Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Starter i ny jobb i august, en kontorstilling. Lenge siden jeg har startet i ny jobb, så setter pris på å høre fra dere som nylig har gjort det!

eks: klesstil, hvordan «bonde» med kollegaer, hvordan gi et godt inntrykk, do’s and don’ts

På forhånd takk! :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 minutter siden, Augustotejerina said:

Gratulerer! :) 

Takk! Er veldig spent. Ønsker å gjøre et godt inntrykk.

Gjest Familytree
Skrevet
18 minutter siden, Filla87 skrev:

Jeg forstar deg, du skal gjøre det. Sikker! Hva er din rolle i ny jobb?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint spørre om å få se personalhåndboken på forhånd. Der står det som regel litt om hva som forventes av deg. Blant annet kleskode. 

Angående klær, kan du kle deg ganske avslappet. De fleste kontorstillinger godtar helt vanlige klær, så lenge det er av typen "Helt og rent". Om du er usikker, kan du møte opp første dag med litt klassiske ting som jeans og en helt enkel men fin bluse/topp. Se an hva de andre går med. 

I Norge er det ganske vanlig med avslappet klsestil på jobb. Unntaket er gjerne om du jobber i bank, men vanlige "Kontorfolk" har som regel lov å gå avslappet der også. Jeg vet noen hadde en regel om ikke jeans en stund, så du kan kanskje gå i en mørk jeans, om du har, eller gå for et skjørt. 

Jeg jobber som utvikler i bank, og i vår personalhåndbok står det "vi kler oss profesjonellt på jobb".. Men den gjelder jo for alle som jobber i banken, både de som har kundekontakt, de som har masse møter, finansfolkene og "kontorfolkene", og alle, så det ble såpass vagt at de så seg nødt til å spesifisere for hver avdeling. Så vi utviklere har fått beskjed om at det betyr at vi kan kle oss i mer eller mindre hva vi vil, så lenge det er helt og rent, og ikke type treningstøy, glorete løpesko, shorts, "moro-tskjorter", o.l. 

Ellers gjelder det å bare være helt vanlig høflig interessert i folk. Noter ned ting, så du slipper å spørre om de samme tingene om og om igjen, og følg med på hva de andre gjør så du unngår å trampe i salaten med å ikke følge uskrevne regler og sosiale koder. Vent med å sette deg i møter og kantinen til de andre har satt seg, så du ikke gjør dødssynden å Ta Noen Sin Plass ;)

Anonymkode: 70649...85a

Gjest stilts
Skrevet

Jeans, topp/skjorte og blazer er fine kontor antrekk, selv foretrekker jeg også høye hæler til

Skrevet
On 7/9/2019 at 9:52 PM, Augustotejerina said:

Jeg forstar deg, du skal gjøre det. Sikker! Hva er din rolle i ny jobb?

Saksbehandler. Så regner med at det er en god variasjon av mennesker som jobber der og som man må komme overens med ;) 

Skrevet
On 7/10/2019 at 8:11 AM, AnonymBruker said:

Du kan fint spørre om å få se personalhåndboken på forhånd. Der står det som regel litt om hva som forventes av deg. Blant annet kleskode. 

Angående klær, kan du kle deg ganske avslappet. De fleste kontorstillinger godtar helt vanlige klær, så lenge det er av typen "Helt og rent". Om du er usikker, kan du møte opp første dag med litt klassiske ting som jeans og en helt enkel men fin bluse/topp. Se an hva de andre går med. 

I Norge er det ganske vanlig med avslappet klsestil på jobb. Unntaket er gjerne om du jobber i bank, men vanlige "Kontorfolk" har som regel lov å gå avslappet der også. Jeg vet noen hadde en regel om ikke jeans en stund, så du kan kanskje gå i en mørk jeans, om du har, eller gå for et skjørt. 

Jeg jobber som utvikler i bank, og i vår personalhåndbok står det "vi kler oss profesjonellt på jobb".. Men den gjelder jo for alle som jobber i banken, både de som har kundekontakt, de som har masse møter, finansfolkene og "kontorfolkene", og alle, så det ble såpass vagt at de så seg nødt til å spesifisere for hver avdeling. Så vi utviklere har fått beskjed om at det betyr at vi kan kle oss i mer eller mindre hva vi vil, så lenge det er helt og rent, og ikke type treningstøy, glorete løpesko, shorts, "moro-tskjorter", o.l. 

Ellers gjelder det å bare være helt vanlig høflig interessert i folk. Noter ned ting, så du slipper å spørre om de samme tingene om og om igjen, og følg med på hva de andre gjør så du unngår å trampe i salaten med å ikke følge uskrevne regler og sosiale koder. Vent med å sette deg i møter og kantinen til de andre har satt seg, så du ikke gjør dødssynden å Ta Noen Sin Plass ;)

Anonymkode: 70649...85a

Takk for tips om personalhåndbok!

Tenkte det samme med klærne første dag, safe med «business casual». Hehe, «vi kler oss profesjonelt på jobb» gir godt rom for tolkning :) 

Det med å notere ned var lurt. Det er notert ;) 

Skrevet
13 hours ago, stilts said:

Jeans, topp/skjorte og blazer er fine kontor antrekk, selv foretrekker jeg også høye hæler til

Ja sko vil nok være en utfordring for meg... En ting er på vinterstid, men går du i høye hæler også på sommeren? På intervjuet fikk jeg inntrykk av at det er ikke et sted man verken går i joggesko eller pumps.. 😕 

Gjest stilts
Skrevet
5 hours ago, Filla87 said:

Ja sko vil nok være en utfordring for meg... En ting er på vinterstid, men går du i høye hæler også på sommeren? På intervjuet fikk jeg inntrykk av at det er ikke et sted man verken går i joggesko eller pumps.. 😕 

Ja jeg går i høye hæler året rundt, sommer som vinter. Er merkelig hvis de ikke tillater hverken joggesko eller pumps?

Skrevet
5 minutter siden, stilts said:

Ja jeg går i høye hæler året rundt, sommer som vinter. Er merkelig hvis de ikke tillater hverken joggesko eller pumps?

De har ikke eksplisitt sagt dette - mer en feeling jeg fikk :) Ingen av de som var med på intervjuet gikk i høyhælte sko, men heller ikke joggesko, hvis det gir mening. 

Gjest stilts
Skrevet
6 minutter siden, Filla87 said:

De har ikke eksplisitt sagt dette - mer en feeling jeg fikk :) Ingen av de som var med på intervjuet gikk i høyhælte sko, men heller ikke joggesko, hvis det gir mening. 

Skjønner🙂 Du må nesten bare følge deg fram med hva som du føler deg komfortabel med. Jeg hadde som sagt valgt hæler.

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke helt se for meg en saksbehandlerstilling i Norge der det ikke er ok med ganske casual klær, og der sneakers er mye mer vanlig enn pumps. Det inkluderer folk jeg kjenner i finansbransjen (ikke ut mot kunder). 

Jeg ville tatt på meg pene jeans, pen topp og nøytrale sko (som ballerina?) første dagen og så ser du hvordan de andre kler seg. Ikke bruk masse penger på ny garderobe. 

Anonymkode: 448ba...bca

AnonymBruker
Skrevet

Vær åpen, still spørsmål. Som ny er man ofte den som får alle de personlige spørsmålene rettet mot seg selv, men prøv gjerne å aktivt stille kolleger spørsmål om livene deres. Når det gjelder det jobbrelaterte gjelder det også der å stille alle de "dummene" spørsmålene. Vær ydmyk. Om du ser noe som du ikke skjønner kan være riktig, eller gjøres feil / kan gjøres bedre, så vær veldig forsiktig med det som nyansatt. 

Anonymkode: 932c7...997

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med saksbehandling i staten og der går alle i «pene» sneakers daglig. Jeans og pen topp eller genser 

Anonymkode: 2061b...124

AnonymBruker
Skrevet
På 9.7.2019 den 21.31, Filla87 skrev:

Du overanalyserer nok mye, ting er ofte ikke som man tenker inni hodet sitt.

Ta det som det kommer, ikke prøv for mye. Se ann hvordan ting er, hold tilbake i starten for å sondere terrenget. Nordmenn kan være veldig lukket, vanskelig å komme innpå. Husk at du heller ikke må delta på ting utenfor jobben, selv om mange tror det er et must. Jobb tar nok tid.

Slapp helt av, møt opp. Gjør jobben din, lytt til andre. Oppfør deg "normalt".

Anonymkode: 65f9e...48a

AnonymBruker
Skrevet

Gå for noen pene ballerina hvis du er usikker. Jeg jobber i bank og hos oss er det absolutt ikke lov å gå med joggesko eller tøysko. Jeans er ok på sommeren hvor vi har business casual som dresskode, men resten av året er en enkel svart bukse med en pen bluse safere.

Anonymkode: cdecf...7c1

AnonymBruker
Skrevet

Vær hyggelig uten å være masete, ligg litt lavt i terrenget og observer de andre - prøv å følge strømmen til du har blitt varm i trøya. Noe du absolutt ikke bør gjøre, er å kommentere/kritisere hvordan ting gjøres i bedriften. Det blir gjerne tatt dårlig opp, uansett hvor rett du egentlig måtte ha.

Anonymkode: 26059...031

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...