Gå til innhold

Te uten koffein

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker te, men bør ikke få i meg koffein etter kl 17-18. Leter derfor etter te uten koffein, som jeg kan drikke utover kvelden. 

Fant denne: https://sunkost.no/produkter/drikke/drikke-te/drikke-te-te-poser/london-fruits-herbs-fruit-mixboks-8-sorter-lfh-80-psr/

Står at den er uten koffein. Det betyr at den ikke inneholder oppkvikkende stoffer som kan forstyrre nattesøvnen? Eller er det noe annet i teen som kan ha slik effekt? 

Anonymkode: 13607...898

AnonymBruker
Skrevet

Yogi og Pukka kan anbefales!

Anonymkode: cab25...9ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Yogi og Pukka kan anbefales!

Anonymkode: cab25...9ef

Men hva med den jeg linket til? Synes den var utrolig god :)

Skrevet

Rooibos te er naturlig koffeinfri og utrolig god 🙂 Liker best den vanlige men de har mange varianter av den med forskjellige smaker.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, moroklompen skrev:

Rooibos te er naturlig koffeinfri og utrolig god 🙂 Liker best den vanlige men de har mange varianter av den med forskjellige smaker.

Men hva med den jeg linket til? Står den er koffeinfri. Har den da noen andre stoffer som kan forstyrre nattesøvn?

Skrevet

Den teen kan du sannsynligvis drikke helt uten å miste nattesøvn. Det er jo bare frukt og urter, omtrent som Pukka-te. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det du trenger er "te" uten te. Den du linker til er helt uten te.

Ordet "te" på norsk er veldig upresist. Det brukes både om uttrekk av diverse urter, og om blader fra teplanten.

Blader fra teplanten inneholder variant av koffein. Svart te, grønn te, hvit te, gul te, oolong og matcha er blader fra teplanten som er behandlet på forskjellige måter.

Uttrekk av diverse urter inneholder stort sett ikke te. Disse kalles ofte frukt-te, urtete, mint-te, nype-te etc. Hvis ordet "infushion" blir brukt inneholder det ikke te. Hvis det står at den er koffeinfri er den vanligvis uten te.

Hvis du er usikker kan du lese innholdsfortegnelsen. Hvis du ikke finner ordet "te" i innholdsfortegnelsen er drikken nesten alltid uten te. 

Det finnes noen andre urter som har oppkvikkende stoffer. Disse bruker gjerne ord som "oppkvikkende" "energizing" eller "revitalizing" på pakken eller i beskrivelsen. Min erfaring er at disse uansett ikke har like god virkning som ekte te.

Anonymkode: d4425...900

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kamille te :) (100% av kamilleblomst) 

Anonymkode: 899a2...8e5

AnonymBruker
Skrevet

Peppermyntete

Anonymkode: d65c4...324

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Raptuza skrev:

Nypete

:spy:

Anonymkode: 46013...ab8

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Fruktte inneholder ikke koffein, fordi det strengt tatt ikke er te. Det er bare tørka frukt. Ekte te er tørka blader fra teplanten, som inneholder koffein.

Det er likevel veldig lite koffein i te. Jeg har aldri opplevd at det har hatt oppkvikkende effekt å drikke te.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

Fruktte inneholder ikke koffein, fordi det strengt tatt ikke er te. Det er bare tørka frukt. Ekte te er tørka blader fra teplanten, som inneholder koffein.

Det er likevel veldig lite koffein i te. Jeg har aldri opplevd at det har hatt oppkvikkende effekt å drikke te.

Svart te inneholder litt i underkant av halvparten så mye koffein som vanlig traktekaffe pr dl. Men tekopper er større enn kaffekopper, og man drikker gjerne mer te enn kaffe. 

Anonymkode: e515e...458

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Svart te inneholder litt i underkant av halvparten så mye koffein som vanlig traktekaffe pr dl. Men tekopper er større enn kaffekopper, og man drikker gjerne mer te enn kaffe. 

Anonymkode: e515e...458

Joda, sant det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...