AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #1 Skrevet 9. juli 2019 Jeg er sommervikar i kommunen. Fikk alle vaktene i sommerturnusen i april, og startet å jobbe i juni. Sommerturnusen varer i 4 uker. Kan arbeidsgiver ringe dagen før en kveldsvakt, og si at jeg ikke skal jobbe denne kveldsvakten likevel og at jeg heller ikke får lønn? Årsaken er at det er for mange folk på jobb. Vet at dette kan gjøres med ekstravakter under noen omstendigheter. Men vaktene i sommerturnusen er vel ikke ekstravakter/tilkallingsvakter?? Anonymkode: cb5f9...f94
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #2 Skrevet 9. juli 2019 Nei det er ikke lovlig. Anonymkode: cb6ce...feb 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #3 Skrevet 9. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei det er ikke lovlig. Anonymkode: cb6ce...feb Hvor finner jeg lovgrunnlag på det? Har prøvd, men finner det ikke Kan godt ha fri hvis jeg får lønn, men hvis ikke vil jeg jobbe alle vaktene jeg har i sommerturnusen. Anonymkode: cb5f9...f94
Medisinsk bruker Skrevet 9. juli 2019 #4 Skrevet 9. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sommervikar i kommunen. Fikk alle vaktene i sommerturnusen i april, og startet å jobbe i juni. Sommerturnusen varer i 4 uker. Kan arbeidsgiver ringe dagen før en kveldsvakt, og si at jeg ikke skal jobbe denne kveldsvakten likevel og at jeg heller ikke får lønn? Årsaken er at det er for mange folk på jobb. Vet at dette kan gjøres med ekstravakter under noen omstendigheter. Men vaktene i sommerturnusen er vel ikke ekstravakter/tilkallingsvakter?? Anonymkode: cb5f9...f94 Høres tvilsomt ut.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #5 Skrevet 9. juli 2019 https://www.lo.no/hva-vi-mener/jobbhandboka/nyheter-jobbhandboka/sommerpatruljetelefonen-er-apen/ Prøv å kontakte Lo sin sommerpatrulje Anonymkode: 1f6f3...71e 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #6 Skrevet 9. juli 2019 Nei. De skal kunne gi deg annet arbeid slik at du kan oppfylle vakten din og få lønna di når den allerede er avtalt på forhånd. Gi beskjed om at du ikke godtar dette. Anonymkode: 5e918...1a9 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #7 Skrevet 9. juli 2019 Høres akkurat ut som min arbeidsplass. Jobber du i en kommune som starter på bokstaven «s»? Dette har vi blitt utsatt for mange ganger, og nei, det er ikke lov, men vi får ikke gjort noe med det på stående fot. Sjefen kommanderer deg til å ikke komme på jobb, og da føler du deg ikke særlig stor. Anonymkode: 01291...1c0
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #8 Skrevet 9. juli 2019 Sannsynligvis ikke, her er en artikkel som tar for seg dette: https://www.arbeidslivet.no/Arbeid1/Arbeidstid/Kan-sjefen-bratt-droppe-en-ekstravakt/ Men siden du har fast turnus, vil jeg tro at det er elementer i avtalen som regulerer dette? Ville forhørt meg med tillitsvalgt. Anonymkode: d33b3...d8c
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #9 Skrevet 9. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Høres akkurat ut som min arbeidsplass. Jobber du i en kommune som starter på bokstaven «s»? Dette har vi blitt utsatt for mange ganger, og nei, det er ikke lov, men vi får ikke gjort noe med det på stående fot. Sjefen kommanderer deg til å ikke komme på jobb, og da føler du deg ikke særlig stor. Anonymkode: 01291...1c0 Men finnes det ikke noe lovgrunnlag på det? Står det noe sted at det ikke er lov? Nei, kommunen starter ikke på "s". Anonymkode: cb5f9...f94
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #10 Skrevet 9. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sannsynligvis ikke, her er en artikkel som tar for seg dette: https://www.arbeidslivet.no/Arbeid1/Arbeidstid/Kan-sjefen-bratt-droppe-en-ekstravakt/ Men siden du har fast turnus, vil jeg tro at det er elementer i avtalen som regulerer dette? Ville forhørt meg med tillitsvalgt. Anonymkode: d33b3...d8c Står ingenting om det i arbeidskontrakten. Men en sommerturnus er vel ikke det samme som ekstravakter? Anonymkode: cb5f9...f94
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #11 Skrevet 9. juli 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Står ingenting om det i arbeidskontrakten. Men en sommerturnus er vel ikke det samme som ekstravakter? Anonymkode: cb5f9...f94 Nei, det er nok ikke helt sammenlignbart, men det er mer et generelt utgangspunkt. Siden mange turnusjobber er underlagt en tariffavtale, så er det lurt å snakke med tillitsvalgt for å vite litt mer om hva som gjelder for dere. Alt som gjelder tariffavtalen er ikke nødvendigvis skrevet i kontrakten. Anonymkode: d33b3...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #12 Skrevet 9. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men finnes det ikke noe lovgrunnlag på det? Står det noe sted at det ikke er lov? Nei, kommunen starter ikke på "s". Anonymkode: cb5f9...f94 Da det skjedde meg, snakket jeg med tillitsvalgt og hovedtillitsvalgt i fagforeninga mi. De mente at dette ikke var greit, men måtte undersøke litt for å finne lover som støtter opp under dette. Har ikke hørt noe enda.. Anonymkode: 01291...1c0
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #13 Skrevet 9. juli 2019 Dette skjer hos oss av og til også, hender at leder har gjort en feil og satt opp en for mye på vakt. Da blir en av oss bedt om å ta fri (vi sitter i utgangspunktet på ræva mesteparten av dagen, så helt unødvendig å være en ekstra), men vi får betalt for hele vakten allikevel. Det skulle du hatt også. Vakter som tas fra deg innenfor 14 dager frem i tid skal du ha betalt for. Anonymkode: 6223c...e1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå