Gå til innhold

Kallenavn på bonusmor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren har en datter på 7 år, som har spurt meg flere ganger om hun kan få kalle meg mamma. Det har eg forklart at ikkje er en god ide og hvorfor, siden ho allerede har en mor. Ho ville da kalle meg for mamma bare når ikkje moren var der, mamma1 eller mamma-kanin, men eg prøvde å forklare at ho bare kan bruke navnet mitt og at det er helt greit. Og om noen spør hvem eg er, sier ho jo bare «stemoren min» som ho pleier. Ho er nå begynt å kalle meg for mamma-kanin for ho vil så gjerne ha et kallenavn på meg, som eg går å retter på hele tiden. Noe som er veldig vanskelig i noen situasjoner. Som når ho sier før ho skal legge seg: elsker deg mamma-kanin. Føler meg så slem og avvisende.  

Eg derimot er litt usikker på hele den kallenavngreien. Hva skal en liksom kalles i såfall? Eg syns gjerne at navnet mitt holder, men ser på hun at det på et vis ikkje helt er nok for ho. Ho går og tenker mye på det og blir veldig lei seg når eg alltid «avviser ho» ved at jeg ikkje syns det er greit å bli kalt mamma eller noe lignende. 

Anonymkode: 129c6...412

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Respekter foreldrerollen Det er sterke bånd og lojalitet mellom barn og foreldre. Gode steforeldre utfordrer ikke disse, men respekterer at mamma og pappa har en helt spesiell rolle i barnas liv og er de viktigste personene for barnet. Se på ordene "mamma" og "pappa" som beskyttede titler. Kanskje finne andre ord eller navn på steforeldrene.

https://www.dagbladet.no/tema/unnga-stemor--og-stefartabbene/63191946

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at den er vanskelig, hun har sikkert lyst til å kalle deg noe som ikke alle andre også sier for å føle at dere to også har noe spesielt.. Kanskje du hadde et kallenavn som lita du kan bruke, noe som bare hun kan bruke på deg?

Anonymkode: c5dba...d69

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er bonusmor?

Anonymkode: a2925...be5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er bonusmor?

Stemor

Anonymkode: 7c279...b54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stemor

Anonymkode: 7c279...b54

Så hvorfor ikke si det da?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mimmi

Anonymkode: 482e9...d6c

• Liker 4
Gjest padawan
Skrevet
27 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Respekter foreldrerollen Det er sterke bånd og lojalitet mellom barn og foreldre. Gode steforeldre utfordrer ikke disse, men respekterer at mamma og pappa har en helt spesiell rolle i barnas liv og er de viktigste personene for barnet. Se på ordene "mamma" og "pappa" som beskyttede titler. Kanskje finne andre ord eller navn på steforeldrene.

Det er vel strengt tatt derfor TS vegrer seg mot å bli kalt dette.

Forøvrig kan ved TS se på det som et kompliment at barnet ønsker å bruke det kallenavnet.

Gjest RødeFare
Skrevet

Går det an å lage en kjæleversjon av navnet ditt? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i den mening at ungene selv skal få velge hva de vil kalle noen, ja man kan ta en prat om det, men til syvende og sist så er det ungenes valg

Anonymkode: eb3f8...f5a

• Liker 5
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor ikke si det da?

Ikke TS, men jeg mener «bonusmor» har en annen konnotasjon enn «stemor» og ville brukt det selv. 

• Liker 5
Skrevet

Husker da jeg var liten kaldt jeg stemor for mamma når jeg var hos dem. Men bare når min biologiske mamma ikke var til stede. Opplevdes trygt og godt, og jeg følte på en annen måte at vi var 'en familie når jeg var hos dem. Dette utfordret IKKE min relasjon eller familiefølelse til min biologiske mamma og stefar (samme regla på han), men jeg nå i voksen alder kaller stemor for "kari" og presenterer henne som "stemonster " med humoristisk tone. 

Mitt tips er å la jenta kalle deg mamma når dere er dere, og mor er ett annet sted. Men det kommer nok Ann på hvordan du presenterer jentungen også. Når stemoren min presenterer meg og de biologiske ungene hennes  for nye folk sier hun "dette er ungene mine, Ida, lise og trine" og om det er viktig å stabilisere om tidslinje og slikt fra tiden jeg likksom hadde vært spebarn: " Trine fikk jeg da hun var 4 år i 1999, mens Ida kom i 2005 og lise tittet på sola i 2010" f.eks. 

Uansett har det vært viktig for familiefølelsen(e) at jeg blir presentert som en av ungene hans/hennes, selv jeg biologisk ikke har vært det. 

Dette ble litt dårlig og rotete forklart, men du tar poenget:)

• Liker 7
Skrevet

Jeg er enig i at man skal respektere foreldrerollen og sette en mild grense for kallenavn. I vår familie brukte barna -min til sin stebestemor.

Feks Ramdimin eller Stinemin. Jeg sier ikke at det passer for alle, det var noe barna selv fant opp. Men det var nå koselig og greit for alle.

Det er de voksne som bestemmer fordi vibhar større forutsetninger for å vite hvilken hensyn som skal taes. Jeg synes det er viktig at du holder på ditt, Ts. Det skal jo være naturlig for deg og de andre i tilknytning til barnet også.

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Men er det ikke akkurat det ts gjør da?

Anonymkode: ed163...ba4

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke akkurat det ts gjør da?

Anonymkode: ed163...ba4

Kanskje finne andre ord eller navn på steforeldrene.

Skrevet
58 minutter siden, Tran09 skrev:

Når stemoren min presenterer meg og de biologiske ungene hennes  for nye folk sier hun "dette er ungene mine, Ida, lise og trine" og om det er viktig å stabilisere om tidslinje og slikt fra tiden jeg likksom hadde vært spebarn: " Trine fikk jeg da hun var 4 år i 1999, mens Ida kom i 2005 og lise tittet på sola i 2010" f.eks. 

HERREGUD så fint, jeg griner nesten litt. 

TS, det er en sår problemstilling du har, skjønner veldig godt at det er vanskelig både for deg og ungen. Men mamma er jo strengt tatt bare et ord, og det er nok hennes måte å gi uttrykk for hvor glad hun er i deg. Kan ikke tro at det på noen måte forstyrrer forholdet hun har til mora si. For den saks skyld, har de et godt og trygt forhold? 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, WhisperingWind skrev:

Jeg tror faktisk at langt de fleste bonus/steforeldre i aller høyeste grad respekterer foreldrerollen og ikke har noe ønske/behov om å "ta over" en rolle som i praksis ikke lar seg overta. 

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
54 minutter siden, Roci skrev:

Jeg tror faktisk at langt de fleste bonus/steforeldre i aller høyeste grad respekterer foreldrerollen og ikke har noe ønske/behov om å "ta over" en rolle som i praksis ikke lar seg overta. 

Jeg viste bare til en artikkel og at det beste var at stemor kanskje finner et egen kallenavn som stebarnet kan kalle henne.

Ville nok tatt en prat med mor og hørt hva hun tenkte om saken. Kanskje hun er OK med det?

Skrevet
Akkurat nå, WhisperingWind skrev:

Jeg viste bare til en artikkel og at det beste var at stemor kanskje finner et egen kallenavn som stebarnet kan kalle henne.

Ville nok tatt en prat med mor og hørt hva hun tenkte om saken. Kanskje hun er OK med det?

Ja, det tror jeg er en god ide. Min (tidligere) stedatter tiltalte meg med fornavnet mitt når hun snakket direkte til meg, og når hun skulle forklare til andre hvilken relasjon vi hadde, var jeg enten "kjæresten til pappa" (tidlig i forholdet) eller "reservemammaen min" (etter noen år). 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, WhisperingWind skrev:

Kanskje finne andre ord eller navn på steforeldrene.

Men det er jo det Ts har prøvd, er det ikke? 

Anonymkode: a3a9c...48c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...