Gå til innhold

Samboer med felles barn flytter ut - vanskelig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en kjip situasjon hvor samboer og far til mine to barn skal flytte ut. Han vil ikke samarbeide og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. han har sagt han har meldt flytting, men likevel får jeg ikke søkt bostøtte. I dag skulle jeg hjelpe han å gjøre riktig siden han tydeligvis ikke har fått det til, men står vi må dokumentere grunn pga flytting fra barn. Sikkert dumt spørsmål men hvordan gjøres det? De skulle ha dokumentasjon på hvor ofte han antas å besøke barna og dokumentasjon fra huseier om jeg husker riktig. Er det greit nok med et Word-dokument? 

Han er arbeidsledig, skylder meg veldig mye penger, hjelper svært lite til med både barn og husarbeid (og økonomisk da han ikke har penger), og gjør ingenting med det. Han har flyttet i kjelleren til sin far, bor der gratis. Kommer her og dusjer (jeg betaler ikke for strøm), kaster klær i skittentøyskurven min, sover på sofa uten laken/ dyne selv om jeg hver gang sier han må ha det. Hjelper enda mindre til nå enn før og skylder på meg fordi jeg er slem som har kastet ham ut og ødelagt familien vår og at alt jeg bryr meg om er penger. 

Han søker ikke på jobber, søker ikke om dagpenger eller støtte fra nav, så jeg står igjen her og må betale full leie og bhg fordi han ikke bor her/ har penger. Hva gjør jeg?

(PS vi er ikke uvenner men krangler en del om dette. Vi har ikke offisielt gått fra hverandre da vi vil ta det gradvis og ikke brått. Har ikke fortalt andre om dette enda .)

spørsmålet mitt her er egentlig hva jeg må gjøre og i hvilken rekkefølge. Ifølge bostøttekalkulator får jeg over halvparten av leien dekket, og har også fått innvilget redusert foreldrebetaling til bhg. Så må Vi vel og til mekling, og hvordan går vi fram mtp barnebidrag? 

Anonymkode: 17cac...ba8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først må du faktisk få han ut av leiligheten din hvis du skal kunne få noe støtte som enslig. Og siden dere har barn så må dere til megling

Anonymkode: dcfc0...f22

• Liker 8
Skrevet

Forundrer meg over hvem enkelte kan velge som far til barna sine. Ikke bare får de dårlige gener, men fra farssiden også elendig oppfølging. Beklager avsporing

• Liker 2
Gjest Josefine5
Skrevet

Forundrer meg at folk må være frekke.

Ts. Få han ut. Bestill time til mekling på familievernkontoret. Prøv å bli enige og skriv samværsavtalen på forhånd. Da trenger dere bare en time på fvk. Når du har meklingsattesten kan du søke om barnebidrag via nav. Søk også på utvidet barnetrygd og evt stønad til barnetilsyn. Lykke til 😊

Skrevet

TS: du må få mannen UT på ordentlig, ellers regnes du ikke som enslig forsørger og har naturligvis ikke krav på noenting. 

Så pkt 1 er å sende flyttemelding for han, slik at det registreres at dere ikke bor sammen. Pkt 2 er å skifte lås, slik at han ikke kan komme og gå som han vil. Du må selvsagt slutte å la han dusje der, slutte å vaske tøyet hans. 

Deretter må dere ha mekling, så vidt jeg har skjønt må man ha meklingsmøtet for å kunne søke ekstra barnetrygd og evt annet du kan ha krav på. 

Men så lenge du fortsetter å dulle og dalle med han, ja så skjer ingenting av dette. Og nøyaktig HVA er det som skal tas gradvis? For deg og sikkert for han og er det mye bedre å få en slutt på det, han MÅ jo på et eller annet tidspunkt skaffe seg inntekt når du slutter å dikke med han. For det er det du gjör nå, og da er det jo ikke rart han bare fortsetter. 

Sett ned foten - gjør noe ordentlig for deg OG dine barns framtid! Men altså det er ingen som gjør dette for deg, det må du faktisk gjöre selv. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...