeransvar for et barn. Dette bortfaller ikke når man får ny kjæreste/samboer Okei. Tusen takk for svar! Anonymkode: 113cb...9a7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #11 Skrevet 10. juli 2019 Og du kan søke overgangsstønad. Anonymkode: 6520d...b0e
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #12 Skrevet 10. juli 2019 Aap gir også rett på foreldrepenger. Det lønner seg over å velge engangsstønad. Hele fedrekvoten får du også. Anonymkode: 6520d...b0e 1
Menchit Skrevet 11. juli 2019 #13 Skrevet 11. juli 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Aap gir også rett på foreldrepenger. Det lønner seg over å velge engangsstønad. Hele fedrekvoten får du også. Anonymkode: 6520d...b0e Gjelder dette fremdeles? Det er jo kommet mange nye regler og begrensninger i aap ordningen etter endringene 1 januar 2018.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #14 Skrevet 11. juli 2019 Hvis du på nåværende tidsåpunkt er i gang med å avklare arbeidsevnen så er det lite smart å få et barn i dette her. Fattigdomsfelle. Anonymkode: 8668c...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #15 Skrevet 11. juli 2019 1 time siden, Menchit skrev: Gjelder dette fremdeles? Det er jo kommet mange nye regler og begrensninger i aap ordningen etter endringene 1 januar 2018. Det gjelder pleiepenger av aap. Det dumme ved å ta ut engangsstønad og velge aap videre, er at aap da blir oppbrukt under «permisjon», Ref innstramminger. Skriver permisjon i «» fordi man har strengt tatt ikke permisjon da og må være tilgjengelig for nav 6 uker etter fødsel. Anonymkode: 6520d...b0e
Loff77 Skrevet 11. juli 2019 #16 Skrevet 11. juli 2019 Barnetrygd får du uansett hvor eller hvem du bor med, er du uten samboer/ektefelle så får du utvidet barnetrygd. Barnebidrag skal far betale, hvis ikke han har 50% samvær da, da slipper han. (Mest sannsynlig)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå