Gå til innhold

Hva kan være galt med et barn som ikke snakker...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barn 21 mnd har ingen ord. Ikke engang mamma og pappa. Men babler mye og gjør seg forstått på andre måter. Men det blir mye "eh eh eh" lyder.

Har sjekket hørsel

Viser ingen andre tegn til at noe er galt. 

Viser ingen tegn til autisme. 

Hva kan være galt?  

Anonymkode: b40a6...ee4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste på den alderen er hva barnet forstår. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Puny skrev:

Det viktigste på den alderen er hva barnet forstår. 

Hun forstår alt. Du kan ta opp en bok og si "hvor er" og peker på tingen. Hun kan veldig mange ord. 

Hun tar også lange kommandoer...kan du hente erter i fryseren og gi til pappa.. 

Men ikke et ord :(

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si. Har barnet aldri sagt et ord? 

Vurdert å snakke med en spesialist eller liknende?

Anonymkode: 64543...aab

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun forstår alt. Du kan ta opp en bok og si "hvor er" og peker på tingen. Hun kan veldig mange ord. 

Hun tar også lange kommandoer...kan du hente erter i fryseren og gi til pappa.. 

Men ikke et ord :(

Prøv å gjør dette helt uten intonasjon og gestikulering og kartlegg hvor mye barnet reelt forstår. Ingen øyeledning ( ikke se på bok når du sier bok) ikke pek, ikke hev stemmen etc. Og så ser du hva hun forstår. 

Det er ikke så viktig hva de sier i den  lederen. Les  og snakk mye med henne. Hvordan tror du språkstimuleringen i barnehagen er? 

Anonymkode: 26000...e6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å gjør dette helt uten intonasjon og gestikulering og kartlegg hvor mye barnet reelt forstår. Ingen øyeledning ( ikke se på bok når du sier bok) ikke pek, ikke hev stemmen etc. Og så ser du hva hun forstår. 

Det er ikke så viktig hva de sier i den  lederen. Les  og snakk mye med henne. Hvordan tror du språkstimuleringen i barnehagen er? 

Jeg kan sitte bak i sofaen henne i sofaen og si, skal vi lese bok og hun henter den. 

Men hun plukker også opp random detaljer mens jeg og mannen snakker...

Feks: jeg står og lager mat og sier til mannen "skal du eller jeg støvsuge" da piler hun bort til støvsugeren og begynner å dra i den. 

Jeg vet ikke hvordan språkstimuleringen er i bhg. Men hun har bare gått der 4 mnd. Men er stimulert masse hjemme. Vi leser mange bøker hver dag, synger og snakker om ting vi ser. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å si. Har barnet aldri sagt et ord? 

Vurdert å snakke med en spesialist eller liknende?

Anonymkode: 64543...aab

Vært hos ørelege da, skal tilbake i september. 

Også regner jeg vi blir henvist til andre eksperter etter 2 års kontrollen. 

Magefølelsen min sier at det ikke er noe galt, men blir jo usikker.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan sitte bak i sofaen henne i sofaen og si, skal vi lese bok og hun henter den. 

Men hun plukker også opp random detaljer mens jeg og mannen snakker...

Feks: jeg står og lager mat og sier til mannen "skal du eller jeg støvsuge" da piler hun bort til støvsugeren og begynner å dra i den. 

Jeg vet ikke hvordan språkstimuleringen er i bhg. Men hun har bare gått der 4 mnd. Men er stimulert masse hjemme. Vi leser mange bøker hver dag, synger og snakker om ting vi ser. 

Da tror jeg du skal slå deg til ro. Det viktigste på den alderen er forståelsen! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min var sen til å snakke. Jeg er 8 år eldre, og husker at hun ikke sa mange ord før hun ble 2. Nå er hun en av de beste i klassen på ungdomsskolen, og er spesielt flink i norsk og til å uttrykke seg skriftlig. Noen kommer bare litt sent i gang. 

Anonymkode: 2455b...b72

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Om hun har god språkforståelse så er hun nok en av disse som rett og slett velger å ikke prate enda. Noen barn venter til de er 3 år før de sier et eneste ord og snakker da ofte veldig bra og med lange setninger. 

Men du kan prøve å sette mer krav. Som å holde opp to alternativer og oppmuntre til at hun ikke får tingen det er snakk om før hun lager lyd, som f.eks «Vil du ha kjeks eller sjokolade?» (Attraktive ting som du vet hun vil ha) 

AnonymBruker
Skrevet

UNGEN ER IKKE 22 MND MEN SNART 2 ÅR JEEZ

Anonymkode: e088e...a76

AnonymBruker
Skrevet

Språkutvikling blir ikke sjekket før ved 27 måneders alder (2 år og 3 mndr pluss minus) FORDI før det er unger utrolig forskjellige- noen snakker mye, mange sier endel, mange sier litt og noen sier lite eller ingenting og alt kan være helt normalt. Ved først 2 år og 3 mnd forventer man at  omtrent 90-95% kan  si så og så mye. Det betyr ikke at de 5-10 % er det noe galt med- i første omgang kartlegger mam bare litt og kontrollerer dersom det ikke er en åpenbar risikofaktor (hørsel, utviklingsfprstyrrelse, e.l.)  så er det en liten prosent man finner noe på- som man går videre med. De fleste av de som ikke har godt nok språk ved den kontrollen er bare litt treigere enn andre, men det har ingenting å bety for språket i voksen alder eller andre funksjoner.  Dersom ungen din ser ut til å forstå, høre og ikke viser tegn til utviklingsforstyrrelse (autisme ol)  så kommer språket! Lover! :)

Anonymkode: 8048c...1b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

21 mnd skrev jeg 😘

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Språkutvikling blir ikke sjekket før ved 27 måneders alder (2 år og 3 mndr pluss minus) FORDI før det er unger utrolig forskjellige- noen snakker mye, mange sier endel, mange sier litt og noen sier lite eller ingenting og alt kan være helt normalt. Ved først 2 år og 3 mnd forventer man at  omtrent 90-95% kan  si så og så mye. Det betyr ikke at de 5-10 % er det noe galt med- i første omgang kartlegger mam bare litt og kontrollerer dersom det ikke er en åpenbar risikofaktor (hørsel, utviklingsfprstyrrelse, e.l.)  så er det en liten prosent man finner noe på- som man går videre med. De fleste av de som ikke har godt nok språk ved den kontrollen er bare litt treigere enn andre, men det har ingenting å bety for språket i voksen alder eller andre funksjoner.  Dersom ungen din ser ut til å forstå, høre og ikke viser tegn til utviklingsforstyrrelse (autisme ol)  så kommer språket! Lover! :)

Anonymkode: 8048c...1b6

Takk for fint svar :)

Hilsen ts

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig å bruke måneder opp til 2 år, ta det helt med ro. Dette fordi det skjer såpass mye utvikling fra måned til måned. 

Anonymkode: 3a5fc...933

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde ikke bekymret meg slik du beskriver det. Barnet virker å ha veldig god språkforståelse, så det er fint. 

Anonymkode: 3a5fc...933

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...