Gå til innhold

7 kilo ned på 14 uker! Ved å spise god mat!!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så glad. Siden 1. april har jeg gått ned mange av de kiloene jeg ville ha vekk. Jeg er 170 cm høy og veide 1. april 75 kilo. Nå er jeg nede i 68 kilo og føler meg så mye bedre. Målet er kanskje 65 kilo.

Jeg spiser lavkarbo/ smartkarbo og koser meg kun i de spesielle anledningene (17. mai og bursdager). Jeg er omtrent ikke sulten lenger, i hvertfall ikke på samme måte som før. Jeg har ikke plutselige anfall av lavt blodsukker mens jeg lager middag. Da kunne jeg dytte i meg allverdens.
Frokost er for eksempel: 2 rugsprø med tykke osteskiver. Et par skinkebiter til.

Lunsj: 2 rugsprø og en Skyr. Eventuelt rester fra middag eller salat.

Middag: Det samme som familien spiser, men jeg kutter karbohydratene (ris, pasta, poteter). Dropper brød til hamburgeren.

Kvelds: Noen nøtter hvis jeg ikke er så sulten. Eventuelt 2 rundstykker (av havregryn, cottage cheese og egg) eller knekkebrød.

Jeg tar meg et par, tre øl hver uke. Da kjøper jeg Mack Isbjørn Lite, med langt færre karbohydrater. Koser meg med Cola Zero også.

Funker som bare det!!!! Jeg er så glad for å ha funnet noe som fungerer for meg. Noen med samme erfaringer?

Anonymkode: 009f3...1b7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du spiser altfor lite. Håper du begynner å spise litt mer når du oppnår ønsket vekt, for det er ikke sunt i lengden.

Anonymkode: 30cc9...877

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg har samme erfaring. 

Anonymkode: f29bd...a62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har funket for meg tidligere, men denne gangen gav jeg opp. Bra det funker for deg. 

Anonymkode: 738fa...aa4

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du spiser altfor lite. Håper du begynner å spise litt mer når du oppnår ønsket vekt, for det er ikke sunt i lengden.

Jeg synes ikke TS spiser for lite. Hun får jo i seg sunne/ grove karbohydrater, fett og proteiner. I passelig mengde. Det står jo ikke noe om hvor mye hun spiser til middag, men er det en vanlig porsjon (minus ris, pasta, poteter), er jo dette supert. Supert at du er fornøyd og har funnet noe som er sunt som du kan trives med.

De som påpeker at du spiser lite, har ofte litt dårlig samvittighet for at de spiser mye selv.....  :P

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke TS spiser for lite. Hun får jo i seg sunne/ grove karbohydrater, fett og proteiner. I passelig mengde. Det står jo ikke noe om hvor mye hun spiser til middag, men er det en vanlig porsjon (minus ris, pasta, poteter), er jo dette supert. Supert at du er fornøyd og har funnet noe som er sunt som du kan trives med.

De som påpeker at du spiser lite, har ofte litt dårlig samvittighet for at de spiser mye selv.....  :P

Fire syltynne knekkebrød, en yoghurt, en burger med litt salat og en neve nøtter mener jeg er for lite mat i lengden for en voksen dame på 170 med en normalt aktiv livsstil, ja. Hun får neppe dekket alle behovene for næringsstoffer med det kostholdet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fire syltynne knekkebrød, en yoghurt, en burger med litt salat og en neve nøtter mener jeg er for lite mat i lengden for en voksen dame på 170 med en normalt aktiv livsstil, ja. Hun får neppe dekket alle behovene for næringsstoffer med det kostholdet.

TS her. Her har du laget en egen meny for meg som jeg ikke kjenner meg igjen i :hakeslepp:

Jeg skrev at jeg hadde mye pålegg på knekkebrødene og også pålegg ved siden av.

Du vet jo heller ikke hvor mye salat jeg spiser til lunsj eller hvor stor middagen min er.

Nøtter til kvelds er jo bare hvis jeg er veldig mett; for eksempel etter en stor og sein middag. Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg spiser ikke er SVÆR kvelds hvis jeg fremdeles er mett etter middag.

Frokosten drøyer jeg ofte til kl. 9.30. Er ikke så sulten på morgenen, og derfor "sparer jeg inn et måltid" ved å drøye frokosten noen ganger.

Jeg jogger og trener og er aktiv, både med og uten unger, så ingen grunn til bekymring.

Spurte bare om noen hadde samme, positive erfaring som meg :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Spiser «helt» likt, men det er vanlig livsstil da...

Anonymkode: ac448...81c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå ble jeg glad for å lese dette😃 Jeg begynte med nesten identisk opplegg som du beskriver på mandag, etter å virkelig ha tatt meg sammen! Hår gått opp mye den siste tiden, og nå toppet det seg! Jeg er 174 og veier omtrent 84 kg (gikk opp 4 kg på et par måneder.!) Så langt følelser fantastisk og jeg merker allerede effekt! Var tøft å være sulten de første dagene, men nå allerede på dag tre føles det lettere! 🤗

Anonymkode: 753df...769

AnonymBruker
Skrevet

Tok det lang tid før du sluttet å ha lyst på stivelse og karbohydrater? Spiser du mye fett? Har prøvd litt halvhjertet lavkarbo men sprekker etter kort tid i nudler, pasta og potetgull 😐 

Anonymkode: 44b31...c3a

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok det lang tid før du sluttet å ha lyst på stivelse og karbohydrater? Spiser du mye fett? Har prøvd litt halvhjertet lavkarbo men sprekker etter kort tid i nudler, pasta og potetgull 😐 

Nei, ikke spesielt lang tid. Jeg blir veldig fort sulten hvis jeg spiser sukker og lyse karbohydrater. I tillegg blir jeg veldig oppblåst og får mye luft i magen. Så med en gang jeg merket bedring her, samt fikk vekk en del kilo rundt magen, ble det enda lettere :) Merker at klærne sitter løsere og at magen er flatere. Er flink til å finne erstatninger som gjør at jeg ikke trenger "savne" noe. Spiser gode rundstykker av cottage cheese, egg og litt havregryn. Spiser rugsprø. Lager deilige paier med mandelmel/ kokosmel som paibunn. Spiser litt frukt. Og koser meg med bacongull i helgene hvis jeg har lyst på noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke spesielt lang tid. Jeg blir veldig fort sulten hvis jeg spiser sukker og lyse karbohydrater. I tillegg blir jeg veldig oppblåst og får mye luft i magen. Så med en gang jeg merket bedring her, samt fikk vekk en del kilo rundt magen, ble det enda lettere :) Merker at klærne sitter løsere og at magen er flatere. Er flink til å finne erstatninger som gjør at jeg ikke trenger "savne" noe. Spiser gode rundstykker av cottage cheese, egg og litt havregryn. Spiser rugsprø. Lager deilige paier med mandelmel/ kokosmel som paibunn. Spiser litt frukt. Og koser meg med bacongull i helgene hvis jeg har lyst på noe.

Er det bedre å spise bacongull enn potetgull?

Og kunne du lagt ut oppskrift på de rundstykkene og pai?? Høres fantastisk ut!🤗😃

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange gode opskrifter på “fit på 30 dager” av Fitfocus

Anonymkode: 9b03e...82b

AnonymBruker
Skrevet
På 11.7.2019 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Og kunne du lagt ut oppskrift på de rundstykkene og pai?? Høres fantastisk ut!🤗😃

Jeg er ikke Ts, men rundstykkene tror jeg er de som kalles proteinrundstykker som en haug med bloggere har lagt ut. Tror det var Berit Nordstrand som hadde de først. Google proteinrundstykker Berit Nordstrand så får du opp oppskriften. De er så gode, og er super erstatning for annet brød. Har prøvd endel lavkarbooppskrifter på brød med egg, frø etc som knapt er spiselige. Disse har havregryn så er ikke fri for karbohydrater men er sunne også som sagt gode. 

AnonymBruker
Skrevet
På 14.7.2019 den 7.34, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke Ts, men rundstykkene tror jeg er de som kalles proteinrundstykker som en haug med bloggere har lagt ut. Tror det var Berit Nordstrand som hadde de først. Google proteinrundstykker Berit Nordstrand så får du opp oppskriften. De er så gode, og er super erstatning for annet brød. Har prøvd endel lavkarbooppskrifter på brød med egg, frø etc som knapt er spiselige. Disse har havregryn så er ikke fri for karbohydrater men er sunne også som sagt gode. 

Takk! Jeg fant forresten oppskriften og de var kjempegode!

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Jeg fant forresten oppskriften og de var kjempegode!

Lenke?

Anonymkode: fd3a1...f2c

Skrevet
På 11.7.2019 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Ikke TS, men i motsetning til potetgull inneholder ikke bacongull karbohydrater, kun proteiner og fett. 

AnonymBruker
Skrevet
På 10.7.2019 den 12.16, AnonymBruker skrev:

Jeg er så glad. Siden 1. april har jeg gått ned mange av de kiloene jeg ville ha vekk. Jeg er 170 cm høy og veide 1. april 75 kilo. Nå er jeg nede i 68 kilo og føler meg så mye bedre. Målet er kanskje 65 kilo.

Jeg spiser lavkarbo/ smartkarbo og koser meg kun i de spesielle anledningene (17. mai og bursdager). Jeg er omtrent ikke sulten lenger, i hvertfall ikke på samme måte som før. Jeg har ikke plutselige anfall av lavt blodsukker mens jeg lager middag. Da kunne jeg dytte i meg allverdens.
Frokost er for eksempel: 2 rugsprø med tykke osteskiver. Et par skinkebiter til.

Lunsj: 2 rugsprø og en Skyr. Eventuelt rester fra middag eller salat.

Middag: Det samme som familien spiser, men jeg kutter karbohydratene (ris, pasta, poteter). Dropper brød til hamburgeren.

Kvelds: Noen nøtter hvis jeg ikke er så sulten. Eventuelt 2 rundstykker (av havregryn, cottage cheese og egg) eller knekkebrød.

Jeg tar meg et par, tre øl hver uke. Da kjøper jeg Mack Isbjørn Lite, med langt færre karbohydrater. Koser meg med Cola Zero også.

Funker som bare det!!!! Jeg er så glad for å ha funnet noe som fungerer for meg. Noen med samme erfaringer?

Fungerer? Skal du spise slik resten av livet?

Det finnes ingen dietter som fungerer, er jo derfor de fleste sprekker etterpå. Det blir for hardt, kutte karbo som du gjør også fungerer ikke i lengden. Galskap,

Lær deg heller å spis "vanlig" mat i normale porsjoner, så fjerner du alt du ikke skal spise som godteri, kaker, kjeks, alkohol etc. En endret levestil. Kose-seg-psykologien må du også jobbe med.

Anonymkode: 9f141...fb3

• Liker 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På ‎16‎.‎07‎.‎2019 den 19.52, AnonymBruker skrev:

Fungerer? Skal du spise slik resten av livet?

Det finnes ingen dietter som fungerer, er jo derfor de fleste sprekker etterpå. Det blir for hardt, kutte karbo som du gjør også fungerer ikke i lengden. Galskap,

Lær deg heller å spis "vanlig" mat i normale porsjoner, så fjerner du alt du ikke skal spise som godteri, kaker, kjeks, alkohol etc. En endret levestil. Kose-seg-psykologien må du også jobbe med.

Anonymkode: 9f141...fb3

TS her.

Det er vel en god start på en sunn livsstilsendring når man kutter sukker og lyse karbohydrater og spiser færre og grovere karbohydrater. Jeg spiser helt "vanlig" mat ellers, så det trenger du ikke være bekymret for.

Jeg er veldig fornøyd med mitt opplegg og det fungerer for MEG! Det er det aller viktigste. Jeg har gått ned noen kilo for mye rundt magen og er mett, fornøyd og glad og sunn!

Ingenting i veien med psykologien min heller :hakeslepp: 

Det er trist når man skriver innlegg på KG og ønsker erfaringer og svar, at det ALLTID skal komme noen bedrevitere. De ønsker ikke svare, men snarere fremme hvor fantastisk vellykkede de er i sine valg og sin livsførsel.

Jeg klarer ikke se at jeg lever på en streng diett. Jeg tar sunnere valg i en sunn endringsprosess. Som jeg nå har klart siden 1. april.

Til dere andre som spurte: Ja, google "cottage cheese, egg og havregryn" rundstykker. Mange treff! De er kjempegode og to rundstykker metter lenge!!

Paien er en helt vanlig paibunn der jeg bytter ut hvetemel med sesammel, kokosmel eller mandelmel. Tar ofte i en liten teskje eplecidereddik for å nøytralisere smaken. Vil ikke ha mandelsmak på paien min! :)

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Det er vel en god start på en sunn livsstilsendring når man kutter sukker og lyse karbohydrater og spiser færre og grovere karbohydrater. Jeg spiser helt "vanlig" mat ellers, så det trenger du ikke være bekymret for.

Jeg er veldig fornøyd med mitt opplegg og det fungerer for MEG! Det er det aller viktigste. Jeg har gått ned noen kilo for mye rundt magen og er mett, fornøyd og glad og sunn!

Ingenting i veien med psykologien min heller :hakeslepp: 

Det er trist når man skriver innlegg på KG og ønsker erfaringer og svar, at det ALLTID skal komme noen bedrevitere. De ønsker ikke svare, men snarere fremme hvor fantastisk vellykkede de er i sine valg og sin livsførsel.

Jeg klarer ikke se at jeg lever på en streng diett. Jeg tar sunnere valg i en sunn endringsprosess. Som jeg nå har klart siden 1. april.

Til dere andre som spurte: Ja, google "cottage cheese, egg og havregryn" rundstykker. Mange treff! De er kjempegode og to rundstykker metter lenge!!

Paien er en helt vanlig paibunn der jeg bytter ut hvetemel med sesammel, kokosmel eller mandelmel. Tar ofte i en liten teskje eplecidereddik for å nøytralisere smaken. Vil ikke ha mandelsmak på paien min! :)

Jeg syns tiltakene du har gjort er veldig riktige, og absolutt vitner om en endring av livsstil fremfor en kur. 
Det å velge bort mye lyst brød, velge mer kjøtt,grønnsaker,frukt og salat, det er aldri feil spør du meg. 
Jeg syns også det er utrolig positivt at du ser det er mulig å spise sammen med (og det samme som) resten av familien din, bare du kutter ut de tingene du ikke føler er bra for akkurat deg.(her er det mange som går i en felle og tror de må lage egne middager, med alt av press og stress det innebærer) 

Jeg gjør veldig likt som deg med tanke på valgene når det kommer tl mat. 
Jeg spiser riktignok etter 5:2 prinsippene, noe jeg syns er helt topp! 
På spisedagene følger jeg 16:8 da dette er hva som fungerer for meg. 
Jeg er særdeles aktiv og løper 60-70 km i uka, på det meste over 100 k i uka i ukene før konkurranse. 
I tillegg trener jeg 4 dager i uka med styrketrening og har en veldig aktiv jobb hvor jeg jobber 70%. 

Jeg har funnet ut, som deg, at mye karbohydrater (og kumelk) ikke er noe som fungerer for min kropp. 
Jeg har kuttet helt ut melk og mel av alle typer. Heldigvis er havremelk en god erstatter i kaffe,til proteinshake osv.
Ganske greit fordi jeg fungerer bedre med det. 
Pasta og ris har jeg naturligvis også kuttet ut, men potet kan jeg ha litt av innimellom. 

En typisk dag med mat for meg (nå skal jeg riktignok ikke mer ned i vekt, og må ligge høyt for å vedlikeholde mtp stor aktivitet) 

Frokost: 200g CC med en god neve div bær (gjerne bringebær,blåbær og jordbær) og 1 porsjon jordbærprotein. i tillegg 150g stekt kylling stekt i litt kaldpresset olje,med litt squash og agurk på siden. Vann og kaffe og drikke. 

Middag: 2,5 laksefile,stekt i litt kaldpresset olje, 300g grønnsaker, 30g rømme, agurksalat av 1/4 agurk og rotmos av 1/2 søtpotet eller kålrot. 

Kveld: 20 gram nøtter og 1 neve bær sammen med 150g yoghurt(melkefri), 1 porsjon sjokoladeprotein i shake (1 scoop sjokoladeprotein, 1 ss rå kakao og 4 dl havremelk) og ett glass (2,5dl) hjemmelaget grønnsaksjuice (spinat,grønnkål,rødbeter,ingefær,appelsin og litt lime) 

Somregel blir dette nok, men dersom jeg er på de lengste turene og gjerne er ute å løper over 40k i fjellet så drikker jeg 4-5 stykk av disse "barnesmoothiene" når jeg løper, i tillegg til noen never salte nøtter og gjerne 1-2 brødskiver (laget av egg,cc og diverse frø) med skinke underveis. 
Da drikker jeg også gjerne en ekstra shake med proteiner når jeg kommer hjem. (på fjellturene på 40k forbrenner jeg ca 3200 kcal. Noe som betyr at jeg totalt den dagen må spise 4800-5000 kcal for og ikke gå ned i vekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...