Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #1 Skrevet 5. mai 2005 Har to hundre tusen i inkassogjeld fordelt på tjue saker. Er det noen her med litt peiling på sånne ting som tror inkassoselskapet vil gå med på å redusere det totale kravet med 25-30% mot å få hele betalingen inn med en gang? Dvs jeg sparer 30 000?
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #3 Skrevet 5. mai 2005 Det tror jeg absolutt. Kanskje de kan redusere det enda mer også dersom du argumenter godt. Dersom du virkelig har disse pengene på hånden, og sitter alene vsv inkassoselskapene, vil jeg anbefale deg å gå til økonomisk rådgiver i kommunen du bor i for å få hjelp til å få til en god avtale. Det er ikke alle rådgiverne som er like flinke, men bor du i Akershus er du heldig...
Gjest me Skrevet 5. mai 2005 #4 Skrevet 5. mai 2005 Vel, dersom det faktisk er slik at du har såpass mye penger på hånden, kan det vel ikke være noe stort problem for deg å skaffe de 30 000 siste heller? Og hvorfor skal du da prøve å snike deg unna. Jeg forstår bare ikke hvorfor ikke folk kan være så voksne at de gjør opp for seg... Og nei, de vil nok ikke gi etter dersom de tror du faktisk kan gjøre opp for deg, bare dersom du står i en situasjon som tilsier at du aldri kan klare å betale ned alt uansett!
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #5 Skrevet 5. mai 2005 Vel, dersom det faktisk er slik at du har såpass mye penger på hånden, kan det vel ikke være noe stort problem for deg å skaffe de 30 000 siste heller? Og hvorfor skal du da prøve å snike deg unna. Jeg forstår bare ikke hvorfor ikke folk kan være så voksne at de gjør opp for seg... Og nei, de vil nok ikke gi etter dersom de tror du faktisk kan gjøre opp for deg, bare dersom du står i en situasjon som tilsier at du aldri kan klare å betale ned alt uansett! Hehehe, ja de fleste får sikkert inkassogjeld fordi de er for barnslige til å betale!! :o Ja, og TENK om alle kunne være voksne nok til å bare la være å ha problemer i det hele tatt! Og så synes du sikkert det er dumt med krig og fred og sånt... Jaja. Det må være behagelig å være så lite informert om hvordan det er å møte på problemer i livet. Håper for din skyld at du er bare 16 år... eller mindre.
Gjest me Skrevet 5. mai 2005 #6 Skrevet 5. mai 2005 Hehehe, ja de fleste får sikkert inkassogjeld fordi de er for barnslige til å betale!! :o Ja, og TENK om alle kunne være voksne nok til å bare la være å ha problemer i det hele tatt! Og så synes du sikkert det er dumt med krig og fred og sånt... Jaja. Det må være behagelig å være så lite informert om hvordan det er å møte på problemer i livet. Håper for din skyld at du er bare 16 år... eller mindre. Vel, h*n skriver jo her at h*n har mulighet til å skaffe alle disse pengene nå, minus 30 000. Og min umiddelbare tanke er at da kan jo ikke personen ha nevneverdige problemer med å skaffe resten heller, i alle fall ikke over noe tid. Dette er jo tross alt andres penger, og her virker det vitterlig som det er viljen det går på heller enn evnen. Jaggu kan man jo lure på hvem du mener er 16-åringen av oss også, det med å ta ansvar for egne handlinger og ikke forvente å kunne slippe unna når man har gjort noe dumt virker jo i alle fall du som en heftig forsvarer av!
Gjest gjest1 Skrevet 5. mai 2005 #7 Skrevet 5. mai 2005 Må si meg enig med deg me. For å få 200.000 i inkasso har en nok ikke vært spesielt smart. En ting er å få en inkasso eller to mot seg, det kan skje den beste. Men 200.000 til over 20 forskjellige kreditorer? Og det er da folk en skylder disse pengene, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke skal måtte gjøre opp for seg. Og hvis en klarer å hoste opp 170.000 kr så bør en da kunne klare å hoste opp resten også hvis en tar tiden til hjelp. Synes uansett at det høres litt suspekt ut at en som tydeligvis har så dårlig økonomi plutselig har 170.000.. men men. Ikke mitt problem heldigvis. H*n kan jo ha vunnet i lotto for alt jeg vet.
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #8 Skrevet 5. mai 2005 Vel, h*n skriver jo her at h*n har mulighet til å skaffe alle disse pengene nå, minus 30 000. Og min umiddelbare tanke er at da kan jo ikke personen ha nevneverdige problemer med å skaffe resten heller, i alle fall ikke over noe tid. Dette er jo tross alt andres penger, og her virker det vitterlig som det er viljen det går på heller enn evnen. Jaggu kan man jo lure på hvem du mener er 16-åringen av oss også, det med å ta ansvar for egne handlinger og ikke forvente å kunne slippe unna når man har gjort noe dumt virker jo i alle fall du som en heftig forsvarer av! Nå er det relativt sjelden en "umiddelbar tanke" om en vilt fremmeds store økonomiske problemer er riktig da. I beste fall er den ubegrunnet og overilt. Nå er det også sånn da- det vet de av oss som på et eller annet punkt i livet har hatt økonomiske problemer selv eller vært i befatning med andre som har det- at det som oftest er stikk motsatt av hva du "vitterlig" synes, at det er 1: evnen, ikke viljen, det står på. 2: sammenfallende uheldige omstendigheter som gjør at man kommer i økonomisk uføre, ikke uansvarlighet. 3: det er faktisk så dyrt å ha penger utestående at det som oftest vil lønne seg å inngå en tilsynelatende dårlig avtale om straksbetaling med skyldner, heller enn å vente på avdrag. 4: de alle fleste bedrifter har sin maksimale fortjeneste når andelen betalinger de ikke får inn er mer enn null. Til slutt er det helt ekstremt å komme i økonomisk uføre i Norge i forhold til andre land. Får du en inkassosak på deg her så ruller snøballen så fort at det blir fort veldig vanskelig å hente seg inn igjen. Mens en regning på 1000 kroner her i Norge kan bli på 4000, altså et tillegg på inntil 400%, på tre-fire måneder, kan man i Sverige ikke legge på mer enn maksimalt 160 kroner på kravet. Tror du bør nyansere det bastante og nedlatende synet ditt en smule. En dag sitter du kanskje og er plutselig blitt enke, ufør eller på annet måte kommet opp i en ekstrem situasjon og begynner å slite med å betale ned på sofaen du kjøpte på avbetaling, avdragene på huslånet, forsikringene.... det går veldig fort, det er det skremmende mange VOKSNE OG ANSVARLIGE mennesker som har opplevd! Til slutt vet du ingenting om grunnene til at hovedinnlegger har mulighet til å betale noe men ikke alt (det er forresten en feil i regnestykket, 30% av 200 000 er 60 000 og ganske mye penger for de fleste, mer for private enn for bedrifter, og siden det er er snakk om tjue forskjellige saker betyr det sannsynligvis bare en dråpe i havet for hver enkelt kreditor). Og du vet også veldig lite om hvilken ekstrem påkjenning det er å ha store økonomiske problemer. Det er ikke få som henger seg opp i et tre eller tyr til hagla av mindre summer enn det som her er nevnt, det skal du bare vite!
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #9 Skrevet 5. mai 2005 Må si meg enig med deg me. For å få 200.000 i inkasso har en nok ikke vært spesielt smart. En ting er å få en inkasso eller to mot seg, det kan skje den beste. Men 200.000 til over 20 forskjellige kreditorer? Og det er da folk en skylder disse pengene, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke skal måtte gjøre opp for seg. Og hvis en klarer å hoste opp 170.000 kr så bør en da kunne klare å hoste opp resten også hvis en tar tiden til hjelp. Synes uansett at det høres litt suspekt ut at en som tydeligvis har så dårlig økonomi plutselig har 170.000.. men men. Ikke mitt problem heldigvis. H*n kan jo ha vunnet i lotto for alt jeg vet. Det irriterer meg så grenseløst at dere kan dra så lettvinte og bedrevitende konklusjoner uten å ha greie på bakgrunnen i det hele tatt! Og ja TENK så ille at man kan skaffe til veie en del av pengene, så lettvint man må ha det da! For det er jo slett ikke sannsynlig at man har eiendeler man blir nødt til å selge, må trygle seg til et lån fra en slektning eller noe sånt, ikke sant? Det må jo være det at man har masse penger på konto og bare ikke gidder å betale! Dere går jo ikke an å være så utrolig arrogant!
Gjest gjest1 Skrevet 5. mai 2005 #10 Skrevet 5. mai 2005 Det er ikke meningen å være arrogant. Men - nå er det faktisk en god del av de som har inkasso saker på seg som har gjort ufornuftige ting. Jeg snakker da selvsagt ikke om alle. Jeg skjønner også at en helt uskyldig kan havne i et økonomisk uføre. Men som sagt, en stor del av denne gruppen har havnet der pga. dumme avgjørelser. Skjønner også at ting fort kan balle på seg hvis en begynner å ta opp dyre forbrukslån for å betale ned på gammel gjeld. Men likevel. Jobber selv på et sted hvor vi blir nødt til å sende endel saker til inkasso. Den tjenesten vi tilbyr er på ingen måte en nødvendighet - så de som setter seg i gjeld hos oss er folk som har kostet på seg noe de egentlig ikke har råd til.
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #11 Skrevet 5. mai 2005 Har man 200 000 i inkasso og bruker KG som rådgiver er det neppe snakk om en jet-set-bimbo som har sløst bort pengene sine på diamanter og pels...
Gjest Ny gjest Skrevet 5. mai 2005 #12 Skrevet 5. mai 2005 Det irriterer meg så grenseløst at dere kan dra så lettvinte og bedrevitende konklusjoner uten å ha greie på bakgrunnen i det hele tatt! Og ja TENK så ille at man kan skaffe til veie en del av pengene, så lettvint man må ha det da! For det er jo slett ikke sannsynlig at man har eiendeler man blir nødt til å selge, må trygle seg til et lån fra en slektning eller noe sånt, ikke sant? Det må jo være det at man har masse penger på konto og bare ikke gidder å betale! Dere går jo ikke an å være så utrolig arrogant! Hvem i alle dager er det som kommer med lettvinte og bedrevitende konklusjoner her da? Og som i tillegg fremstår som særdeles arrogant? Jeg kan ikke se at de to har gått ut fra noe annet enn de fakta man har fått, og dessuten presisert at "dersom det faktisk er sånn som vi oppfatter det, så synes vi det er ganske dårlig at du ikke prøver å betale alt." Slike ordninger skal jo faktisk være for de som virkelig trenger dem, og ikke de som synes at de er kjipt å måtte avlyse sydenturen for å betale på gammel moro!Dersom du faktisk vet at situasjonen er annerledes, og unnskyldelig, i dette tilfellet, så får du heller fortelle det da, istedenfor å slenge dritt til alle de som mener noe annet enn deg selv!
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #13 Skrevet 5. mai 2005 Hovedinnlegger her. En liten anologi. Tenk deg at man får vite at man kan bidra til å skaffe penger til en god sak om man hopper i fallskjerm. Man undersøker at piloten har sine sertifikater, at radioen fungerer og at man er på riktig sted når man hopper. Man hopper, men underveis viser det seg at man tok feil av fallskjermen og ryggsekken. Moralen er: tanken var god men man burde kanskje tatt et kurs i fallskjermhopping først. Og lærdommen? Vel- overlever man møtet med bakken har man sannsynligvis fått en lærepenge for livet.
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #14 Skrevet 5. mai 2005 Hvem i alle dager er det som kommer med lettvinte og bedrevitende konklusjoner her da? Og som i tillegg fremstår som særdeles arrogant? Jeg kan ikke se at de to har gått ut fra noe annet enn de fakta man har fått, og dessuten presisert at "dersom det faktisk er sånn som vi oppfatter det, så synes vi det er ganske dårlig at du ikke prøver å betale alt." Slike ordninger skal jo faktisk være for de som virkelig trenger dem, og ikke de som synes at de er kjipt å måtte avlyse sydenturen for å betale på gammel moro!Dersom du faktisk vet at situasjonen er annerledes, og unnskyldelig, i dette tilfellet, så får du heller fortelle det da, istedenfor å slenge dritt til alle de som mener noe annet enn deg selv! De to? Du og Titta mener du vel.
Gjest Hilde K S Skrevet 5. mai 2005 #16 Skrevet 5. mai 2005 Å få 20 inkassosaker er faktisk utrolig mye. Det går an å lage seg betalingsordninger med innkrever før saker går til inkasso. Trådstarteren sier jo selv at h*n har begått en tabbe og lært av det. Jeg ser ikke helt hva som er galt med å smelle litt i forhold til resten av pengene. Å betale det man skylder bør mangjøre selv om man har gjort en tabbe og lært av det hele.
Såpebobla Skrevet 6. mai 2005 #17 Skrevet 6. mai 2005 Har to hundre tusen i inkassogjeld fordelt på tjue saker. Er det noen her med litt peiling på sånne ting som tror inkassoselskapet vil gå med på å redusere det totale kravet med 25-30% mot å få hele betalingen inn med en gang? Dvs jeg sparer 30 000? Kjære Gjest! Jeg skal gi deg en skikkelig svar, uten å dømme deg for at du har kommet opp i økonomiske vanskeligheter. Det er fult mulig å få inkassoselskapene til å gå med på å redusere gjelden, som regel vil kreditor heller få noe enn ingenting. Dersom du er usikker på hvordan du skal gå fram kan det være lurt å kontakte den i kommunen som har med gjeldsordning å gjøre, det kan f.eks være namsmannen, ring lensmannskontoret og spørr der. Og til alle dere som viser utrolig dårlig dømmekraft ved å nærmest skjelle ut en person som har det økonomisk vanskelig. Jeg håper dere ALDRI, ALDRI kommer i en situasjon der dere faktisk ikke klarer å betale de faste utgiftene deres. Det kan være mange årsaker til at man havner i problemer, det kan være sykdom, arbeidsledighet, skillsmisse eller andre ting. Det er ikke ALT man styrer over her i verden..... Hilsen en med STORE økonomiske problemer, så store at jeg antakelig ikke kommer meg ut av problemene før jeg dør....
Gjest Hilde K S Skrevet 6. mai 2005 #18 Skrevet 6. mai 2005 Man kan allle komme i et økonomisk uføre. Det som gir meg lyst til å pese folk litt er det uansvarlige ved å ikke ta kontakt med sine kreditorer før ting går til inkasso.Som sagt er kreditorene interessert i å få inn pengene sine, så det er klart at de både deler opp regninger i små beløp og gir betalingsutsettelser. Også FØR inkassoselskapene overtar regningene. Dette er faktisk den billigste måten å komme seg ut av økonomiske vanfører på.
Såpebobla Skrevet 6. mai 2005 #19 Skrevet 6. mai 2005 Ja, det er jeg enig i, det beste er å kontakte kreditorene før det går til inkasso.... ...MEN....når f.eks psyken er så dårlig at man ikke står opp, klarer ikke sove, man har konstant smerter, man orker ikke åpne posten osv... da blir det vanskelig... ..enda vanskeligere er det når man har prøvd å ringe noen kreditorer og fått KJEFT.... da er det utrolig vanskelig å ringe til neste..... Nå tenkte ikke jeg på deg, Hilde K S, når jeg skrev mitt innlegg, bare for å ha sagt det...
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2005 #20 Skrevet 6. mai 2005 Ja, det er jeg enig i, det beste er å kontakte kreditorene før det går til inkasso.... ...MEN....når f.eks psyken er så dårlig at man ikke står opp, klarer ikke sove, man har konstant smerter, man orker ikke åpne posten osv... da blir det vanskelig... ..enda vanskeligere er det når man har prøvd å ringe noen kreditorer og fått KJEFT.... da er det utrolig vanskelig å ringe til neste..... Nå tenkte ikke jeg på deg, Hilde K S, når jeg skrev mitt innlegg, bare for å ha sagt det... Har tenkt det noen ganger at det kanskje tipper over i en form for psykisk lidelse? Og jeg er ydmyk når jeg sier det, for jeg har selv vært der, men til slutt dratt meg opp av grøfta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå