AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #1 Skrevet 9. juli 2019 Kanskje litt rar problemstilling, men jeg prøver. En gift mann (langt ekteskap) dør. Det går rykter om at han hadde et barn til, utenfor ekteskap. Enken sitter tilbake og har bare hørt ryktene, mannen ville aldri snakke om dette. Om det finnes et særkullsbarn (i tillegg til de barn de to hadde sammen), hvordan får man tak i dette/disse barn? Anonymkode: a0ba0...61b 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #2 Skrevet 9. juli 2019 Hvis dette barnet ikke er registrert som hans barn vil det jo selvfølgelig ikke få beskjed. Anonymkode: 6b2f3...104 7
Lille-pus Skrevet 9. juli 2019 #3 Skrevet 9. juli 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis dette barnet ikke er registrert som hans barn vil det jo selvfølgelig ikke få beskjed. Anonymkode: 6b2f3...104 Det er det vanskelig å vite i dette tilfellet. Det var derfor jeg lurte på om det er noen som har som off. oppgave å finne etterlatte. Det er nok, som du sier, mye enklere om barnet/barna er registrert med avdøde som far. Hvem er det i så fall som kan hjelpe med å finne det ut? Jaja, så mye for å prøve ab-funksjonen Da bør jeg vel legge til at dette er en situasjon som fort kan komme til åoppstå, ikke som er et eksisterende problem akkurat her og nå. Og jeg er ikke spesielt kunnig på dette området, så jeg tenker det er greit å komme til litt kunnskap i forkant. Endret 9. juli 2019 av Lille-pus 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #4 Skrevet 9. juli 2019 Hvis han er registrert som far så finnes "barnet" i det offentlige registeret. Om dere får informasjon om dette er vel heller tvilsomt. Det går nok som privat informasjon. Anonymkode: 0039f...ffd
Lille-pus Skrevet 9. juli 2019 #5 Skrevet 9. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis han er registrert som far så finnes "barnet" i det offentlige registeret. Om dere får informasjon om dette er vel heller tvilsomt. Det går nok som privat informasjon. Anonymkode: 0039f...ffd Jeg får ingenting. Det er utenfor min sfære. Spørsmålet er mer om det er noen som har som oppgave å finne og informere disse barna når avdødes nærmeste ikke vet noe. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #6 Skrevet 9. juli 2019 Arvingene skal fremgå av skifteattesten. I Oslo er det Oslo byfogdembete som utesteder denne, og den fåes på tinghuset. Tipper det er liknende instanser som utesteder den andre steder i landet. Vil i så fall anbefale å ta kontakt med dem for å høre hvem som er oppført som arvinger. Dersom det bare er «kjente» arvinger på skifteattesten, så er alt greit. Anonymkode: fba47...506 1
Lille-pus Skrevet 9. juli 2019 #7 Skrevet 9. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Arvingene skal fremgå av skifteattesten. I Oslo er det Oslo byfogdembete som utesteder denne, og den fåes på tinghuset. Tipper det er liknende instanser som utesteder den andre steder i landet. Vil i så fall anbefale å ta kontakt med dem for å høre hvem som er oppført som arvinger. Dersom det bare er «kjente» arvinger på skifteattesten, så er alt greit. Anonymkode: fba47...506 Takker hjerteligst! Da er det byfogden som vil være korrekt adressat for etterlatte Hva man lærer på ganske få minutter. 1
applestories Skrevet 9. juli 2019 #8 Skrevet 9. juli 2019 Her var det uenighet mellom politi og kommune om hvem som tok seg av varsling da en eldre mann i kommunal bolig døde. Ingen visste at han hadde barn, men det viste seg at han var registrert som far til åtte, med feks-seks ulike kvinner. Det endte med at NAV-lederen og lederen for hjemmesykepleien tok ringerunden til alle de klarte å spore opp for å varsle om dødsfallet. Politiet ville kun involveres dersom det hadde vært en ulykke eller skjedd noe kriminelt. Siden det ikke var det mente de at det var kommunens ansvar. 2
godfisk Skrevet 9. juli 2019 #9 Skrevet 9. juli 2019 Hver enkelt av de nærmeste varsles vel neppe. De gangene jeg har opplevd dødsfall i nær familie har nærmeste pårørende fått beskjed, så har de varslet videre. Om de nærmeste pårørende ikke hadde varslet kan jeg tenke meg at en del i slekta ville oppdaget dødsfallet ganske sent. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #10 Skrevet 9. juli 2019 3 minutter siden, godfisk skrev: Hver enkelt av de nærmeste varsles vel neppe. De gangene jeg har opplevd dødsfall i nær familie har nærmeste pårørende fått beskjed, så har de varslet videre. Om de nærmeste pårørende ikke hadde varslet kan jeg tenke meg at en del i slekta ville oppdaget dødsfallet ganske sent. Det er sant. Helseinstitusjoner ringer som regel bare hovedpårørende, så må de si i fra videre. Ellers så kan man ringe seg bort. Men når det gjelder arv så får alle arvingene beskjed, men det er en stund etter dødsfallet da. Anonymkode: 0039f...ffd 2
Dr. A. Kula Skrevet 9. juli 2019 #11 Skrevet 9. juli 2019 Bare som en tilleggsopplysning, så har livsarvinger mulighet / rett til å omgjøre arveoppgjør i inntil 10 år om de er utelatt og senere finner ut at deres arvelater er død. Så dess færre arvinger og dess høyere arvebeløp, dess mer må rettes opp pr arving om andre livsarvinger dukker opp senere. Kjenner til et tilfelle der arven var fordelt, så drev ene arvingen med slektsgransking og fant et halvsøsken og tok kontakt noen år senere. Da måtte arven omfordele slik at halvsøskenet også fikk sin rettmessige del. Noen søsken ble da noe sur/irritert på den som fant og kontaktet halvsøskenet, men dette hadde jo også en rettmessig krav på arv, så det synes jeg blir egoistisk. 4
mmd Skrevet 9. juli 2019 #12 Skrevet 9. juli 2019 2 timer siden, Dr. A. Kula skrev: Bare som en tilleggsopplysning, så har livsarvinger mulighet / rett til å omgjøre arveoppgjør i inntil 10 år om de er utelatt og senere finner ut at deres arvelater er død. Så dess færre arvinger og dess høyere arvebeløp, dess mer må rettes opp pr arving om andre livsarvinger dukker opp senere. Kjenner til et tilfelle der arven var fordelt, så drev ene arvingen med slektsgransking og fant et halvsøsken og tok kontakt noen år senere. Da måtte arven omfordele slik at halvsøskenet også fikk sin rettmessige del. Noen søsken ble da noe sur/irritert på den som fant og kontaktet halvsøskenet, men dette hadde jo også en rettmessig krav på arv, så det synes jeg blir egoistisk. Er det virkelig tilfelle? Arven kan jo ha blitt brukt opp eller gått videre til nye arvinger i løpet av ti år?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #13 Skrevet 9. juli 2019 4 minutter siden, mmd skrev: Er det virkelig tilfelle? Arven kan jo ha blitt brukt opp eller gått videre til nye arvinger i løpet av ti år? Da har man jo brukt penger som man ikke skulle hatt, så ja, selvfølgelig kan det skje. Man må jo da rette opp på et vis. Anonymkode: 57b65...f77 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #14 Skrevet 9. juli 2019 8 minutter siden, mmd skrev: Er det virkelig tilfelle? Arven kan jo ha blitt brukt opp eller gått videre til nye arvinger i løpet av ti år? Ja, det spiller ingen rolle. Han/hun vil bli rettslig dømt til å betale, så blir det evt. inndriving av beløp via namnsmann. Dett er ikke noe jeg tror, jeg VET. Risikerte selv å få et slikt krav, men det gikk bra. Pustet lette ut da tiårsfristen utløp. Anonymkode: 25680...71c
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #15 Skrevet 9. juli 2019 7 timer siden, Lille-pus skrev: Det er det vanskelig å vite i dette tilfellet. Det var derfor jeg lurte på om det er noen som har som off. oppgave å finne etterlatte. Det er nok, som du sier, mye enklere om barnet/barna er registrert med avdøde som far. Hvem er det i så fall som kan hjelpe med å finne det ut? Jaja, så mye for å prøve ab-funksjonen Da bør jeg vel legge til at dette er en situasjon som fort kan komme til åoppstå, ikke som er et eksisterende problem akkurat her og nå. Og jeg er ikke spesielt kunnig på dette området, så jeg tenker det er greit å komme til litt kunnskap i forkant. Vet barnet hvem faren er så er det barnets ansvar å melde seg når dødsannonsen står på trykk, eller som enken het bør gjøre, la det offentlige ta seg av saken, ved å utferdige proklama og ved å opplyse tingretten på stedet om at der kan være et særkullsbarn. Er far ukjent for barnet så har ikke barnet en sjangs i havet for å vite hvilken far barnet har. For litt siden ble en grav åpnet for DNA test etter at en person gjotde krav på arv etter avdøde. Striden gikk helt til HR, før det ble gitt tillatelse til å åpne graven. Når DNA test var tatt, viste det seg at avdøde ikke var far til den som hevdet han var faren hans. Anonymkode: a05fa...5d4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #16 Skrevet 10. juli 2019 Er ikke dette sånt som varsles i Norsk Lysningsblad eller noe sånt? At den og den personen er død, eventuelle arvinger må melde seg innen så og så lang tid for å få det de har krav på? https://familiejuss.no/arv-foreldelsesfrister/ Anonymkode: 34b51...99c 1
Gjest O.G. Skrevet 10. juli 2019 #17 Skrevet 10. juli 2019 Du må lyse ut at eventuelle arvinger kan gi seg til kjenne innen seks uker, via skifteretten. Hvis ikke har de rett til å komme innen ti år etterpå.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #18 Skrevet 10. juli 2019 16 hours ago, AnonymBruker said: Vet barnet hvem faren er så er det barnets ansvar å melde seg når dødsannonsen står på trykk, eller som enken het bør gjøre, la det offentlige ta seg av saken, ved å utferdige proklama og ved å opplyse tingretten på stedet om at der kan være et særkullsbarn. Er far ukjent for barnet så har ikke barnet en sjangs i havet for å vite hvilken far barnet har. For litt siden ble en grav åpnet for DNA test etter at en person gjotde krav på arv etter avdøde. Striden gikk helt til HR, før det ble gitt tillatelse til å åpne graven. Når DNA test var tatt, viste det seg at avdøde ikke var far til den som hevdet han var faren hans. Anonymkode: a05fa...5d4 Så det var ingen andre slektninger man kunne sjekke mot? Anonymkode: 3b4df...377
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #19 Skrevet 10. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så det var ingen andre slektninger man kunne sjekke mot? Anonymkode: 3b4df...377 Jeg kjenner ikke saken i detalj. Men hadde det vært en mulighet for å sjekke mot andre, så hadde de vel ikke fått medhold i HR for å få åpnet graven? Googlet meg frem til saken, du kan lese selv her https://www.vg.no/nyheter/i/e3Mv4/hoeyesterett-i-fersk-avgjoerelse-tillater-aapning-av-tre-aar-gammel-grav-for-aa-farskapsteste-lik Anonymkode: a05fa...5d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå