Gå til innhold

Høylytt festing i blokk, hva er akseptabelt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gulltopp
Skrevet

Jeg bor på studenthybel, og deler kjøkken og bad med én person. Teoretisk sett. I praksis deler jeg med minst fire-fem stykker, ettersom naboen har vorspiel, nachspiel og overnattingsgjester HVER ENESTE HELG, noe som har pågått siden hun flyttet inn i januar. Det er veldig lytt her, og når de kommer hjem fra byen midt på natten, våkner jeg og blir liggende våken helt til det blir stille en gang på morgenen, sånn i fem-sekstiden. Det er høy musikk, klirring med flasker, høylytt roping og en evig slamring med dører, pluss at de gjerne står på kjøkkenet, som ligger rett utenfor rommet mitt, og lager mat.

Jeg har hittil ikke sagt fra, fordi jeg tenker at slik må man kanskje tåle i blokk, men nå har jeg hengt opp lapp på døren hennes, skrevet at jeg har eksamen snart og trenger søvn, og at det ville være fint om de heretter kunne feste et annet sted, samt henvist til at det faktisk skal være ro etter kl 23 (24). Er det urimelig av meg? Kan jeg klage til studentsamskipnaden dersom dette ikke endrer seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Isteden for å henge opp den lappen så ville jeg heller ha prøvd å snakke med henne. få henne til å forstå at du trenger litt ro og prøve og appelere til den medmenskelige siden ved henne. ydmykhet er derfor et stikkord i slike sammenhenger.

Skrevet

Jeg hadde nok klaget ja!

Normalt er husreglene slik at det skal være ro etter kl 23, og det skal alle akseptere.

Send skriftlig klage til husvert (eller hvem det nå er som er ansvarlig for huset) Vedkommende vil da sannsynligvis motta en skriftlig advarsel, og hvis hun ikke skjerper seg blir hun kastet ut. (men da er det viktig at du fortsetter å klage hun fortsetter på samme måten)

Skrevet

jeg tror nok dessverre at man må tåle endel støy i helgene når man velger å bo i studentblokker. Har aldri gjort det altså, men har hørt fra andre som har bodd slik at det ofte er mye støy.

har aldri gjort det, men vet at når jeg studerte, så leide ei venninde og meg leilighet sammen, jeg festet hver eneste helg, hadde vorspill og nachspill og mye folk inn som ofte ble til neste dag.

tror det er fler en meg som er litt sånn i studietiden.

nå var min venninde borte i helgene hun da, hadde kjæreste som bodde ett annet sted, så hun reiste til ham hver helg, ellers var hun med på festinga... men jeg tror slikt må regnes med i enda større grad dersom man velger å bo i studenblokker.

hadde du bodd i blokk som ikke var spesiellt for unge/studenter som kun er i en fase av livet, bor der kun for kortere periode, så hadde ting vært annerledes.

Her jeg bor, i blokk som ikke er studentblokk, er det regler og de bør følges.

jeg har blitt vekket en gang, og vi ba dem roe seg. skjer det igjen ringer jeg mest sannsynlig politiet for å få ro.

men hadde nok ikke gjort det om det hadde vært en studentblokk.

men hva sier studentsamskipnaden da?

er det særlig å gjøre med?

Gjest Gulltopp
Skrevet
Her jeg bor' date=' i blokk som ikke er studentblokk, er det regler og de bør følges. [/quote']

Men det er da regler her også.

Gjest Melk
Skrevet

Ja, du kan klage til studentsamskipnaden. Har selv bodd på studenthybel, og det er helt vanlig at folk klager. Det er husregler der som andre steder.

Du er ikke urimelig.

Skrevet

Jeg ville helt klart sagt fra. Noe festing og bråk må man tåle, men absolutt ikke hver helg!

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg hadde nok klaget hvis jeg var deg ja. Først til naboen direkte, og hvis ikke det hjelper så hadde jeg gått til samskipnaden.

Men - nå er det nok generelt mer bråk på en studenthybel enn andre steder da. Hvis en er avhengig av å få en god natts søvn hver eneste kveld i uken så tror jeg nok en bor på feil sted.

Det må selvsagt holde seg innenfor rimelighetens grenser, men en må nok tollerere mer bråk på en studenthybel enn andre steder.

Gjest Gulltopp
Skrevet

Jeg sliter med å skjønne hvorfor man må tåle mer på en studenthybel enn på andre steder? Bor man i blokk, så bor man i blokk, og vanlige ordensregler burde vel gjelde selv for studenter?

Gjest bertan
Skrevet

Jeg synes vel kanskje det er greit å si ifra, men at du burde snakket ha med henne først istedenfor å henge opp lapp på døra hennes. Det virker noe merkelig og feigt, spør du meg.

Ellers så synes også jeg kanskje at man skal ha noe større toleransegrense i en studentblokk, men vanlig folkeskikk må selvfølgelig utvises uansett - fra alle parter!

Gjest gjest1
Skrevet

Klag! Det er en studentbolig for voksne studenter. Stikkordet er voksne.

Kjenner du noen av naboene dine? Kan umulig bare være du som irriterer deg over dette.

Gjest gjest1
Skrevet

Hvor står det at det er bolig for voksne studenter?

Gjest Anonymous
Skrevet

Du kan klage, men jeg tror det er sjelden klagen blir tatt til etterfølgelse dersom du ikke først har klaget direkte til den/de som bråker og til securitas/vaktselskapet.

Har selv bodd og lidd i studentblokk... Vet om noen som fikk advarsel om utkastelse fordi de ikke hadde overholdt reglene over en lengre periode, så det hjelper å si fra.

Og selv om man jevnt over må regne med at det kan være litt bråk bør reglene i det minste følges i eksamensperioden!

Gjest Gulltopp
Skrevet
Kjenner du noen av naboene dine? Kan umulig bare være du som irriterer deg over dette.

Nei, kjenner ingen av de andre i blokken, det er slik at det er en rekke slike dubletter som ligger i en gang (og ikke særlig nært), så det er bare hun som er nabo.

Hvor står det at det er bolig for voksne studenter?

Vel, ettersom studenter er over 18 år, så finner jeg det ikke ulogisk å anse dem som voksne.

Gjest gjest1
Skrevet
="Beatrice

Vel, ettersom studenter er over 18 år, så finner jeg det ikke ulogisk å anse dem som voksne.

Skrevet

man kan godt se på attenåringer som voksne, de er lovlige, de kan kjøre bil og de kan drikke alkohol.

men, en attenåring er mer ungdom en voksen, sånn stort sett. og det er vel forsåvidt greit.

personlig hadde jeg aldri valgt å bodd i en blokk som hovedsaklig var bebodd av studenter på atten til rett over tyve, rett og slett fordi jeg ikke gidder det maset du nå snakker om med fest hver helg og bråk.

sier ikke at ungdom ikke skal følge regler, men sier at uansett hva ungdom bør eller ikke bør, så er det en tendens til å bli fest og høylydt i helgene. og selv om det er regler, så er det jo greit å tenke på at det lett blir slik når man bosetter seg midt i en gjeng unge studenter. (for er de atten til si, noen og tyve, så er de faktisk unge.) :wink:

men hør med henne da vel, på en pen måte? man er ikke ond eller slem selv om man fester i studenttiden, så hun tenker kanskje ikke over det.

Gjest gjest1
Skrevet

Er man myndig, så er man voksen. Så enkelt er det. Er mange som er over 18 år som oppfører seg som barnslige idioter, men det betyr ikke at de ikke er forpliktet til å følge samme reglene som alle andre.

Har bodd på studenthybel selv (Bjølsen), vet om mange som ble kastet ut pga bråk.

Det ER regler på studentbyer. Og hvis naboen er ung og uerfaren, så er det på tide at noen forklarer hvordan virkeligheten er :)

Gjest Melk
Skrevet

aT DET ER MER livlig på studenthybel er nå så, men at man ikke skal få sove EN helg i fred pga nachpiel hos naboen og lagng av mat på det kjøkkenet man selv bruker og som gjerne er 1,5 meter fra sengen går jeg ikke med på.

Folk her kan si hva de vil, det finnes husregler for studenthybler også, SÆRLIG i eksamenstiden.

Gjest gjesta
Skrevet

Studenter fester hver helg ;)

Kanskje du kan joine di på nachspiel eller ha det selv?

Fra spøk til revolver, du kan nevne det for de på en fin måte & si du håper de kan ha lavere volum & mindre bråk de neste gangene.. spørs om det hjelper..

Skrevet

vi er vel alle enige om at du godt kan ta en prat med naboen og be om litt ro nå pga eksamen.

og om det ikke går inn, så kan du jo kontakte de som er ansvarlig for studentboligene, studentsamskipnaden?

de har sikkert opplevd klager før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...