Arba Skrevet 9. juli 2019 #1 Skrevet 9. juli 2019 Har en 7 uker gammel Shorkie som kun veier ca 800 g. Er ikke dette veldig lite? Når jeg hentet den i går, var den minst i søskenflokken. Den har ikke fått helt tenner enda og sliter med å tygge den harde foren jeg fikk med - kan dette skyldes den lille størrelsen? kan fortsatt valpen bli 6+ kg?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #2 Skrevet 9. juli 2019 Med blandingshunder aner du ikke hva du får. Både Yorkshire terrier og shih tzu kan være veldig små. Og siden det er blandingsavl er det ikke sikkert foreldredyra heller er renrasa. Hunden kom vel med helseattest, hva sier veterinæren? Anonymkode: e8097...d78 7
Leo Skrevet 9. juli 2019 #3 Skrevet 9. juli 2019 Hvorfor i alle dager har du hentet en valp som burde ha vært hos moren sin, og hatt tilgang på morsmelk som tilleggsføde, i minst en uke til?! Men når skaden nå først har skjedd ville jeg ha tatt valpen med til veterinæren og fått undersøkt om den er frisk samt fått noen gode råd om fôring. Er den undervektig bør den kanskje få spesialfôr for valper eller til og med morsmelkserstatning. Uansett må den jo få mat den er i stand til å spise og som inneholder nok næring for en valp i vekst. 8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #4 Skrevet 9. juli 2019 Dette høres jo ikke ut som noe seriøst oppdrett uansett? I såfall ville jeg faktisk levert tilbake valpen, selv om den sikkert er søt. Det er ikke bra å støtte sånne valpefabrikker med penger. Skaff deg valp fra en seriøs oppdretter heller Anonymkode: e8097...d78 7
ToveM Skrevet 9. juli 2019 #5 Skrevet 9. juli 2019 Så var det å lage egne "rasenavn" på blandings hunder. Ingen gode oppdrettere leverer valper når de er 7 uker. Blir så forb... over dårlige valpe selgere og at ikke valpe kjøpere setter seg litt mer inn i hundehold. 11
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #6 Skrevet 9. juli 2019 For lite til hva da? Du har kjøpt en blandingshund, umulig å si noe om hvordan den vil bli. Og hvorfor har du hentet den for tidlig? At den er minst i flokken gjør jo dette bare enda verre. Anonymkode: ef674...8bd 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #7 Skrevet 9. juli 2019 Dette er ikke en "Shorkie", det er en blandingshund. Hvor stor den blir og hva den bør veie i denne alderen er umulig å si. Men høres liten ut, så få den til veterinær og få råd derfra. Anonymkode: 6b1c4...57c 3
Chantielle Skrevet 9. juli 2019 #8 Skrevet 9. juli 2019 (endret) Yorkshireterrier kan være ganske små,ikke uvanlig med en vekt på 800g når den er 7 uker. Hunden din er en blandingshund,da vet man ikke hva som er 'normalen'. Det er svært trist at 'oppdretter' selger valper som er 7 uker gamle,det er altfor tidlig. Somandre sier her,ta valpen med til veterinær og få den sjekket der. 7 timer siden, AnonymAA skrev: Den har ikke fått helt tenner enda og sliter med å tygge den harde foren jeg fikk med Uten tenner og skal spise hardt for(tørrfor)?? Huff, nei gi valpen våtfor frem til den har evne til å tygge skikkelig. Evt. bløt opp foret,slik at den får spist det. Forøvrig noe rart at en 7-ukers valp ikke har tenner,håper den ikke er enda yngre enn 7 uker... Endret 9. juli 2019 av Chantielle 5
Arba Skrevet 9. juli 2019 Forfatter #9 Skrevet 9. juli 2019 Moren var lei valpene sine, så det passet fint. Den har spist tørrfor der den kommer fra. Har veterinærtime tirsdag neste uke for vaksine og helsesjekk
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #10 Skrevet 10. juli 2019 10 hours ago, AnonymAA said: Moren var lei valpene sine, så det passet fint. Den har spist tørrfor der den kommer fra. Har veterinærtime tirsdag neste uke for vaksine og helsesjekk Dette høres ekstremt useriøst ut og jeg håper du troller, for hundenes del. 😕 Anonymkode: e8097...d78 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #11 Skrevet 10. juli 2019 Jeg er nysgjerrig på hvor mye du har betalt for denne "Shorkien", som tydeligvis ikke engang har vært innom en veterinær... Anonymkode: a50b5...293
Arba Skrevet 10. juli 2019 Forfatter #12 Skrevet 10. juli 2019 Betalt 9.200, tilbydde å gå innom vet selv mot 800 i prisavslag. Om den er syk skal kjøpet omgjøres
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #13 Skrevet 10. juli 2019 På 9.7.2019 den 23.26, AnonymAA skrev: Moren var lei valpene sine, så det passet fint. Den har spist tørrfor der den kommer fra. Har veterinærtime tirsdag neste uke for vaksine og helsesjekk Dette MÅ være tull? 1) Det er ulovlig å kjøpe/hente valper under 8 uker i Norge, valper skal være med mamma og søsken fram til 8 uker. 2) Det er misforståelse at tispa blir lei valpene sine. Valpene kommer inn i en alder hvor de skal lære seg å bli selvstendige og bite mindre, og dermed blir tispa strengere. Hun oppdrar dem! Anonymkode: 45a9d...d38 5
NewInTown Skrevet 10. juli 2019 #14 Skrevet 10. juli 2019 Du har hentet valpen alt for tidlig. Den skal være med mor MINST 8 uker. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #15 Skrevet 10. juli 2019 4 timer siden, AnonymAA skrev: Betalt 9.200, tilbydde å gå innom vet selv mot 800 i prisavslag. Om den er syk skal kjøpet omgjøres Og folk synes det er dyrt med 10 000 for en rasekatt. Der man må importere en avlskatt, kattungene er minst 12 uker ved levering. De har stamtavle, to vaksiner, id-chip og EU-pass. Foreldre som er høyt premierte osv osv osv... Her har noen lånt naboens miniatyrhund, rase er ikke så nøye, og fødd på valpene i sju uker, that's it... Anonymkode: a50b5...293
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #16 Skrevet 10. juli 2019 For å si det ganske klart: du kan IKKE vente til neste uke før du tar valpen til veterinæren. Det Må du gjøre i morgen! Få tips og råd om hva slags mat valpen kan få. Men aller helst få den til moren sin minst en uke til. Det tar ikke lang tid før en liten valp dør uten væske eller næring. Anonymkode: 9142c...79d 1
Arba Skrevet 11. juli 2019 Forfatter #17 Skrevet 11. juli 2019 Har fått dårlig samvittighet siden den ble hentet en uke for tidlig. Men jeg har funnet ut at den spiste hardfor der den kom fra uten å ha tenner, så den gikk så og si kun på morsmelk! Ringer vet i morgen og spør om ledig time før tirsdag neste uke. Her hjemme virker den å ha det godt, den er vill og veldig oppegående, her får den masse god våtfor (kylling) og kos. Tenkte å kjøpe morsmelk i morgen (eller bør den leveres hjem til tirsdag neste uke, da er den åtte uker?). Den virker å ha det veldig bra, oppegående og frisk virker det som.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #18 Skrevet 11. juli 2019 På 9.7.2019 den 13.50, AnonymAA skrev: Har en 7 uker gammel Shorkie som kun veier ca 800 g. Er ikke dette veldig lite? Når jeg hentet den i går, var den minst i søskenflokken. Den har ikke fått helt tenner enda og sliter med å tygge den harde foren jeg fikk med - kan dette skyldes den lille størrelsen? kan fortsatt valpen bli 6+ kg? Du bør/må få veterinæren til å undersøke tennene. Grunnen til at jeg sier det er at hunder får melketenner når de er 2-3 uker gamle. Hvis den ikke har fått alle tennene ennå, og er 7 uker, så ville jeg blitt enda mer bekymret. Det er vel en sannsynlighet for at du kan ha kjøpt katta i sekken 😕 Anonymkode: 14150...ccd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå