Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står mellom å velge bachelor i pedagogikk ved UiO eller økad ved OsloMet. Ifølge fjorårets poenggrenser kommer jeg inn på begge to, så må derfor ha en som første prioritet siden jeg ikke lenger kan forflytte studier i søknaden. Jeg hadde egentlig lyst til å bli lærer, men sleit utrolig med å følge med på forkurset (trenger 4-er'n i matte). Jeg må nemlig jobbe ved siden av, og det er sommer, så det ble for mye for min del. Nå har jeg meldt meg av kurset og slettet lærerstudiene fra søknaden. 😥😥😥😥

Burde jeg satse på pedagogikk, master og PPU eller velge økonomi og administrasjon, som mange sier er en tryggere utdanning? Jeg synes matte er noe jeg burde bli bedre i, og er villig til å legge inn innsatsen hvis jeg tar økad. Siste alternativ er å ta opp matte som privatist til høsten og kvalifisere meg til lærerutdanning. 

Noen som kan hjelpe meg å bli klokere? 

Anonymkode: 69e98...9c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er lærer du vil bli ville jeg absolutt satset på å ta opp igjen matten som privatist og gå GLU. 

Anonymkode: dc4ee...cf7

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvis det er lærer du vil bli ville jeg absolutt satset på å ta opp igjen matten som privatist og gå GLU. 

Anonymkode: dc4ee...cf7

Helt enig, men problemet er at jeg ikke orker det psykisk å utsette studielivet ett år til.. Måtte tenke meg nøyere i april.. Det er også andre studier jeg godt  kunne tenkt meg å ta, som f.eks barnevern eller vernepleie. 

Anonymkode: 69e98...9c4

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

økonomi og administrasjon, som mange sier er en tryggere utdanning?

Det finnes mange jobber innen økonomi, men det finnes også jævlig mange studieplasser innen økonomi, så litt usikker om jeg ville spekulert om økad er en tryggere utdanning.

Sitat

Studiene som gjør det vanskeligere å få jobb:

Økonomifag er blant utdanningene du bør droppe hvis fremtidige jobbmuligheter er viktigst. – Du skal være skikkelig god for å være sikret jobben du vil ha, advarer Adecco-sjef.

Sitat

Tilbud spiser etterspørsel. De tre utdanningsretningene  vil ikke nødvendigvis ha færre arbeidsplasser i vente.  Tvert imot – SSBs beregninger viser at økonomi og administrasjon er blant retningene som vil ha størst vekst i etterspørselen etter arbeidskraft.

– Når det likevel blir for mange, er det fordi antallet som velger utdanningen overgår det økende behovet for arbeidskraft, sier Stølen.

AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS! Vet ikke om jeg har misforstått spørsmålet ditt litt, men jeg vil bare innvende at bachelor i pedagogikk ikke er å anbefale som en vei til læreryrket. Jeg tolker det som at du mener du kan ta bachelor + master i ped, og så bygge på med PPU og dermed bli lærer. Problemet er at for å kvalifisere til PPU, må du ha riktig fagbakgrunn - altså undervisningsfag som f.eks norsk, engelsk, matematikk, historie ++. Pedagogikken du lærer på høyere utdanning er ikke relevant for undervisning i skolen. Du kan jobbe med mye forskjellig etter endt bachelor og master i ped, men dersom du ønsker å bli lærer, bør du ta en lærerutdanning fra grunnen av. 

Jeg tok selv opp p-matte som privatist for å kunne begynne på integrert lektorutdanning, og jeg gikk fra 2 til 5! :) Så dette klarer du om du bare bestemmer deg for det. 

Anonymkode: 93527...1e1

Skrevet

Hei, trådstarter

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Ninab82, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...