Gå til innhold

Moteyrker?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvorfor er det så vanvittig mange som vil utdanne seg til "moteyrker"? Synes det er trist å se søknadstallene i år, over 2000 som vil bli journalist for eksempel.

Samfunssvitenskap, historie, psykologi, hvor skal alle få seg jobb? Har folk helt sluttet å tenke praktisk, men tar det som er populært for tiden? Hvorfor vil alle plutselig bli journalist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert av samme grunn som at alle ville bli økonomer for noen år siden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Sikkert av samme grunn som at alle ville bli økonomer for noen år siden :-)

Jaha, og hva er så grunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg tror det er mange som drømmer om å bli kjendis, og at det er mye av grunnen til valg av yrke. Det er ikke alle på 16-18 som klarer å tenke praktisk mtp valg av yrke. Og hvem har hørt om en historiker som er kjendis, for ikke å si en økonom... :roll::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, og hva er så grunnen?

Fordi vi alle som en blir påvirket av trender i markedet enten vi vill eller ei. Og til yngre du er til lettere er det å la seg påvirke.

Når man skal velge en rettning er det lett å se på det som ligger rett foran en. Åsne Seierstad har nok en posisjon som fremstår som en drømme kariere for mange. Hun får reise, oppleve og ikke minst oppmerksomhet.

Da jeg valgte utdannelse var det mye i media om kracket på slutten av 80-tallet, og "alle" ønsket å tjene nok penger til ikke å gå i dragsuget neste gang. På den tiden fantes det profilerte økonomer som var forbilder. Oppturen mot 2000 boblen.

På slutten av 60-talllet og opp i starten av 70 tallet var det en trend at man slkulle realisere seg selv. plutselig skulle alle hoppe av universitet for å bli brannmenne, eller reise til Albania for å hjelep arbeiderne med å bygge landet.

Alle tider har sine trender, også i utdanningsvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ikke så veldig komplisert. Du kan bare følge med på hvor mange som søker seg inn på olje-yrker til neste vår nå som oljeprisen er høy. Man er ung, man vil, man har ambisjoner men ser mer på trender i tiden enn de store linjene. Det er grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er mange som drømmer om å bli kjendis' date=' og at det er mye av grunnen til valg av yrke. Det er ikke alle på 16-18 som klarer å tenke praktisk mtp valg av yrke. Og hvem har hørt om en historiker som er kjendis, for ikke å si en økonom... :roll::ler:[/quote']

Jeg har aldri droemt om aa bli kjendis, og ville ikke valgt journalistyrket dersom jeg ville bli det. Jeg synes det blir feil aa si at mennesker som velger aa bli journalister er pr-kaate. Man skriver jo som regel ikke om seg selv, men formidler det som foregaar i samfunnet...

Jeg jobber som journalist og kan fortelle at det er hardt arbeid, lange dager, utfordrende og intellektuelt stimulerende.

Synes innlegget ovenfor vitner om en person som er bittelit misunnelig paa de som har et saa "glamoroest" yrke og derfor vil rakke ned paa de som velger det. Men, som sagt, det er ikke bare fest og moro selv om man er journalist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes innlegget ovenfor vitner om en person som er bittelit misunnelig paa de som har et saa "glamoroest" yrke og derfor vil rakke ned paa de som velger det.

Javel? Slik tolket ikke jeg det i det hele tatt.

Hun skriver da om de som er i en alder der de skal velge en utdanning, ikke de som allerede er i jobb. Og jeg tror mange unge i disse reality/idoltider drømmer mer enn noensinne om å kunne jobbe med noe glamorøst. Det betyr ikke at alle barn gjør det, og det betyr heller ikke at yrkene de drømmer om faktisk er så glamorøse. Ei betyr det heller at du hadde ønsker om å bli kjendis. Men det endrer ikke det faktum at mange velger moteyrker, og en årsak til det er at de kanskje ønsker å bli kjendiser.

Dette tror iallfall jeg, og det helt uten at jeg misunner noen som har et "glamorøst" yrke. Kanskje jeg til og med har et selv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer selv journalistikk, og gjorde det fordi jeg er oppriktig interessert i faget, ikke fordi det er et moteyrke. Det gjelder brorparten av mine klassekamerater også.

Når det gjelder journalistikkutdanning spiller det ingen rolle at det er 30% flere søkere i år. Studiet er lukket, med høye opptakskrav, og selv om søkertallet øker er det ikke flere som kommer inn.

Det blir desverre opprettet journalistikkutdanning i Bergen til høsten. Arbeidsmarkedet for journalister er hardt som det er, det er evig nok med de studieplassene som allerede er.

Andre populære studier, som f.eks psykologi, er åpne førsteåret, men det stilles svært strenge krav for å komme inn på profesjonsstudiet.

Når det gjelder åpne studer er problemet større.

Når det gjelder hypotesen om at folk studerer journalistikk for at de vil bli kjendiser er det bare tull. Et fåtall av journalister blir kjendiser, og det vet selv 19-åringer.

Og så vidt jeg husker er ikke verken Åsne Seierstad eller Jon Almås (eksempler) utdannede journalister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...