AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #1 Skrevet 10. juli 2019 Jeg spiste junkfood, brownies, brødskive med nugatti og godteri hver dag. Drakk sukkerbrus og sjokomelk. På grunn av depresjon var jeg også ganske inaktiv og reiste meg ikke opp mer enn absolutt nødvendig. Hadde BMI på 18 helt til jeg var 25-26 år gammel. Da begynte vekta å øke. Var ganske nær ved å bli overvektig ifølge BMI. Tok grep og gikk ned 10 kg. Er fortsatt 5-7 kg tyngre enn jeg vil være, men de siste kiloene tar tydeligvis tid. Jeg sliter fortsatt med depresjon, har andre plager som gjør at jeg ikke får trent skikkelig, bare lett mosjon. Men er likevel mer aktiv i dag enn for noen år siden. Dette er ikke et "jeg spiser bare 800 kalorier om dagen, hvorfor går jeg ikke ned i vekt?" innlegg. Vektnedgangen får ta sin tid, så lenge jeg ikke går mer opp er jeg fornøyd. Spiser sunt samtidig som jeg fortsatt koser meg litt for mye med søtt i perioder så jeg har fortsatt litt å ta tak i. Det jeg lurer på er; hvorfor begynte kroppen min å legge på seg så plutselig, fort og brutalt etter flere år med samme kosthold og livsstil? Fra helt stabil vekt over flere år til plutselig nesten 20 kg opp på 2 år? Er under 30 år, så kan ikke skylde på alderen heller. Har prøvd forskjellige antidepressive medisiner, og satte inn hormonspiral for 2 år siden. Anonymkode: 4040b...774
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #2 Skrevet 10. juli 2019 Jeg spiste også en del dårlig som ung, men merket forskjell før jeg var 25-26, nærmere 21. I ungdomsårene er jo ting litt annerledes, da man fortsatt vokser og kroppen bruker energi på det. I tillegg endrer man nok livsstil på en måte som man ikke helt observerer selv, spesielt ettersom man går ut i studier. Når jeg ser tilbake på min ungdomstid så kunne jeg gå og kjøpe en sjokolademuffins til lunsj. Men jeg spiste ikke nødvendigvis så vanvittige mengder. I tillegg var jeg på skolen hver dag, så selv uten fritidsaktiviteter når man et minimum av aktivitet. Hverdagen var uansett mer aktiv enn en kontorjobb, selv uten trening. Anonymkode: ce9d5...0ef 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #3 Skrevet 10. juli 2019 De fleste er noe aktive som barn, i skolen eller kanskje til og med i jobber de har som unge. Det betyr at de har litt muskler på kroppen, disse forbrenner noe av maten du spiser slik at du ikke legger på deg særlig fett. Muskler trenger å spise mat for å holde seg ved like. Det betyr at det blir mindre mat som kan brukes til fettlagring Mange er mindre aktive dess eldre de blir, det betyr at de gradvis mister musklene. Fordi musklene ikke får noe aktivitet, skrumper de inn. Det betyr at musklene spiser mindre mat, og mer mat blir lagret som fett. Etter en stund vil det fettet som lagrer seg gradvis, begynne vises på vekten. Om du begynner slanke deg, må du spise veldig lite fordi du ikke lenger har særlig muskler som spiser av maten, nesten alt går til å lagre fett (altså, alt av det som ikke går til livsfunksjoner osv i kroppen, selvsagt). En løsning kan være begynne trene styrke igjen, slik at du får en kropp der musklene spiser mer mat, og det er mindre som lagres som fett. Du må da passe på å spise nok proteiner slik at musklene kan bygge seg større. En annen løsning er å spise mindre og/ eller bytte ut alt prosessert karbohydrater og fett med "ren" mat som du lager fra bunnen av. Kroppsfettet ditt vil fortsatt sitte uflatterende på kroppen om du blir slank, som regel alltid noe fett rundt midjen og ekstra på lår, men slank vil du bli. Anonymkode: 4da98...e51
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #4 Skrevet 11. juli 2019 Har du sjekket stoffskiftet? Anonymkode: 7fa77...0be
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #5 Skrevet 19. juli 2019 På 10.7.2019 den 12.08, AnonymBruker skrev: Har prøvd forskjellige antidepressive medisiner, og satte inn hormonspiral for 2 år siden. Her har du svaret. Flere som har opplevd vektoppgang med hormonspiral og også større matlyst. Jeg gikk på antidepressiva en periode og det sto i bivirkningene at vektoppgang var vanlig. Har du lest på bivirkningene på antidepressivaen du går på? Anonymkode: 7f117...774
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå