AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #1 Skrevet 10. juli 2019 Har en far som har plenty med gjeld. Har i en alder av snart 60 tatt opp huslån, bil lån bl annet. Han klarer sikkert å betale dette ned i løpet av 20 år. Men hva skjer om han blir syk og dør, får jeg denne gjelda hans da? Har ikke kjans å betale på den semi villaen hans. Anonymkode: ecfaa...453
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #2 Skrevet 10. juli 2019 Den følger boet. Om du vil ha arven, arver du også gjelden. For å unngå å arve gjelden, må du si fra deg arven. Anonymkode: 0641b...799 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #3 Skrevet 10. juli 2019 Den følger boet. Om du vil ha arven, arver du også gjelden. For å unngå å arve gjelden, må du si fra deg arven. Anonymkode: 0641b...799
abc123detvardet Skrevet 10. juli 2019 #4 Skrevet 10. juli 2019 Sitat Hvis det er mer gjeld enn formuesverdier, sier vi at dødsboet er insolvent, og det blir ingen arv til arvingene. I slike tilfelle bør arvinger eller avdødes ektefelle ikke overta dødsboet til privat skifte, fordi de da blir personlig ansvarlige for dødsboets gjeld. Dette gjelder likevel ikke dersom dødsboets formuesverdier hadde liten verdi. Verdigrensen vurderes skjønnsmessig av skifteretten i hvert enkelt tilfelle. Den vil som hovedregel ha en øvre grense som tilsvarer grunnbeløpet i folketrygden etter fradrag for begravelsesomkostninger. I slike tilfelle er nemlig gjeldsansvaret begrenset til verdien av dødsboets formuesgjenstander. Vi forutsetter i denne orienteringen at dødsboet er solvent - at det har større formue enn gjeld, - og boet skal da behandles etter arveloven og skifteloven. https://www.regjeringen.no/no/tema/lov-og-rett/innsikt/arv/arv-etter-foreldre/id2006132/
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #5 Skrevet 10. juli 2019 Som de andre har nevnt over her, så sier man bare fra seg arven, dersom man vet at denne består av mer gjeld enn formue. Rent praktisk, etter dødsfallet, må du (som etterlatt) antageligvis dokumentere til alle hans skyldnere at han har gått bort. Man sender inn attest på dødsfallet, og at det ikke er noen arvinger som er villig til å betale gjelden. Da jeg jobbet med kredittkort, fikk vi i blant telefoner fra etterlatte. En person/kredittkortkunde hadde dødd, og hadde mye gjeld på kredittkortet og de etterlatte ville ikke betale. Da ba vi om attest på dødsfallet og arveresultatet (husker ikke hva den het, den attesten) og når attesten kom, gikk vi rett og slett inn på kundens konto, førte vekk hele beløpet til en egen regnskapskonto bedriften hadde og kodet det hele med "dødsfall". Gjeld ble altså avskrevet som tap på denne måten. Det skjedde egentlig ganske sjelden, så jeg regner med at en god del etterlatte faktisk betaler gjelden de arver også. Kanskje de har vært med på å ta opp gjelden og føler seg forpliktet til det? Anonymkode: 5a532...d06 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #6 Skrevet 10. juli 2019 Det er nok litt forskjellig. Da min mor døde da jeg var liten, og jeg var den eneste arvingen så hadde hun bare gjeld, ingen formue. Gjelden var på flere hundre tusen. Jeg måtte egentlig bli sittende med gjeld fra jeg var barn, men det ble til syvende og sist slettet etter mye jobb med å få det til. De kunne ikke sette gjeld på over en halv mill på et lite barn, det hadde vært sykt. Så det ble vel sikkert beralt tilbake av staten. Takk og lov. Anonymkode: c417a...6b8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #7 Skrevet 10. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok litt forskjellig. Da min mor døde da jeg var liten, og jeg var den eneste arvingen så hadde hun bare gjeld, ingen formue. Gjelden var på flere hundre tusen. Jeg måtte egentlig bli sittende med gjeld fra jeg var barn, men det ble til syvende og sist slettet etter mye jobb med å få det til. De kunne ikke sette gjeld på over en halv mill på et lite barn, det hadde vært sykt. Så det ble vel sikkert beralt tilbake av staten. Takk og lov. Anonymkode: c417a...6b8 Staten betaler da ikke regningene og gjelden til døde folk. Der har du misforstått grundig. Det eller de firmaene moren din skyldte pengene til, måtte pent ta dette som tap i sitt eget firma. Penger ut av vinduet som de aldri fikk igjen. Tap. Anonymkode: 5a532...d06 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #8 Skrevet 10. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Staten betaler da ikke regningene og gjelden til døde folk. Der har du misforstått grundig. Det eller de firmaene moren din skyldte pengene til, måtte pent ta dette som tap i sitt eget firma. Penger ut av vinduet som de aldri fikk igjen. Tap. Anonymkode: 5a532...d06 Ja mulig det. Jeg var barn, jeg ble ikke akkurat snakket så mye med om hva som skjedde rundt det, og jeg har ikke spurt i ettertid. Jeg slapp ihvertfall å betale gjelden. Anonymkode: c417a...6b8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #9 Skrevet 10. juli 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som de andre har nevnt over her, så sier man bare fra seg arven, dersom man vet at denne består av mer gjeld enn formue. Rent praktisk, etter dødsfallet, må du (som etterlatt) antageligvis dokumentere til alle hans skyldnere at han har gått bort. Man sender inn attest på dødsfallet, og at det ikke er noen arvinger som er villig til å betale gjelden. Da jeg jobbet med kredittkort, fikk vi i blant telefoner fra etterlatte. En person/kredittkortkunde hadde dødd, og hadde mye gjeld på kredittkortet og de etterlatte ville ikke betale. Da ba vi om attest på dødsfallet og arveresultatet (husker ikke hva den het, den attesten) og når attesten kom, gikk vi rett og slett inn på kundens konto, førte vekk hele beløpet til en egen regnskapskonto bedriften hadde og kodet det hele med "dødsfall". Gjeld ble altså avskrevet som tap på denne måten. Det skjedde egentlig ganske sjelden, så jeg regner med at en god del etterlatte faktisk betaler gjelden de arver også. Kanskje de har vært med på å ta opp gjelden og føler seg forpliktet til det? Anonymkode: 5a532...d06 Grunnen til at det skjedde sjelden er at de aller fleste eier mer enn de har i gjeld slik at boet går i pluss og at arvingene ønsker å overta boet og gjøre opp gjelda for å få arven som er til overs. Anonymkode: fca9e...bcf 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #10 Skrevet 10. juli 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at det skjedde sjelden er at de aller fleste eier mer enn de har i gjeld slik at boet går i pluss og at arvingene ønsker å overta boet og gjøre opp gjelda for å få arven som er til overs. Anonymkode: fca9e...bcf Så med andre ord. Dersom noen har mer gjeld en verdi blir det versågod til arving som ikke har noe med dette å gjøre? Er jo ganske sykt i seg selv det. Bør være en risk, banken må kunne ta selv. Anonymkode: ecfaa...453
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #11 Skrevet 10. juli 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja mulig det. Jeg var barn, jeg ble ikke akkurat snakket så mye med om hva som skjedde rundt det, og jeg har ikke spurt i ettertid. Jeg slapp ihvertfall å betale gjelden. Anonymkode: c417a...6b8 De takket nei til å arve på dine vegne ettersom det kun var gjeld å arve ingen formue. Alle kan si i fra seg arv om de vil. De som ville ha arvet mer gjeld enn formue bør si den fra seg. Anonymkode: 24f8c...426 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #12 Skrevet 10. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så med andre ord. Dersom noen har mer gjeld en verdi blir det versågod til arving som ikke har noe med dette å gjøre? Er jo ganske sykt i seg selv det. Bør være en risk, banken må kunne ta selv. Anonymkode: ecfaa...453 Da sier du selvfølgelig fra deg arven. Ingen blir tvunget til å arve gjeld. Anonymkode: 24f8c...426 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #13 Skrevet 10. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så med andre ord. Dersom noen har mer gjeld en verdi blir det versågod til arving som ikke har noe med dette å gjøre? Er jo ganske sykt i seg selv det. Bør være en risk, banken må kunne ta selv. Anonymkode: ecfaa...453 Nei.. Les hva folk har skrevet: Man kan si fra seg arven.. Du arver aldri gjeld uten at du selv går med på det.. Anonymkode: 0641b...799 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #14 Skrevet 10. juli 2019 Du må si ifra deg arven. Dette måtte vi også gjøre da mor og hennes nye mann (uten barn på hans side) døde og oppgjørets time var kommet. Vi visste de hadde mye gjeld, og boligen visste vi ikke var verdt så mye, så vi sa fra oss arven for å nngå at vi fikk gjelden. Anonymkode: 663cb...8e3 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #15 Skrevet 10. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må si ifra deg arven. Dette måtte vi også gjøre da mor og hennes nye mann (uten barn på hans side) døde og oppgjørets time var kommet. Vi visste de hadde mye gjeld, og boligen visste vi ikke var verdt så mye, så vi sa fra oss arven for å nngå at vi fikk gjelden. Anonymkode: 663cb...8e3 Ja, var da enda godt det. Anonymkode: ecfaa...453
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #16 Skrevet 10. juli 2019 Jeg har hørt at man ikke får vite på forhånd om en person har mer gjeld enn verdier, eller omvendt? Så hvis man ikke vet, må man sjanse på det ene eller det andre? Anonymkode: 0e601...24d
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #17 Skrevet 10. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt at man ikke får vite på forhånd om en person har mer gjeld enn verdier, eller omvendt? Så hvis man ikke vet, må man sjanse på det ene eller det andre? Anonymkode: 0e601...24d Man kan ikke vite det, nei. Men om man har tilgang til passord og slikt (hvis avdøde har det nedskrevet) kan man i dag i det minste sjekke dette ved å gå inn på Gjeldsregisteret.com. Der står usikret gjeld. Men har avdøde lånt med sikkerhet i bolig, f.eks. 200 000 med pant i boligen, så synes jo ikke dette i Gjeldsregisteret da det er kun usikret gjeld som står der. Man kan da rote litt i avdødes gamle papirer og se om man finner skattemeldinger(selvangivelser). Der står all gjeld ved siste årsskifte i alle fall. Inkludert sikret og usikret gjeld. Finner man ikke noe på skattemeldingen heller, så kan man være litt sikrere. Men dersom avdøde dør på sommeren, kan det i løpet av perioden fra nyttår (da skattemeldingen opplyser om gjeld pr 31.12) ha blitt tatt opp gjeld i teorien. Men det er kanskje noe man bare må gamble på. Man kjenner ofte avdøde godt om det er en forelder f.eks, og vet gjerne litt om deres økonomiske holdninger og kan gjette seg til om de ville tatt opp lån sånn. Faren min er nabo med en dame på 80 som er sprek og rask, og reiser mye. Hun er enke, og reiser flere ganger i året til varmere strøk med døtre eller venninner, er ute og drikker med venninner hver uke etc. Stort pengeforbruk, mye mer enn pensjonen gir. Alt finansieres ved å låne med sikkerhet i leiligheten sin, som var gjeldfri da hun begynte å låne. Hun har lånt MYE. Døtrene er innforstått med dette, og at det vil bety mindre arv på dem når moren en dag dør. De unner henne og leve godt den tiden hun har igjen. Det vil altså bli en del gjeld etter henne når hun dør, men dette tar banken og dekker opp ved å selge boligen hennes, og så dekke sitt lån. Er det mer til overs da, går det til vanlige arvinger. Dette eksempelet viser at eldre også kan låne mye, men i eksempelet er arvingene vel vitende om det, så de blir ikke sjokkerte eller overrasket når dagen kommer og de skal arve sin mor. Alle som har livsarvinger bør orientere sine arvinger om slikt, synes jeg, men det er nok ikke alle som gjør det. Anonymkode: 5a532...d06 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #18 Skrevet 10. juli 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Har en far som har plenty med gjeld. Har i en alder av snart 60 tatt opp huslån, bil lån bl annet. Han klarer sikkert å betale dette ned i løpet av 20 år. Men hva skjer om han blir syk og dør, får jeg denne gjelda hans da? Har ikke kjans å betale på den semi villaen hans. Anonymkode: ecfaa...453 Det er først og fremst usikrete lån du bør bekymre deg for, og de vil stå i gjeldsregisteret (om han ikke også har lån fra privatpersoner). Huslån og billån skal være sikret i disse objektene, så om det ikke skjer dramatiske ting i boligmarkedet, som gjør at prisene synker veldig, vil lånene være mindre enn det huset er verdt. Billån betales vanligvis raskt ned, så det er usannsynlig at lånet er på mer enn bilen er verdt. Anonymkode: b22ac...4b1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #19 Skrevet 10. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt at man ikke får vite på forhånd om en person har mer gjeld enn verdier, eller omvendt? Så hvis man ikke vet, må man sjanse på det ene eller det andre? Anonymkode: 0e601...24d Hvis man er usikker på om det er mer gjeld en formue i boet, kan man be om at det gjennomføres et «preklusivt proklama». Dette er en måte å få oversikt over gjelden på, før man bestemmer seg for om man skal ta over ansvaret. Les mer her: https://www.help.no/Fagomraader/Samboer-ekteskap/Juridiske-artikler/privat-eller-offentlig-skifte Anonymkode: 3b88a...a44 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #20 Skrevet 10. juli 2019 Dersom arvingene er usikker på om den avdøde etterlot seg temmelig mye gjeld, så kan de sende ut noe som heter Proklama. Dermed kan arvingene få en oversikt over hvordan "ståa" egentlig er, FØR de skal velge om de ønsker å ta i mot noe som helst etter den avdøde. Jeg har faktisk en kollega som valgte å IKKE ta imot arv eller gjeld etter foreldrene hennes, fordi hun var klar over at de gamle hadde etterlatt seg temmelig mye forbrukslån eller kredittkort. Alt som var igjen var en del brukte klær, laken / sengetøy, bestikk, pyntegjenstander, og bøker, og så videre. Men dette var jo selvfølgelig ting som var ganske vanskelig å få solgt, og uansett ikke ville ha brakt inn noe særlig. Så banken eller hva det nå var som ville ha igjen pengene sine, fant ut at dette arbeidet overhodet ikke var verdt alt bryet. Så min kollega og hennes søsken fikk faktisk igjen alle disse tingene likevel. Selv om de egentlig hadde sagt fra seg alt sammen... Anonymkode: 1127f...e1b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå