AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #1 Del Skrevet 10. juli 2019 Jeg har slitt med tett nese i årevis. Har vært utallige ganger hos lege, blitt henvist til ØNH, men har ikke klart å få bukt på problemene. Har fått kortison-nesespray av legen. Allergitabletter. Allergisprøyte. Allerginesespray. Har ingen påvist allergi, men har hørt man kan ha allergi uten at det vises på blodprøver. Støvsuger og vasker rommet veldig ofte, har frisk fuktig luft. Sover med hode høyt, og på siden. Prøvd alt av snorkeplaster, bittskinne, neseventilator o.s.v. Skyller nesen hver morgen og kveld med saltvann. Har operert nesemuslingene og laser på mandlene. Men..Jeg snorker som en gris og er pottetett i nesen når jeg legger meg. Når jeg står oppreist åpner de seg litt, men ØNH spesialist sier nesen er helt åpen. Men jeg finner ikke dette på. Har lydopptak hver natt av at jeg snorker ekstremt. Har ikke søvnapne. Sover med munnen lukket. Sover ikke på rygg. (!) Men kan det være det er bihulene som er problemet? De har aldri sjekket de. Så jeg lurer på om noen her har slitt med bihulene og om dere hadde samme symptomer som nesetetthet og snorking? Har hatt problemer i så mange år at jeg ikke tenker over hva som er symptomer. Men jeg føler jeg har et lite ''trykk''. Men alle symptomene til bihulebetennelse stemmer ikke. Har ikke feber. Har ikke grønt snørr. Har ikke vondt i tenna, men har vondt i kjeven. Men det er sikkert pga anstrengelse da jeg spenner muskelen. Har ofte diffuse hodesmerter, men det kan være pga dårlig søvn og anspenthet. Jeg er nærsynt men bruker linser. Øyelegen sa jeg bruker riktig styrke på linsene. Men jeg føler ofte jeg ser dårlig fordi om. Det blir ofte litt ''blurry''. Jeg føler jeg er lyssky og. Noen her som slet med tett nese og snorking der problemet var bihulene? Og ble operert? Hva slags operasjon er det forresten? Og hjalp det mot snorkingen? Føler jeg må være min egen lege for å finne ut hva som er galt. Blitt henvist til ØNH 3 ganger på ca 2 år og vært hos legen flere ganger. Anonymkode: 7139d...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #2 Del Skrevet 10. juli 2019 Btw jeg bruker ikke otrivin nesespray eller lignende Anonymkode: 7139d...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #3 Del Skrevet 10. juli 2019 Hovedsymptomet på kronisk bihulebetennelse er trykk i ansiktet/hodepine. For å avdekke dette tas CT, noe som ville ha blitt tatt hvis det hadde vært indisert når du har vært hos ØNH-lege tre ganger på to år. Det er uansett gjerne lite som gjøres med kronisk bihulebetennelse, og behandlingen går i hovedsak på å lindre symptomer, slik som skylling. For at operasjon skal være indisert må annen behandling ha vært prøvd ut uten effekt, og da går det ut på å fjerne polypper og eller åpne passasjeveien. Tvilsomt at du har kronisk bihulebetennelse når nesetetthet er ditt eneste symptom på det. Jeg lurer litt på hvordan du får pustet i løpet av natten når du sover med munnen lukket og nesen din er helt tett. Anonymkode: 25e96...74f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #4 Del Skrevet 10. juli 2019 Har du ikke tatt CT av bihulene? Jeg har også åpne slimhinner og minimalt med hevelser i bihulene, men jeg er fortsatt tett i nesen, trykk i bihulene, snorker og snørr som renner bak i svelget, fryktelig irriterende. Men alt er bra. Jeg har også prøvd alt av nesesprayer, kortison, slimhinneavsvellende osv. Det hjelper minimalt. Anonymkode: 17a29...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #5 Del Skrevet 10. juli 2019 Symptomene på bihule-tetthet (ikke nødvendigvis betennelse, fordi bihulene er ikke enten åpne og problemfrie eller betente - du kan også ha allergisk rhinitt eller bare kronisk tette bihuler du kan ha kronisk hovne men ikke betente bihuler, irriterte men ikke betente slimhinner etc) er følgende: Øyne: lysskyhet, fuktige øyne, tørre øyne, marginalt dårligere syn, dårlig kveldssyn, marginalt dårligere dybdesyn Nese: rennende, men ikke tett nese (som enten renner fremover eller bakover), nysing, dårlig eller nedsatt smaks- eller luktesans, tetthet eller trykk (fra marginalt til migrene-vondt) over neserygg, kinben, i kjeven eller tennene, rundt øyehulen eller i tinningen Allmenntilstand: fra marginalt svimmel og med tendenser til å svette raskere enn andre til fullstendig influensasymptomer. Vagt hodevondt og vondt rundt øynene og i kjeveleddet sammen med skarpe men sporadiske stikk-smerter i tinningen er mine hovedsymptomer. Men jeg har dager da alt tilsynelatende er bra bortsett fra at øynene renner. Dette med «bøy deg ned og du merker trykket” har jeg personlig ennå ikke opplevd. Og jeg har vært plaget mye med bihulene. De tok for øvrig CT av mine bihuler to ganger. Fant intet unormalt. Legen bestemte likevel at vi skulle forsøke operere. Det har bedret situasjonen utrolig mye, men etter 2 år ser jeg at dette er en fix som trolig må gjenntas med noen års mellomrom. Om det offentlige ønsker eller ikke ønsker betale er meg uvedkommende: livskvalitet vs konstant forkjølelse og jeg drar gladelig til Tyskland og betaler selv. For min del er jeg allergisk mot parfyme og et pletoria av ulike kjemikalier. Vaskemidler, feks, slår meg ut i dagevis. Slår ut året rundt og er plett umulig å unngå i offentligheten. Ingen allergitester påviser meg bekjent parfymeallergi. Anonymkode: b5726...d45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #6 Del Skrevet 10. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hovedsymptomet på kronisk bihulebetennelse er trykk i ansiktet/hodepine. For å avdekke dette tas CT, noe som ville ha blitt tatt hvis det hadde vært indisert når du har vært hos ØNH-lege tre ganger på to år. Det er uansett gjerne lite som gjøres med kronisk bihulebetennelse, og behandlingen går i hovedsak på å lindre symptomer, slik som skylling. For at operasjon skal være indisert må annen behandling ha vært prøvd ut uten effekt, og da går det ut på å fjerne polypper og eller åpne passasjeveien. Tvilsomt at du har kronisk bihulebetennelse når nesetetthet er ditt eneste symptom på det. Jeg lurer litt på hvordan du får pustet i løpet av natten når du sover med munnen lukket og nesen din er helt tett. Anonymkode: 25e96...74f Ene siden av nesen er ofte nesten helt tett og andre siden litt mer åpen. Det er meningen ene siden skal være tettere enn den andre og at det bytter mellom hvilket som er mest tett, men jeg er så tett at jeg snorker som er motorsag. Jeg har tatt laser på mandlene og polyppene (nesemuslingene). Samt skjært de vekk siden de blusset opp igjen. Jeg sover med munnen lukket ( x'en har sagt det), men jeg har også filmet meg sove for å være sikker. Anonymkode: 7139d...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #7 Del Skrevet 10. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Symptomene på bihule-tetthet (ikke nødvendigvis betennelse, fordi bihulene er ikke enten åpne og problemfrie eller betente - du kan også ha allergisk rhinitt eller bare kronisk tette bihuler du kan ha kronisk hovne men ikke betente bihuler, irriterte men ikke betente slimhinner etc) er følgende: Øyne: lysskyhet, fuktige øyne, tørre øyne, marginalt dårligere syn, dårlig kveldssyn, marginalt dårligere dybdesyn Nese: rennende, men ikke tett nese (som enten renner fremover eller bakover), nysing, dårlig eller nedsatt smaks- eller luktesans, tetthet eller trykk (fra marginalt til migrene-vondt) over neserygg, kinben, i kjeven eller tennene, rundt øyehulen eller i tinningen Allmenntilstand: fra marginalt svimmel og med tendenser til å svette raskere enn andre til fullstendig influensasymptomer. Vagt hodevondt og vondt rundt øynene og i kjeveleddet sammen med skarpe men sporadiske stikk-smerter i tinningen er mine hovedsymptomer. Men jeg har dager da alt tilsynelatende er bra bortsett fra at øynene renner. Dette med «bøy deg ned og du merker trykket” har jeg personlig ennå ikke opplevd. Og jeg har vært plaget mye med bihulene. De tok for øvrig CT av mine bihuler to ganger. Fant intet unormalt. Legen bestemte likevel at vi skulle forsøke operere. Det har bedret situasjonen utrolig mye, men etter 2 år ser jeg at dette er en fix som trolig må gjenntas med noen års mellomrom. Om det offentlige ønsker eller ikke ønsker betale er meg uvedkommende: livskvalitet vs konstant forkjølelse og jeg drar gladelig til Tyskland og betaler selv. For min del er jeg allergisk mot parfyme og et pletoria av ulike kjemikalier. Vaskemidler, feks, slår meg ut i dagevis. Slår ut året rundt og er plett umulig å unngå i offentligheten. Ingen allergitester påviser meg bekjent parfymeallergi. Anonymkode: b5726...d45 Hva er det de egentlig opererer? Drenerer de bihulene, eller skjærer de vekk noe? Når det er snakk om tette bihuler. Anonymkode: 7139d...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #8 Del Skrevet 10. juli 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det de egentlig opererer? Drenerer de bihulene, eller skjærer de vekk noe? Når det er snakk om tette bihuler. Anonymkode: 7139d...035 De gjør en FESS. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Functional_endoscopic_sinus_surgery Anonymkode: f3ea0...09e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #9 Del Skrevet 10. juli 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hovedsymptomet på kronisk bihulebetennelse er trykk i ansiktet/hodepine. For å avdekke dette tas CT, noe som ville ha blitt tatt hvis det hadde vært indisert når du har vært hos ØNH-lege tre ganger på to år. Det er uansett gjerne lite som gjøres med kronisk bihulebetennelse, og behandlingen går i hovedsak på å lindre symptomer, slik som skylling. For at operasjon skal være indisert må annen behandling ha vært prøvd ut uten effekt, og da går det ut på å fjerne polypper og eller åpne passasjeveien. Tvilsomt at du har kronisk bihulebetennelse når nesetetthet er ditt eneste symptom på det. Jeg lurer litt på hvordan du får pustet i løpet av natten når du sover med munnen lukket og nesen din er helt tett. Anonymkode: 25e96...74f Dette stemmer ikke helt. Jeg ble diagnostisert med kronisk bihulebetennelse etter å ha vært hos spesialist som henviste meg til CT scan på sykehuset. Hadde aldri smerter eller trykk. Men konstant rennende nese. Ingen annen behandling ble utprøvd. De sendte meg rett til operasjon på sykehuset. Veldig fornøyd med operasjonen. Har ikke hatt noen problemer etterpå (ble operert november 2018) Anonymkode: 12f09...983 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå