Gå til innhold

Fjell i bhg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En fjell av stein som barn klatrer på, den er noe stor og noen bakker er glatte, men alle barn klarer å komme seg på toppen og der leker de. Vi har vært der et par ganger og lekt, jeg og gutten. Min sønn fikk plass i denne bhg og jeg er sååååå redd han faller og slår hodet, han kan jo bare skli der så faller han lett. Min mann sier det er uaktuelt å sende han i en bhg som er et stykke unna, og takke nei til denne bare pga det "fjellet". Men jeg er livredd for gutten min 😔 hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 23c31...cc1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fjell eller en steinknaus?, uansett så er det er bare supert. Barn må lære å bruke kroppen, nytter ikke å pakke de inn i bobleplast for da vokser de opp til å bli skjøre og usikre individer.

Anonymkode: 3e32d...0df

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg er livredd for gutten min 😔 hva hadde du gjort? 

Kanskje du burde flytte til Danmark sånn at sønnen din ikke trues av farlige fjell.

Seriøst, hva skjer med dette landet?

Anonymkode: 26427...886

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Sorry men nå så jeg for meg han Nure i «Linus i svingen» som alltid må gå med hjelm fordi mammaen hans mener man kan dø av alt. 

Anonymkode: 2e618...84d

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

De fleste barnehager og skoler vi har hatt har hatt både fjell og skråninger. Kjempegøy at ungene får utfoldet seg på annet enn lekeplasser med myke matter! Vi klatret vi også da vi var barn! Hadde det fjellet vært noe ungene skadet seg mye på, så hadde de sikret det. Ungene får ikke utviklet seg med puter under armene!

Anonymkode: 4306c...ebc

• Liker 9
Skrevet (endret)

Med en slik hysterisk holdning fra mor så er det desto viktigere at barnet får utfoldet seg fysisk uten din overvåkning.

Rasjonelt sett finnes det noe som heter risikovurdering. Her er den vurdert langt bedre enn du selv er i stand til.

Få flere barn, det øker perspektivet ditt. Ditt barn er laget av det samme som du selv er. Tåler du å klatre på en knaus og eventuelt ramle av? Hvis «ja» så går det nok fint.

🙄

Endret av Rotemor
Masse skrivefeil
  • Liker 12
Skrevet

På toppen av Mount Everest? Ikke det nei? Da går det nok helt fint. 

• Liker 1
Skrevet

La nå barnet ditt få utforske livet. Det blir skrubbsår og blåmerker i barnehager, men det hører med. Det bør du venne deg til først som sist. Slutt å vær overhysterisk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dette fjellet antakelig har vært der like lenge som barnehagen - og siden det ikke har blitt fjernet ennå så har det nok ikke skjedd noen ulykker der. Skrubbsår og kuler må man jo regne med, men ut over det så har jo alle andre barn som har gått der overlevd å leke på «fjellet».

Man har jo ingen garantier for noe her i verden, men hvis man begynner å tenke på alt barna potensielt kan bli skadet av, så blir det umulig å gå ut til slutt. Det er tross alt mye oftere man hører om barn som blir skadet i bilulykker enn barn som blir skadet i barnehagen. 

Anonymkode: 0e7a2...6ca

• Liker 8
Skrevet

Datteren min gikk i en barnehage når hun var liten der det var små fjellknauser og høye trær de klatret i. Hørte ikke om noen som skadet seg alvorlig. I tillegg gikk de mye turer i skogen i ulendt terreng. Derimot sa helsestasjonen at barn fra denne barnehagen ofte var lenger fremme når det gjaldt motorikk fordi de nettopp fikk lov å utfordre seg litt og de ble utrolig gode på balanse.

Så la barnet ditt gå i barnehagen du, dette går veldig fint :)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis sønnen din er veldig liten når han begynner i denne bhg så skjønner jeg deg veldig godt TS. Det er helt normalt å være bekymret for ett eller annet når det gjelder barna våre. Jeg tenker du kan snakke med bhg personellet om denne problemstillingen, de vil sikkert kunne si noe om hvordan de passer på barna vedrørende dette fjellet. Jeg var veldig bekymret da vår skulle begynne i bhg akkurat ett år gammel, han puttet alt i munnen, og i bhg var det store grussteiner, og jeg var veldig redd for at han kunne finne på å sette en stein i halsen og at de voksne ikke skulle få det med seg... Jeg fortalte om min bekymring til bhg personalet og ble veldig møtt for min bekymring og de syntes det var fint jeg sa i fra for da visste de at de måtte følge ekstra med på han i grusen og hva som gikk inn i munnen. Så ta en prat med vhg personellet du :) 

Anonymkode: a211a...36e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enda godt at mannen din har fornuften i behold! Snakk om overbeskytting.... stakkars barn 😢

Anonymkode: b5663...860

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke akkurat Prekestolen det er snakk om? 

Anonymkode: 442d7...23b

AnonymBruker
Skrevet

Dette skal du bare se på som positivt☺️ Men spør barnehagen når han starter der hvordan de gjør det med de minste ift dette. 

Anonymkode: 992bd...eff

• Liker 2
Skrevet

Tipper det ikke er noe fjell, men en liten steinknaus ;)

Uansett, det går helt fint, som alle andre sier, du er noe overhysterisk. Om han så skulle ramle og slå seg, så er ikke det verdens undergang, det er heller ikke blåmerker eller skrubbsår. Siden barna får leke på den så har den garantert vært vurdert til å være trygg, og en ressurs for barna.

Sånn er det å ha gutter forresten. De fleste av de kommer til å ramle, falle, komme hjem med opprevne bukseknær, bulke sykkelen sin, ake på søppelpose ned brattbakken i traffikert vei osv. Vær glad at de er gutter av i dag, hadde de vært gutter anno 20-40 år siden tror jeg til og med mine mammanerver hadde slått til😂 "vi bare leker litt med denne ufarlige dynamitten vi fant på søppeldynga vi".

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, CabinCruiser skrev:

Sånn er det å ha gutter forresten. De fleste av de kommer til å ramle, falle, komme hjem med opprevne bukseknær, bulke sykkelen sin, ake på søppelpose ned brattbakken i traffikert vei osv. Vær glad at de er gutter av i dag, hadde de vært gutter anno 20-40 år siden tror jeg til og med mine mammanerver hadde slått til😂 "vi bare leker litt med denne ufarlige dynamitten vi fant på søppeldynga vi".

Jeg vil rette deg litt jeg. Sånn er det å ha BARN. De fleste jenter kommer nemlig også til å ramle, falle, få opprevne bukseknær, bulke sykkelen og alle de andre tingene. Det er like viktig for jenter å få utfolde seg, som gutter. 

Anonymkode: 0e7a2...6ca

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Helt riktig å være redd. Min sønn gikk i en barnehage der det var en sånn liten fjell der barna lekte. Han slo hodet sitt en gang, og det var ganske ille. Var masse blod, barnehagen ringte, og vi måtte til legevakt. Legevakten var litt overrasket over at barnehagen ikke hadde ringt ambulanse. Det kunne ha vært veldig, veldig ille. Heldigvis slo han ikke hodet sitt mer alvorlig. Jeg hadde valgt en annen barnehage hvis jeg hadde mulighet...

Anonymkode: 851a9...948

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En fjell av stein som barn klatrer på, den er noe stor og noen bakker er glatte, men alle barn klarer å komme seg på toppen og der leker de. Vi har vært der et par ganger og lekt, jeg og gutten. Min sønn fikk plass i denne bhg og jeg er sååååå redd han faller og slår hodet, han kan jo bare skli der så faller han lett. Min mann sier det er uaktuelt å sende han i en bhg som er et stykke unna, og takke nei til denne bare pga det "fjellet". Men jeg er livredd for gutten min 😔 hva hadde du gjort? 

Alle barnehager skal ha godkjente ute og inneområder. Der er lover og regler alle bhg må følge nettopp fordi barna ikke skal være utsatt for bhg ulykker. 

Så dette er nok ikke så ille som du tenker i ditt hode. 

På den annen side, hvem kunne forutse at en sovevogn i bhg skulle være en dodsfelle for en liten gutt? 

Anonymkode: 4f58a...3e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neineinei!!! Slike holdninger er direkte skadelig for barnet ditt! Han MÅ lære seg å bruke kroppen, falle, klatre, hoppe osv. Hvis ikke lærer han seg ikke å falle skikkelig og det kan virkelig bli alvorlig!

Hvor gammel er han? Du vet det er barnehagepersonell som hele tiden vurderer risikoen? Er det fare for å falle ned å få kul i hodet-kjør på. Er det fare for å falle ned og knekke ryggen (man kan være uheldig å gjøre dette fra små høgder, men den faren øker om ikke barnet får erfare å falle), da unngår man jo selvfølgelig den risikoen.

Anonymkode: 630e9...467

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn som aldri får testet kroppen i naturen, som aldri faller og slår seg, blir dårligere motorisk og lærer ikke risikovurdering. Jeg skulle ønske barnehagen "vår" hadde en liten knaus som barna kunne leke med.

Anonymkode: ea48c...5a6

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...