Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forklar meg dagpenger som om jeg var 5 år!

Kan jeg jobbe opp til 50% av den arbeidstiden jeg hadde i jobb? Blir hver en time jeg arbeider trekt fra dagpengene? Så at jeg aldri får mer enn 62,4% "lønn" uansett?

Anonymkode: 733f3...fc7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja på de to første. Om du ikke jobber og mottar 100% dagpenger får du 62,4% av den tidligere lønna di. Om du jobber inntil 50%, med samme lønn som tidligere, vil du sitte igjen med ca 80% av tidligere lønn(50% lønn +50% dagpenger). Jobber du over 50% vil du kun motta lønn i gitt periode. Jobber du 57% vil du få mindre enn om du ikke gjorde noe som helst. 

Anonymkode: c49a9...2b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går kraftig ned i lønn ved årsskifte da jeg er tvunget til å gå ned i stilling pga nedbemanning.  Så Dagpenger er det jeg får mest utbetalt på i måneden men jeg vil egentlig arbeide og for at alle sier det er letter å få høyere stilling igjen hvis jeg allered arbeider litt.

Så jeg tenkte at en kombinasjon av dagpenger og arbeid kanskje var en mulighet for å få litt mer per måned?  

Så jeg kan arbeide 40% og få dagpenger for 50% av den tidligere inntekten min?

AnonymBruker
Skrevet

Om du jobber 40% vil du få dagpenger for resten, altså 60% av 62,4% av tidligere inntekt pr meldekort🙂

Anonymkode: c49a9...2b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det AB over meg sier på en enkel og grei måte. :) 

Husk, om du jobber over 50% i tre meldekort perioder, altså 6 uker, så stanses dagpengene. Da må du søke om gjennopptakelse om du jobber mindre enn 50% igjen. 

Anonymkode: 19525...a03

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg kan arbeide 40% og få dagpenger uten trekk? 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du får ikke dagpenger for den biten du jobber. Men for den 60% du ikke jobber kan det være du har rett på dagpenger. 

Anonymkode: 71164...bb6

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du får ikke dagpenger for den biten du jobber. Men for den 60% du ikke jobber kan det være du har rett på dagpenger. 

Kan være? Jeg har hatt fulltidsjobb i 15 år, hvorfor sku jeg ikke ha rett til dagpenger?  

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være? Jeg har hatt fulltidsjobb i 15 år, hvorfor sku jeg ikke ha rett til dagpenger?  

Det er flere vilkår som må oppfylles og svar på om du får dagpenger vet du ikke sikkert før du søker og får svar fra NAV...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så hvis man har dagpenger får man uansett ikke hvor stor  prosent under 50% av sin vanlige arbeidstid man jobber utbetalt mer enn 62,4% av sin tidligere inntekt? 

Da er det ju meget ugunstig for personer med høyere lønn at arbeide noe som helst når de får dagpenger hvis timelønn er lavere enn man er vant til.

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du jobber 40% så trekker de bort 40% av summen du pleier å få hver 14 dag. Du kan ikke jobbe noen ting uten at de trekker tilsvarende. Men jobber du over 50% så får du ikke dagpenger i det hele tatt i den perioden.

Pass på hvor mange timer du har, det står i vedtaket ditt. Timene pr uke er et gjennomsnitt av hva du har jobbet de siste 52 ukene. Så har du ikke jobbet 37,5 timer hver dag så har du mindre timer.  Eks: Hvis du har 25 timer pr uke, så kan du bare jobbe 12,5 timer pr uke før du ikke får dagpenger i det hele tatt i den perioden. 

Anonymkode: 19525...a03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...