Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg blir ikke klok på dette. Jeg skal mest sannsynlig begynne å studere til høsten og vil få AAP til april 2020. Kan jeg motta AAP og søke fullt lån og stipend samtidig? Eller blir det redusert? Vil 40% av lånet bli omgjort til stipend dersom jeg mottar AAP?

Setter veldig pris på svar angående dette. 

Anonymkode: 68d3b...a6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke man kan få aap og studiestøtte samtidig. Jeg kunne ikke det for noen år siden hvertfall. 40% blir vel omgjort hvis du er borteboer, det har vel ikke noe med om du har aap å gjøre. 

Anonymkode: 8c7cf...4f0

AnonymBruker
Skrevet

Aap og studielån samtidig vet jeg flere har hatt men usikker på om det er nye regler. Chat/ring nav.

Det er en inntektsgrense på stipendet. Husker ikke summen, men tjener du for mye vil alt være lån. Det finner du enkelt på lånekassen sine nettsider.

Og ja, aap regnes som inntekt.

Anonymkode: 68a03...c01

AnonymBruker
Skrevet

Du får avkortning i stipenddelen, det er særregler for trygd, og dermed mer lån enn en annen student som ikke mottar annen statsstøtte. Poenget er at man ikke skal få dobbelt opp med gratis støtte fra staten, selv om man ironisk nok ofte hadde hatt mer igjen for å være frisk nok til en ekstra jobb.

Anonymkode: 37d77...f53

AnonymBruker
Skrevet

Jeg selv har aap frem til november (om ikke lenger grunnet operasjon). Spurte min saksbehandler, å det er ikke noe problem å ta opp fullt lån og stipend fra lånekassen. Eneste minuset er at man stort sett ender opp med å ikke få omgjort mye til stipend, så det meste/alt blir lån. 

Anonymkode: fae60...320

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du kan søke om ekstra stipend  støtte i 12 mnd hvis du er for syk til å jobbe ved siden av studiene. 

Anonymkode: 3e96e...d84

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke studere da jeg var på AAP jeg, da sa de at jeg ville mist støtten. Ikke lett å bli klok på. 

Anonymkode: 1b76d...8e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg blir ikke klok på dette. Jeg skal mest sannsynlig begynne å studere til høsten og vil få AAP til april 2020. Kan jeg motta AAP og søke fullt lån og stipend samtidig? Eller blir det redusert? Vil 40% av lånet bli omgjort til stipend dersom jeg mottar AAP?

Setter veldig pris på svar angående dette. 

Er du frisk og rask og kan studere, så er lån og stipend det du skal søke. 

Er du ikke frisk og rask er løsningen aap, men du kan ikke da i tillegg få subsidierte goder fra Statens Lånekasse. 

Anonymkode: 3582d...18c

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor får enkelte studere på aap mens andre ikke? Såvidt meg bekjent så kan man ikke få aap og studielån/stipend samtidig?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du ikke frisk og rask er løsningen aap, men du kan ikke da i tillegg få subsidierte goder fra Statens Lånekasse. 

Hvorfor skriver du dette? Jeg er enslig mor, har multippel sklerose og er student får lån, stipend og aap. Hadde aldri kunnet studert uten lån og stipend i tillegg. 

Anonymkode: 03ae3...b47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er man frisk nok til å studere, men ikke jobbe?

Anonymkode: 4f1d2...d31

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ene utelukker ikke det andre. Har du hatt en jobb/utdanning du av helsemessige årsaker ikke lenger kan ha kan du få innvilget aap mens du studerer. Før het det omskolering. Og du kan få støtte fra Lånekassen samtidig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror man må ta disse spørsmålene med saksbehandler. For jeg fikk ikke studere.

AAP betyr at man har mindre enn 50% arbeidskapasitet.. 

Anonymkode: 1b76d...8e5

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje individuell vurdering som tas hvis man skal få studere. (?) 

Anonymkode: 96fb3...2ff

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er man frisk nok til å studere, men ikke jobbe?

Anonymkode: 4f1d2...d31

Man er friskere til å forsøke å gjennomføre en utdanning iallfall. Arbeidsavklaringspenger får man fordi sykdom, skade eller lyte er en vesentlig faktor til at arbeidsevnen er redusert med 50%. Mange som mottar arbeidsavklaringspenger trenger omskolering. Utdanning som arbeidsmarkedstiltak vil styrke tilknytningen til arbeidslivet og kunne få et arbeid man er i stand til å utføre. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje individuell vurdering som tas hvis man skal få studere. (?) 

Anonymkode: 96fb3...2ff

Jepp 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Paradisio skrev:

Hvorfor får enkelte studere på aap mens andre ikke? Såvidt meg bekjent så kan man ikke få aap og studielån/stipend samtidig?

Fordi studier er en viktig del av å komme tilbake i jobb. Å joda, man kan få aap og studielpn samtidig, men på grunn av inntektsgrense vil man ikke få omgjort noe til stipend (med mindre man har fått under 90.000 i aap (rundt der et sted). 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lånekassen sa at man kan søke om lån og stipend i tillegg til å motta arbeidsavklaringspenger, men man vil ikke få omgjort lånet til stipend dersom inntektsgrensen overskrider 97 688 kroner (2019). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...