AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #1 Skrevet 10. juli 2019 Hei. Jeg lurer på en ting. Dette er kun et hypotetisk spørsmål. Jeg har ikke egne barn selv enda. Men om man har flere barn og et av barna må hentes av ambulanse, hva skal man gjøre dersom man er alene med barna? 🙄 Skal man ta med seg søsknene i ambulansen, eller levere søsknene hos for eksempel besteforeldre før man drar etter i egen bil? Hva ville dere gjort? Det virker feil uansett hva man velger synes jeg. Anonymkode: f3a57...ce9
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #2 Skrevet 10. juli 2019 Forelder og de resterende barna i egen bil til sykehuset det syke barnet kjøres til. Tenker jeg. Anonymkode: c96b9...585
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #3 Skrevet 10. juli 2019 Vi har prøvd dette... vi hadde da naboer som har kom inn til det andre barnet (vi har også venner som har stilt opp ved akutte legevaktbesøk der begge voksne trengte å være med). Ellers ble en av foreldrene med ambulansen (eller i vårt tilfelle ambulanse nr 2 bak det syke barnet) og den andre fulgte etter da pass var ordnet. Vårt barn ble også sendt videre med helikopter, da kjørte en av oss etter med bil og den andre ble hjemme med den eldste (hadde det vært kritisk hadde så klart også de blitt med til sykehuset, men i dette tilfelle så var det ikke behov for det). Besteforeldre tar for oss litt tid pga avstander, men de har stilt opp ved sykehusopphold. Anonymkode: 54918...aa8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #4 Skrevet 10. juli 2019 Og meg over her, men det kan være at ambulansepersonell ser at foreldre kommer etter. Vi fikk iallefall høre at hvis det skjedde noe med barnet under transport så de måtte yte akutt hjelp så ville vi være i veien pga at det er trangt i bilen eller helikopteret, dette sagt på en fin og høflig måte altså, men jeg stolte så mye på disse menneskene at jeg valgte å overlate ungen til dem og komme etter. (Den gangen det ikke var kritisk fikk jeg være med også i luftambulanse). Anonymkode: 54918...aa8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #5 Skrevet 10. juli 2019 Har vært i denne situasjonen som nabo hvor nabodamen måtte dra i ambulanse med et barn, mens de andre ble hjemme. Da passet jeg barna, mens hun dro med i ambulanse. Var ikke mer kjent enn på hils med naboen, men har barn selv på samme alder så jeg tilbød meg å passe barna. Barna ble hentet av den andre foreldrene da han var ferdig på jobb. Hvis man er alene med barna og ikke kan spørre en nabo eller har besteforeldre i umiddelbar nærhet, så må man jo bare ta med seg barna og kjøre i egen bil/hoppe i taxi frem til sykehuset. Anonymkode: 1d219...18a
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #6 Skrevet 10. juli 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Har vært i denne situasjonen som nabo hvor nabodamen måtte dra i ambulanse med et barn, mens de andre ble hjemme. Da passet jeg barna, mens hun dro med i ambulanse. Anonymkode: 1d219...18a Det har skjedd her også. Fikk det andre barnet levert på døra i all hast. Hadde nok gjort det samme selv hvis jeg hadde havnet i den situasjonen. De fleste stiller vel opp i en nødsituasjon. Anonymkode: 2ff18...5ce
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #7 Skrevet 10. juli 2019 Det avhenger helt av situasjonen. Mange syke barn ønsker jo å ha foreldre med seg i ambulansen, av naturlige årsaker. Er det umulig med pass av andre barn, så får de i enkelte tilfeller også kjøre med ambulanse, gitt at det er praktisk mulig. Men generelt så har jo naboer, venner osv lav terskel for å stille opp i nødsituasjoner, særlig med barn involvert. Anonymkode: 5f22e...1b6 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #8 Skrevet 10. juli 2019 Det kommer litt an på hvorfor barnet blir hentet av ambulansen. Er det pga ikke livstruende ting så er det å ha med en foreldre i ambulansen en god trygghet for barnet, og ambulansearbeideren kan få nyttig info av deg ( f.eks når barnet spiste sist, medisiner, allergier) under transport. Er barnet livstruende syk/ skadd vil vi helst ikke ha med pårørende fordi det er en enorm belastning for foreldrene å se på hvis vi f. Eks må begynne med HLR på barnet under transport. Og samtidig har vi da ikke kapasitet til å skjerme eller ta oss av pårørende under dette. Hilsen en som jobber i ambulansen. Anonymkode: 05651...d73 6
Antoinette Skrevet 10. juli 2019 #9 Skrevet 10. juli 2019 Naboer, venner, besteforeldre. I slik situasjoner må man bare overlate ansvaret til andre.
Snabeltann Skrevet 10. juli 2019 #10 Skrevet 10. juli 2019 Skjedde her da mannen var borte, måtte springe over til naboen med de to yngste barna, og kjørte etter ambulansen i egen bil etterpå. Ringte moren min så hun hentet ungene hos naboen.
Minlillelykke Skrevet 10. juli 2019 #11 Skrevet 10. juli 2019 Jeg hadde med meg 4 årigen da minsten ble hentet i vinter. Var ingen hjemme til å passe, far var ute og møtte oss på sykehuset. Ambulansepersonalet synes det var helt greit.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #12 Skrevet 10. juli 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg lurer på en ting. Dette er kun et hypotetisk spørsmål. Jeg har ikke egne barn selv enda. Men om man har flere barn og et av barna må hentes av ambulanse, hva skal man gjøre dersom man er alene med barna? 🙄 Skal man ta med seg søsknene i ambulansen, eller levere søsknene hos for eksempel besteforeldre før man drar etter i egen bil? Hva ville dere gjort? Det virker feil uansett hva man velger synes jeg. Anonymkode: f3a57...ce9 Ambulansen har ikke ubegrenset plass. Enten må du sende barnet alene med ambulansen og de ansatte (noe de færreste av oss vil) eller må du finne noen der og da som tar hånd om de andre barna. Når ambulanse er nødvendig og små barn trenger akutt helsehjelp så har man ikke tid til å finne elelr vente på barnevakt. Søsken har heller ikke godt av å være med i ambulanse når et barn er akutt sykt. Så her blir det en avveining i hvert enkelt tilfelle. Alle har vel en nabo eller noen de kan betro sine barn til mens folk barna kjenne rkommer til og tar over? Anonymkode: cf94c...ecf 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #13 Skrevet 10. juli 2019 Dersom man ikke har familie/venner boende i nærheten som kan bistå raskt, så ville jeg pratet med 1-2 naboer om dette. Ikke for å gå rundt å bekymre seg over noe man ikke enda vet skjer, men for å raskere kunne få hjelp ved raskt behov. Antar de fleste naboer stiller opp. Men er det krise, man må sende barnet i ambulanse og vente noen minutter på barnepass før man kjører etter så er det lettere hvis slike situasjoner er avklart. Utenom dette bør man høre hva ambulansepersonellet anbefaler. De har vært borti slike tilfeller maaaange ganger. Husk også å prate med litt eldre barn om slike scenarioer. Trenger ikke å krisemaksimere det. Men slik de vet at en sjelden gang kan det skje at man fort må forlate dem pga noe akutt. Slik de kan oppleve seg mer «forberedt». Og evt hvem de skal ringe til hvis de behøver å prate med noen, få en tante hjem til seg e.l. Anonymkode: e5fc2...f66 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #14 Skrevet 14. juli 2019 På 10.07.2019 den 19.57, Minlillelykke skrev: Jeg hadde med meg 4 årigen da minsten ble hentet i vinter. Var ingen hjemme til å passe, far var ute og møtte oss på sykehuset. Ambulansepersonalet synes det var helt greit. Hva skjedde med minsten, egentlig? Hvorfor ble han hentet i ambulanse? Anonymkode: 6fda9...a89
Minlillelykke Skrevet 15. juli 2019 #15 Skrevet 15. juli 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skjedde med minsten, egentlig? Hvorfor ble han hentet i ambulanse? Anonymkode: 6fda9...a89 Hvorfor er det relevant? Ønsker ikke legge ut om helse situasjonen til barnet mitt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå