AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #1 Skrevet 9. juli 2019 Har en venninne med ME som den siste tiden har blitt veldig opptatt av at den biologiske klokken tikker. Hun har sett fremgang i løpet av årene som syk, men er fremdeles langt ifra normalt funksjonsnivå. Jeg synes det er vanskelig å komme med gode råd til henne da jeg selv har lite kjennskap til sykdommen. Lurer derfor på om noen her inne kjenner andre med ME som har valgt å få eller å ikke få barn, eller kanskje noen av dere har ME selv og vil dele? Har forstått det slik at det er ulike grader av ME, og regner derfor med at erfaringene varierer, men vil veldig gjerne høre dønn ærlige svar slik at jeg har litt mer å komme med når tankene hennes spinner som verst Anonymkode: a4c3f...5de
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #2 Skrevet 9. juli 2019 Finnes det muligheter for å bli frisk? Eller tilnærmet? For da tror jeg virkelig jeg ville ha tatt sjansen på å vente til den tid kom, før jeg fikk barn. Anonymkode: 6b155...f6d 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #3 Skrevet 9. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en venninne med ME som den siste tiden har blitt veldig opptatt av at den biologiske klokken tikker. Hun har sett fremgang i løpet av årene som syk, men er fremdeles langt ifra normalt funksjonsnivå. Jeg synes det er vanskelig å komme med gode råd til henne da jeg selv har lite kjennskap til sykdommen. Lurer derfor på om noen her inne kjenner andre med ME som har valgt å få eller å ikke få barn, eller kanskje noen av dere har ME selv og vil dele? Har forstått det slik at det er ulike grader av ME, og regner derfor med at erfaringene varierer, men vil veldig gjerne høre dønn ærlige svar slik at jeg har litt mer å komme med når tankene hennes spinner som verst Anonymkode: a4c3f...5de Jeg har ME og to barn og jeg skal ikke ha flere barn fordi jeg ikke orker flere enn to stk. Anonymkode: e8df7...4e0 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #4 Skrevet 9. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Finnes det muligheter for å bli frisk? Eller tilnærmet? For da tror jeg virkelig jeg ville ha tatt sjansen på å vente til den tid kom, før jeg fikk barn. Anonymkode: 6b155...f6d Jeg tror ME kan bli bedre med tiden, men at man aldri vet? (Så fremt ikke forskerne plutselig finner kuren). Men godt råd. Min venninne har i hvert fall hatt en saktegående fremgang. Jeg er litt redd for om hun kan få et tilbakefall og ende opp der hun var igjen om hun får barn. Men det er ikke noe jeg har kunnskap om annet enn at jeg vet at anstrengelser ser ut til å gi henne dårlige dager Anonymkode: a4c3f...5de
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #5 Skrevet 9. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ME og to barn og jeg skal ikke ha flere barn fordi jeg ikke orker flere enn to stk. Anonymkode: e8df7...4e0 To høres jo godt gjort ut! Da kanskje min venninne kan klare en? Men det kommer sikkert an på situasjon til situasjon. Takk for at du delte i hvert fall, godt å høre at det er muligheter for både ME og barn. Har det å få barn gjort deg i dårligere form på noe vis? Anonymkode: a4c3f...5de
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #6 Skrevet 9. juli 2019 Man er hvertfall avhengig av en stabil partner som har mulighet til å ta ekstra tak i perioder, uten å klage eller gi skyldfølelse. Jeg har en samboer med en som har en annen kronisk sykdom, og det hevder ofte nå at jeg må ta det meste av både husarbeid og unger fordi han ikke orker. Det er ganske tøft til tider, men helt klart verdt det. Anonymkode: e3bff...940 12
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #7 Skrevet 9. juli 2019 Jeg hadde barn før jeg ble syk. De var heldigvis opp i skolealder på den tiden. Jeg hadde ikke greid småbarnstiden med denne diagnosen , det er helt sikkert. Flere barn er utelukket for min del, pga jeg har ingen forsikring om hvordan sykdomsforløpet utarter seg. Anonymkode: ef213...171 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #8 Skrevet 9. juli 2019 Det er jo helt individuelt hvor hard rammet man er av ME, noen har det bare i mild grad, og kan tåle en skokk med unger, andre er jo helt sengeliggende, og klarer ikke ta vare på seg selv. Anonymkode: 7b30d...621 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #9 Skrevet 9. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ME kan bli bedre med tiden, men at man aldri vet? (Så fremt ikke forskerne plutselig finner kuren). Men godt råd. Min venninne har i hvert fall hatt en saktegående fremgang. Jeg er litt redd for om hun kan få et tilbakefall og ende opp der hun var igjen om hun får barn. Men det er ikke noe jeg har kunnskap om annet enn at jeg vet at anstrengelser ser ut til å gi henne dårlige dager Anonymkode: a4c3f...5de Jeg høres sikkert veldig negativ ut (eller muligens realistisk...), men det er anstrengende å ha barn. Så hvis det gjør henne verre... burde hun kanskje komme til er sted mtp ME’n hvor hun kan tåle det bedre først? Regner med at hun prøver det som finnes for å bli bedre/frisk? Anonymkode: 6b155...f6d 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #10 Skrevet 9. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo helt individuelt hvor hard rammet man er av ME, noen har det bare i mild grad, og kan tåle en skokk med unger, andre er jo helt sengeliggende, og klarer ikke ta vare på seg selv. Anonymkode: 7b30d...621 Graden kan bli både forverret og bli mildere, så en grad er en forklaring på det stadiet du er akkurat nå. Anonymkode: ef213...171
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #11 Skrevet 9. juli 2019 For partners skyld! Er du syk så ikke få barn! Vet om et par som har fått 2 barn og frøkna har ME. Han må gjøre absolutt alt. Fra husvask, oppussing, middag og barnestell. Han er fullstendig utslitt. Tenk dere om 2 ganger... Anonymkode: 77f82...3a4 11
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #12 Skrevet 9. juli 2019 Klarer du å ta vare på EN unge uten en frisk partner så har du ikke ME. Så enkelt er det. Jeg har en venninne med ME å hun sliter noe sykt, å det til tross for at ungen var 8 og relativt selvgående før hun ble syk. Hun kunne ikke hatt barn om hun ikke hadde hatt det før diagnosen. Hun har sagt det flere ganger. Har trøstet henne sykt mye å stilt opp så mye jeg kan, fordi hun strekker ikke til. Anonymkode: 9fc35...baf 8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #13 Skrevet 9. juli 2019 Det kommer jo helt an på alvorlighetsgraden hennes. Noen med ME er bare litt ekstra sliten, alle er fullstendig sengeliggende og tåler hverken lys eller lyd. Hvordan er funksjonsnivået? Småbarnstiden er steinhard for de aller fleste, også de som er 100% sunne og friske. Hun bør tenke seg om mange ganger. Tåler hun hylskrik, våkenetter, trassalder? Anonymkode: 9804f...4aa 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #14 Skrevet 9. juli 2019 Klarer De med ME å ha sex ? Synes det bare er syting og klaging på hvor stille og rolig de må ha det. Anonymkode: d0369...384 9
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #15 Skrevet 9. juli 2019 Jobber hun? Jeg tenker at hvis man er for syk til å jobbe, så er man også for syk til å få barn. Anonymkode: 3252b...f70 21
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #16 Skrevet 9. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man er hvertfall avhengig av en stabil partner som har mulighet til å ta ekstra tak i perioder, uten å klage eller gi skyldfølelse. Jeg har en samboer med en som har en annen kronisk sykdom, og det hevder ofte nå at jeg må ta det meste av både husarbeid og unger fordi han ikke orker. Det er ganske tøft til tider, men helt klart verdt det. Anonymkode: e3bff...940 Det er også et godt poeng. Om hun har god hjelp rundt seg vil jo dette lette en del forhåpentligvis 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde barn før jeg ble syk. De var heldigvis opp i skolealder på den tiden. Jeg hadde ikke greid småbarnstiden med denne diagnosen , det er helt sikkert. Flere barn er utelukket for min del, pga jeg har ingen forsikring om hvordan sykdomsforløpet utarter seg. Anonymkode: ef213...171 Jeg tror det er noe av det som gjør det så vanskelig for henne å bestemme seg, at man aldri vet om sykdommen blir verre igjen? På gode dager tror jeg hun kunne klart seg...men så virker ME som en sykdom som langt ifra er stabil? Tenker også litt på hvordan det føles å kjenne at man ikke strekker helt til på dårlige stunder. Må være mye følelser i bildet og kanskje en slags konstant dårlig samvittighet (dette er bare mine tanker og ikke noe hun har gitt uttrykk for). Men jeg vet hun er en samvittighetsfull person og at hun kan komme til å strekke seg litt for langt. Opplever henne som en som kan ha litt vanskeligheter for å sette grenser 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt individuelt hvor hard rammet man er av ME, noen har det bare i mild grad, og kan tåle en skokk med unger, andre er jo helt sengeliggende, og klarer ikke ta vare på seg selv. Anonymkode: 7b30d...621 Hun det er snakk om har vært ganske dårlig men sakte blitt litt bedre. Hun er ikke sengeliggende lenger men kan hun ikke risikere å ende der igjen om hun overanstrenger seg? Dersom det å få barn blir for mye i forhold til hennes kapasitet? 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg høres sikkert veldig negativ ut (eller muligens realistisk...), men det er anstrengende å ha barn. Så hvis det gjør henne verre... burde hun kanskje komme til er sted mtp ME’n hvor hun kan tåle det bedre først? Regner med at hun prøver det som finnes for å bli bedre/frisk? Anonymkode: 6b155...f6d Jeg vet ikke helt hva hun prøver og ikke (eller hva som finnes av midler), men jeg vet hun virkelig ønsker å bli frisk så jeg vil tro hun gjør det hun blir anbefalt eller hører kan bidra til tilfriskning 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Graden kan bli både forverret og bli mildere, så en grad er en forklaring på det stadiet du er akkurat nå. Anonymkode: ef213...171 Det er akkurat det jeg bekymrer meg for, om hun kan risikere å bli satt tilbake igjen i formen sin... man har jo ingen garanti, kanskje kan hun bli mye bedre og? Ikke vet jeg, men det er vanskelig å komme med gode råd synes jeg. Forstår hun ønsker barn, tror det ligger biologisk i de fleste av oss, men samtidig forstår jeg frykten for at det ikke skal være en god avgjørelse når alt kommer til alt. Anonymkode: a4c3f...5de 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #17 Skrevet 9. juli 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: For partners skyld! Er du syk så ikke få barn! Vet om et par som har fått 2 barn og frøkna har ME. Han må gjøre absolutt alt. Fra husvask, oppussing, middag og barnestell. Han er fullstendig utslitt. Tenk dere om 2 ganger... Anonymkode: 77f82...3a4 Kan jeg spørre hvor syk hun var i det de fikk barna? Var det slik at hun ble dårligere underveis eller har hun vært like dårlig hele veien? Enig i at man skal gå noen ekstra runder sammen med partneren, for det kan definitivt bli mye på vedkommende i perioder og viktig at begge er inneforstått med dette og vet hva det innebærer 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klarer du å ta vare på EN unge uten en frisk partner så har du ikke ME. Så enkelt er det. Jeg har en venninne med ME å hun sliter noe sykt, å det til tross for at ungen var 8 og relativt selvgående før hun ble syk. Hun kunne ikke hatt barn om hun ikke hadde hatt det før diagnosen. Hun har sagt det flere ganger. Har trøstet henne sykt mye å stilt opp så mye jeg kan, fordi hun strekker ikke til. Anonymkode: 9fc35...baf Takk som deler, slike historier hjelper meg i å komme med gode svar til min venninne. Jeg tror det er viktig hun får høre historier fra virkeligheten - både de som klarer seg helt greit og de som er åpne om at det egentlig blir for mye. Hun synes dette er et vanskelig valg (forståelig nok), og ærlige svar er med på å gjøre at hun får tatt det riktige valget for sitt liv 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo helt an på alvorlighetsgraden hennes. Noen med ME er bare litt ekstra sliten, alle er fullstendig sengeliggende og tåler hverken lys eller lyd. Hvordan er funksjonsnivået? Småbarnstiden er steinhard for de aller fleste, også de som er 100% sunne og friske. Hun bør tenke seg om mange ganger. Tåler hun hylskrik, våkenetter, trassalder? Anonymkode: 9804f...4aa Hun er ikke sengeliggende lenger men heller ikke i jobb. Hun blir sliten av anstrengelser, men tåler mer enn tidligere. Jeg tror ikke hun er så mye sosial, men vet hun er utenfor døren hver dag og går en liten tur. (Dette har hun ikke klart tidligere). Når jeg leser svaret ditt så heller jeg litt mot at hun ikke er klar for barn (og jeg er glad du er ærlig og setter ting i perspektiv). Jeg tror hun kunne blitt en kjempemamma på mange områder, jenta er kanskje den mest omsorgsfulle jeg kjenner og har fullt av kjærlighet å gi. Men når det kommer til energi og overskudd så har hun lite å gå på sammenlignet med oss andre dessverre 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klarer De med ME å ha sex ? Synes det bare er syting og klaging på hvor stille og rolig de må ha det. Anonymkode: d0369...384 Jeg tror nok hun klarer å ha sex, hun både ser og oppleves som en normal jente men har dessverre denne sykdommen som holder henne tilbake formmessig 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber hun? Jeg tenker at hvis man er for syk til å jobbe, så er man også for syk til å få barn. Anonymkode: 3252b...f70 Ja det er et godt poeng. Hun ønsker å jobbe men er ikke i form til det ennå. Jeg vet det er en stor sorg for henne og at hun lengter tilbake til jobb. Så det at hun ikke er tilbake i jobb ennå er nok et signal på at formen ikke er bra nok Anonymkode: a4c3f...5de
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #18 Skrevet 9. juli 2019 Jeg har en venninne med ME som har 3 barn, de to yngste er født etter hun fikk diagnosen. Hun er veldig avhengig av at mannen stiller opp og de har også assistent som hjelper til med barn og hjem. Hun er ikke sengeliggende, men trenger å hente seg inn ofte. Kan ikke gå for lange avstander feks. Det fungerer greit for dem, men det er jo mye fordi hun har en mann som virkelig tar tak i hjem og med barna, pluss ekstern hjelp. Da hun vurderte barn nr 4 derimot, ba jeg henne tenke seg godt om. Jeg synes ikke det er forsvarlig, heller orke stille opp for de man har. Hun var enig i det. Anonymkode: 1975c...371 2
MortenMinstelønn Skrevet 9. juli 2019 #19 Skrevet 9. juli 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at hvis man er for syk til å jobbe, så er man også for syk til å få barn. Dette er korrekt analysert og De kan kjøpe Dem en kaloririk iskrem som premie. 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #20 Skrevet 9. juli 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne med ME som har 3 barn, de to yngste er født etter hun fikk diagnosen. Hun er veldig avhengig av at mannen stiller opp og de har også assistent som hjelper til med barn og hjem. Hun er ikke sengeliggende, men trenger å hente seg inn ofte. Kan ikke gå for lange avstander feks. Det fungerer greit for dem, men det er jo mye fordi hun har en mann som virkelig tar tak i hjem og med barna, pluss ekstern hjelp. Da hun vurderte barn nr 4 derimot, ba jeg henne tenke seg godt om. Jeg synes ikke det er forsvarlig, heller orke stille opp for de man har. Hun var enig i det. Anonymkode: 1975c...371 Håper virkelig ikke disse "assistentene" var betalt av det offentlige. Anonymkode: 91264...70c 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå