Gå til innhold

Hva feiler det plommetreet mitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Plantet nytt plommetre i fjor og i år har det blitt sykt. Det så fint ut frem til blomstringen.

Er det noen som vet hva dette kan være?

Det er hull i nesten alle bladene, de er slappe og plommene er myke og skrukkete. Ingen synlige innsekter på bladene.

IMG_7072.thumb.JPG.3c070e7f2496d85052ce21586122c512.JPG

Anonymkode: e5a42...733

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser dessverre ikke bildet!

Anonymkode: 3697b...71c

AnonymBruker
Skrevet

Larver og maur. Kjøp insektspray. Du får ikke noe plommer i år,  men neste år. Husk å spray det neste år også. Er det langt gress ved stammen så klipp det. 

Anonymkode: 75d8d...016

AnonymBruker
Skrevet

Her er bildet

TS

IMG_7072.JPG

Anonymkode: e5a42...733

AnonymBruker
Skrevet

Hmmmm.....ut fra beskrivelsen og bildet, så tror jeg det har fått plommepung. Ja, det heter faktisk det, ikke tull. Om det er det, det kan være andre her inne som kan mer om plommetre enn meg, så må dere beskjære treet kraftig for det er sopp inne i greinene. Om treet har knudrete, misdannet kvister så er det der soppen sitter.

Nå er ikke jeg noen ekspert, men det er iallefall det jeg tror. Du kan også høre med en gartner på ett hagesenteret om dette.

Anonymkode: 3697b...71c

AnonymBruker
Skrevet

Det er plommepung ja. En sopp. Du må sprøyte treet på våren for å unngå soppen. 

Anonymkode: 8bc91...231

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta et blad fra treet, putte det i en tett, gjennomsiktig ziplock-pose, og ta det med på et større hagesenter der de har gartnere ansatt. De vet hva det er, og ikke minst; hva kuren er.

Anonymkode: 4043e...b4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...