AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #1 Skrevet 9. juli 2019 Jeg er i et kinkig dilemma. Samboer og jeg har akkurat gått i fra hverandre og jeg skal se etter en leilighet til meg og datteren min på to år. Jeg har vært langtidssykmeldt en stund, og det er mulig jeg må over på aap på senhøsten. Her vi bor er boligprisene lave akkurat nå og jeg har mulighet til å kjøpe meg en leilighet med to soverom slik som boligmarkedet er per nå. Med dagens inntekt har jeg det fortsatt romslig etter betaling. Utfordringen er den at hvis jeg går over på aap kan det plutselig bli litt trangt. Men da vil det bli umulig å komme seg inn på boligmarkedet igjen, i tillegg til at å leie bolig med to soverom også koster en del. Hva ville dere gjort? Har ikke regnet med evt barnebidrag. Anonymkode: 62883...15d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #2 Skrevet 9. juli 2019 Kjøp før du går over på aap! Anonymkode: da92c...568 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #3 Skrevet 9. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i et kinkig dilemma. Samboer og jeg har akkurat gått i fra hverandre og jeg skal se etter en leilighet til meg og datteren min på to år. Jeg har vært langtidssykmeldt en stund, og det er mulig jeg må over på aap på senhøsten. Her vi bor er boligprisene lave akkurat nå og jeg har mulighet til å kjøpe meg en leilighet med to soverom slik som boligmarkedet er per nå. Med dagens inntekt har jeg det fortsatt romslig etter betaling. Utfordringen er den at hvis jeg går over på aap kan det plutselig bli litt trangt. Men da vil det bli umulig å komme seg inn på boligmarkedet igjen, i tillegg til at å leie bolig med to soverom også koster en del. Hva ville dere gjort? Har ikke regnet med evt barnebidrag. Anonymkode: 62883...15d Hva vi hadde gjort er ikke relevant for hva du kan få til med din økonomi. Det er ingen menneskerett,å eie egen bolig, men det er ofte en fordel å eie fremfor å leie, når økonomien tillater å eie. Om banken eller kommunen vil gi deg lån når du er sykemeldt er det store spørsmålet her. Anonymkode: e58a8...f08
Teyla Skrevet 9. juli 2019 #4 Skrevet 9. juli 2019 Du vet på forhånd at AAP er 66% av lønnen du har i dag. Bruk det som utgangspunkt og kjøp det du vil ha råd til senere. Men kjøpt nå! AAP regner ikke som sikker inntekt og banken vil ikke gi deg lån med det som grunnlag.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #5 Skrevet 9. juli 2019 Jeg gjorde det i fjor, kjøpte en leilighet 4 mnd før jeg evt begynte på aap. Jeg makset ikke budsjettet, men gikk 10% lavere. Det var null problem når jeg mistet 34% av inntekten min. Jeg tilpasset meg automatisk, kuttet ut unødvendige kjøp osv. Sparer nesten like mye nå som før. Banken visste forresten at jeg kunne gå ned i inntekt, det eneste de sa var "finansieringsbeviset varer i 6 mnd, har du ikke funnet noe innen tiden så forny det rett før du går over på aap, så får du bedre tid på deg". Altså dreit de i at inntekten min gikk ned, så lenge jeg var komfortabel med mitt utgiftsnivå. Er du realistisk og fornuftig så kjør på. Anonymkode: 9b39c...49f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå