Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser til kontinuasjonseksamen i sommerferien.

Sommeren min er helt ødelagt. Jeg bare gråter, gruer meg hele tiden og har angst for å åpne bøkene.

Sommeren så langt har vært et mareritt. Hvordan skal jeg komme meg igjennom dette?

Anonymkode: e1aed...8d4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legg bort bøkene og tankene, og ta deg noen uker fri! Vet at det er lettere sagt enn gjort.

Jeg regner med at du har notater og har jobbet med faget fra før av. Så det er ikke et ukjent fag for deg og da trenger du sannsynligvis ikke lese i flere uker.

Jeg måtte konte et fag som jeg hadde i vårsemesteret, tror eksamen var i begynnelsen av september. Begynte å lese til eksamen ca. to uker før. Jeg hadde jo gjort grunnarbeidet hele våren, så da jeg leste notatene mine var det jo ting jeg gjenkjente. Så da pugget jeg masse de par ukene før. 

Anonymkode: 2d206...9b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser til kontinuasjonseksamen i sommerferien.

Sommeren min er helt ødelagt. Jeg bare gråter, gruer meg hele tiden og har angst for å åpne bøkene.

Sommeren så langt har vært et mareritt. Hvordan skal jeg komme meg igjennom dette?

Sender deg en klem. Ta en time out. Kom deg vekk fra bøkene, du trenger å puste inn litt frisk luft.

Anonymkode: 719b1...826

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet?

Anonymkode: 3383b...3e5

AnonymBruker
Skrevet

Enig, du må ta deg et par uker fri. Så må du brette opp ermene. Start med å finne ut hvorfor du strøk første gang, og gjør noe for å hindre at det samme skjer igjen. Det er ikke nok å lese mange timer, du må lese riktig, og lese effektivt. Jeg har selv lest til eksamen i august - det er kjipt, men det går. Det trenger ikke ødelegge sommeren din. Du bestemmer selv om du skal la en konteeksamen ødelegge sommeren din eller ikke. 

Anonymkode: da81c...af6

• Liker 2
Skrevet

Det brutale: Brett opp ermene, slutt å synes synd på deg selv, og ta ansvar for at du ikke besto ordinær eksamen. 

Hvordan:
Sett opp en plan over hvor mye du skal lese.
Velg om du skal lese hver dag eller hvilke dager du skal lese.
Sett av rom for fritid innimellom. Da slipper du dårlig samvittighet og tankekjør hvis du ikke leser HELE tiden. 
Følg planen!! Det hjelper å ha en plan hvis det skulle dukke opp ting som frister mer. Skulker du planen én dag, må du gjøre dobbelt så mye neste dag for å ta inn igjen det tapte. Det er derfor du også må sette av litt fri. 
Velg hvor ambisjonsnivået ditt skal være. Er det nok å bestå? Ønsker du C? Ønsker du A? 
Legg opp arbeidet etter ambisjonsnivået.
Les kunnskaps- og ferdighetsmålene i faget slik at du vet hva som forventes at du skal kunne. 

Har vært der selv. Det eneste som nytter er å arbeide seg gjennom det. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også eksamen i august og må lese i sommerferien. Jeg har ikke lest noe som helst så langt, og det er en måned igjen. Jeg merker stresset begynner og komme, og det er nok også litt greit slik at jeg kommer i gang med lesingen denne uken. Det har imidlertid vært greit å holde på med noe helt annet så langt slik at jeg nå har overskudd til å lese igjen. 

Veldig redd for at jeg stryker da, men sånn er det jo alltid. 

Anonymkode: 97851...3ec

AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg godt! I hvert fall hvis det er en årseksamen du konter, som tilsvarer 8 fag, og ikke kun et fag! Masse lykke til, stå på! :) 

Anonymkode: 60c1e...eef

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er kjipt, men det er jo bare din egen feil at du ikke gjorde det godt nok første gang. Lag deg en leseplan og følg denne, les noen timer hver dag og ta resten av dagen fri. Pass på at du får lest nok og øvd nok på stoffet til at du står neste gang. 

Anonymkode: afc4c...62c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oppsøk legevakten og ta en prat med livskrisehjelpen der. De hjelper deg å sortere tanker og følelser. 

Anonymkode: 63b92...071

AnonymBruker
Skrevet

Ta deg sammen. Det er bare en eksamen! 

Ta deg litt fri, det vil nok hjelpe på.  

Du har nok ikke angst. Kan vi slutte å misbruke det ordet?

Anonymkode: 5168b...098

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oppsøk legevakten og ta en prat med livskrisehjelpen der. De hjelper deg å sortere tanker og følelser. 

Hun eller han skal bare ta en kontreeksamen. Ingen vits i å kontakte legevakt og livskrisehjelp. 

Anonymkode: e6bff...1d3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når skal du ha eksamen?

Tilbyr skolen din stressmestringskurs? Søk på Facebook og Internett generelt etter slike kurs.

Hvilke type fag er det snakk om?

Skjønner godt hvordan det er. Jeg skulle en gang på ferie med familien min til Italia da jeg var student, og måtte fly dit alene etter at jeg var ferdig med konte-eksamen. 

Pust ut!

Det ordner seg nok! :) 

Anonymkode: 0f38e...047

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

:scorpis:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 9.7.2019 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg komme meg igjennom dette?

Dag for dag, emne for emne. 

Sett av tid til å lese, og les da. Ta fri når du har satt av tid til fri. 

Finn ut hva som gjør at man stryker, og hva som gjør at man består. Jeg vet ikke noe mer om emnet ditt, så kan ikke si noe nærmere.

Anonymkode: 47335...385

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...