AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #1 Del Skrevet 9. juli 2019 Nå har jeg siste ferieuke, og sitter med klump i magen og gruer meg til å dra på jobb igjen. Det har skjedd så mye rart på arbeidsplassen min, masse konflikter og vi har flere pågående personalsaker, som gjør at det psykososiale arbeidsmiljøet er helt jævlig. Selv om jeg ikke er i konfliktene og sakene som pågår, så har vi alle blitt dratt inn i dette. Det er en liten arbeidsplass, og vi har oppgaver som krever at vi samarbeider ganske tett. Det er klikkdannelser, baksnakking, spydige kommentarer, dårlig vilje mot hverandre, og stemningen føles til alle tider som en ballong som er på veg til å sprekke. Det er sikkert mange som har kjent på det samme, enten i perioder eller over tid. Hva gjør dere for å takle dette? Jeg kjenner på at jeg må ta vare på helsa mi, og samtidig bidra til at miljøet kan bli bedre. Anonymkode: fb60a...478 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #2 Del Skrevet 9. juli 2019 Jeg har taklet sånne ting ved å isolere meg så mye som mulig på jobb... Kun snakke med de som ikke drar meg ned, og unngå alle andre så godt som mulig. Spist lunsj alene ved pulten min, eller ute i parken, eller gått ned i kantinen til andre tider enn de andre, osv.. Anonymkode: 8c994...ed2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #3 Del Skrevet 9. juli 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har taklet sånne ting ved å isolere meg så mye som mulig på jobb... Kun snakke med de som ikke drar meg ned, og unngå alle andre så godt som mulig. Spist lunsj alene ved pulten min, eller ute i parken, eller gått ned i kantinen til andre tider enn de andre, osv.. Anonymkode: 8c994...ed2 Det er jo en (veldig forståelig) måte å løse det på. Et alternativ er jo å aktivt gå inn for å bedre arbeidsmiljøet, hvis man har energi til det. Jeg har selv prøvd å dra igang noen tiltak av typen lønningspils og slik. Selvsagt helt frivillig. Merker at det hjelper litt i hvert fall. Anonymkode: 985d0...fd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #4 Del Skrevet 9. juli 2019 1.Hvis noen legger opp til korridorprat og baksnakking eller begynner å klage, sier jeg alltid «dette må du nesten ta med din leder, ikke med meg». Jeg vil overhode ikle bli dratt inn i noe jeg ikke er en del av, og av og til er det nok at man anerkjenner noens følelser eller behov for å lette på trykket, også vips har de dått for seg at du er enig og støtter den i deres sak osv osv 2.jeg beskytter meg også veldig med å forsøke å legge lønsj etc til tider der jeg vet det ikke er klagere tilstede. Eller jeg spiser den kjapt mens jeg leser noe/surfer el likn. 3Når folk stiller hodet innom og spør om jeg har tid til XYZ gir jeg alltid inntrykk av åvære veldig opptatt og svarer at jeg har ikke tid akkurat nå, men hva gjelder det. Er det ikke-faglig pjatt —-> se pkt 1 er det faglig setter jeg av tid til det ila dagen/neste dag. Anonymkode: 7ca27...d9a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sussudio Skrevet 9. juli 2019 #5 Del Skrevet 9. juli 2019 (endret) Jeg byttet arbeidsplass etter råd fra bedriftshelsetjenesten. Fikk beskjed der om at det skal ekstremt mye til for å endre et miljø når konflikter først har satt seg. Jeg var heller ikke direkte del i konfliktene, men mistet all motivasjon og overskudd når klaging og baksnakking var det eneste "påfyllet" i løpet av dagen. Jeg isolerte meg etterhvert for å slippe unna, men all arbeidsglede forsvant. Jeg prøvdeen periode ulike strategier for å få et bedre miljø rundt meg, men etter et par år måtte jeg bare innse at jeg kom til å bli syk om jeg ikke sluttet. Endret 9. juli 2019 av Sussudio 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #6 Del Skrevet 9. juli 2019 Jeg passer mine egne arbeidsoppgaver. Isolerer meg litt, spiser lunsj alene osv. Er ganske utmattende forsøke bidra til et bedre miljø over tid, når gamle mønstre bare gjentar seg. Anonymkode: 3d099...44e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #7 Del Skrevet 10. juli 2019 Jeg prøvde en stund å være aktiv for å gjøre det bedre. Så gikk jeg til sjef som gjorde det egentlig værre. Nå er jeg sykemeldt delvis jobb delvis kronisk sykdom. Den kroniske sykdommen gjør det vanskelig å få Ny jobb. Så jeg sitter fast. Så mitt råd. Hold lav status på jobb. Gjør jobben din hold munn så kan hende du klarer deg. Anonymkode: 6be9e...b09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #8 Del Skrevet 10. juli 2019 Har du mulighet så søk deg bort. Ellers har du fått mange gode råd. Unngå snakket, ikke bidra, pens inn på andre ting om det blir tatt opp, eller henvise til leder. Dette løser ikke problemet, men du unngår det til en viss grad. Anonymkode: 7b5b3...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #9 Del Skrevet 10. juli 2019 På 9.7.2019 den 14.18, AnonymBruker skrev: Det er jo en (veldig forståelig) måte å løse det på. Et alternativ er jo å aktivt gå inn for å bedre arbeidsmiljøet, hvis man har energi til det. Jeg har selv prøvd å dra igang noen tiltak av typen lønningspils og slik. Selvsagt helt frivillig. Merker at det hjelper litt i hvert fall. Anonymkode: 985d0...fd9 Har noen ansvar for arbeidsmiljø i bedrifter, handler ikke alt om karriere og å tjene penger? Anonymkode: f75e9...ff5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #10 Del Skrevet 12. juli 2019 På 10.7.2019 den 21.47, AnonymBruker skrev: Har noen ansvar for arbeidsmiljø i bedrifter, handler ikke alt om karriere og å tjene penger? Anonymkode: f75e9...ff5 Som kolleger har vi alle ansvar for et godt og trygt arbeidsmiljø for alle. Voksenlivet innebærer at man viser folkeskikk, inkluderer alle kolleger og skaper et godt arbeidsmiljø. Vi tilbringer stor del av livet på arbeidsplassen, og dårlig miljø er helseskadelig. Sjefer bør ha fokus på godt miljø. Anonymkode: 3d099...44e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johanne8686 Skrevet 13. juli 2019 #11 Del Skrevet 13. juli 2019 På 10.7.2019 den 21.47, AnonymBruker skrev: Har noen ansvar for arbeidsmiljø i bedrifter, handler ikke alt om karriere og å tjene penger? Anonymkode: f75e9...ff5 Tror det er verneombudet og tillittsvalgte...😀 Neppe ledelsen hvertfall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #12 Del Skrevet 13. juli 2019 2 timer siden, Johanne8686 skrev: Tror det er verneombudet og tillittsvalgte...😀 Neppe ledelsen hvertfall... nettopp, og der tror jeg det er store hull i arbeidslivet, der det ikke er tilrettelagt, altså egne ansatte som har tilrettelagt en sånn ordning. Anonymkode: f75e9...ff5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå