AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #1 Skrevet 9. juli 2019 Hei! Jeg har søkt på medisinstudiet til høsten, med henholdsvis Bergen som første valg. Med 3 realfagspoeng har jeg 58,67 i snitt. Snittet i fjor var 59 blank, men antall personer som har valgt medisin i Bergen som førstepri har gått ned med rundt 11% i år. Dette i følge søkertallene for høyere utdanning som Samordna opptak har publisert. Heldigvis får jeg jo svar snart om jeg kommer inn eller ikke, men er så spent at jeg ikke klarer å tenke på noe annet. Derfor lurer jeg på om hva dere tenker. Er det sannsynlig at snittet går ned med rundt 1 poeng? I tillegg så lurer jeg på om de som kom inn på suppleringsopptaket i fjor hadde lavere snitt enn 59, slik at 59 er gjennomsnittssnittet til alle søkerne, eller om 59 er er snittet til den personen med aller lavest snitt som kom inn. Om det gir mening... Anonymkode: 7ce98...952
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #2 Skrevet 9. juli 2019 59 er snittet til den siste som kom inn. Anonymkode: 935bf...d3e 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #3 Skrevet 9. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har søkt på medisinstudiet til høsten, med henholdsvis Bergen som første valg. Med 3 realfagspoeng har jeg 58,67 i snitt. Snittet i fjor var 59 blank, men antall personer som har valgt medisin i Bergen som førstepri har gått ned med rundt 11% i år. Dette i følge søkertallene for høyere utdanning som Samordna opptak har publisert. Heldigvis får jeg jo svar snart om jeg kommer inn eller ikke, men er så spent at jeg ikke klarer å tenke på noe annet. Derfor lurer jeg på om hva dere tenker. Er det sannsynlig at snittet går ned med rundt 1 poeng? I tillegg så lurer jeg på om de som kom inn på suppleringsopptaket i fjor hadde lavere snitt enn 59, slik at 59 er gjennomsnittssnittet til alle søkerne, eller om 59 er er snittet til den personen med aller lavest snitt som kom inn. Om det gir mening... Anonymkode: 7ce98...952 Oi, dette var en kjip situasjon. Tror ikke det 😕 Anonymkode: cf5e0...e28
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #4 Skrevet 9. juli 2019 59 er snittet til den siste som kom inn i ordinært opptak. På medisin er det uvanlig at snittet går ned i suppleringsopptaket, det er så få som takker nei at du er heldig om det blir 1-2 ledige plasser, og disse har da gjerne samme snitt som den siste som kom inn i ordinært opptak. Vanskelig å si om snittet vil gå ned, med såpass mange færre søkere er det jo en liten mulighet, men jeg tviler dessverre. Anonymkode: 83461...71d 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #5 Skrevet 9. juli 2019 Du har kanskje en sjanse til å komme inn etter skolestart. Anonymkode: d5549...4e9
Ullvott Skrevet 9. juli 2019 #6 Skrevet 9. juli 2019 Jeg gikk inn på søkertallene fra i fjor, og så på totalt antall søkere, ikke bare førstevalg. Det tallet var også gått ned, men prosentvis ikke like mye som førstevalgssøkerne. Antall søkere totalt i år er 2982, med 770 som har studiet som førstevalg. I fjor var tallene hhv 3169 totalt, med 881 førstevalg. Antall kvalifiserte er ikke oppgitt for 2019 ennå, så de tallene får jeg ikke sammenliknet. Nedgangen i førstegangssøkere er altså 12,6% Nedgangen i totalt antall søkere er 5,9% Siden nedgangen er såpass klar, KAN det hende snittet går ned noen få tideler. Jeg ville ikke hatt altfor høye forhåpninger, men det blir spennende! Hold oss gjerne informert. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #7 Skrevet 9. juli 2019 Jeg lå 0.1 under i Tromsø tilbake i steinalderen, og kom ikke inn. Anonymkode: 0ac37...f2e
Kitcat Skrevet 9. juli 2019 #8 Skrevet 9. juli 2019 Det laveste konkurransepoenget som kom inn i fjor var 59. Altså konkurransepoenget til den siste personen som fikk plass. Ikke snitt av de som ble tilbudt plass. Selv om antall søkere har gått ned kan søkermassen ha høyere poengsum enn i fjor. Antall studieplasser kan gå opp eller ned. Så det er umulig å si noe sikkert. De siste årene har poenggrensene gått oppover, så det lover ikke veldig godt. Samtidig ligger du tett på fjorårets laveste inntak, og over 2017 grensen, så alt håp er ikke ute. Lykke til! 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #9 Skrevet 9. juli 2019 Du har nok størst sjanse på å komme inn etter skolestart, slik som en annen også sier. Da går gjerne grensen ned, men dette blir ikke dokumentert. Anonymkode: c13f8...214
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #10 Skrevet 10. juli 2019 Du konkurrerer jo ikke bare mot de som har Bergen som førstevalg, men mot alle som har studiet oppført på listen og ikke kommer inn på sitt førstevalg. Mange som søker medisin har jo flere eller alle studiestedene i Norge å listen, bare i ulik prioriteringsrekkefølge. Det betyr at de som ikke kommer inn på sitt førstevalg pga for lav karakter gjerne kommer inn på sitt andre eller tredjevalg som har lavere karakterer. Har noen Bergen på 2. eller 3. plass og bedre karakterer enn deg vil de fremdeles komme inn før deg, selv om du har det på 1.plass. Det totale søkertallet til Bergen er ikke gått ned mer enn 6%, som er en statistisk variasjon som ikke trenger å gi seg utslag i poenggrense. Anonymkode: fb26c...f99 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #11 Skrevet 10. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du konkurrerer jo ikke bare mot de som har Bergen som førstevalg, men mot alle som har studiet oppført på listen og ikke kommer inn på sitt førstevalg. Mange som søker medisin har jo flere eller alle studiestedene i Norge å listen, bare i ulik prioriteringsrekkefølge. Det betyr at de som ikke kommer inn på sitt førstevalg pga for lav karakter gjerne kommer inn på sitt andre eller tredjevalg som har lavere karakterer. Har noen Bergen på 2. eller 3. plass og bedre karakterer enn deg vil de fremdeles komme inn før deg, selv om du har det på 1.plass. Det totale søkertallet til Bergen er ikke gått ned mer enn 6%, som er en statistisk variasjon som ikke trenger å gi seg utslag i poenggrense. Anonymkode: fb26c...f99 Ja, både UiO (høst og vår) og NTNU har høyere poenggrensene enn UiB. Veldig mange av dem som akkurat ikke kommer inn på UiO eller NTNU har nok UiB med lengre ned på lista si. Har de flere poeng enn deg, kommer de inn, selv om du har UiB på førsteplass. Anonymkode: 935bf...d3e
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #12 Skrevet 10. juli 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har nok størst sjanse på å komme inn etter skolestart, slik som en annen også sier. Da går gjerne grensen ned, men dette blir ikke dokumentert. Anonymkode: c13f8...214 Iflg statestikken til SO var oppmøte på UIB medisin første studiedag i fjor flere enn de hadde studieplasser til, så de tok nok ikke inn noen etter skolestart. Anonymkode: fb26c...f99
Kitcat Skrevet 10. juli 2019 #13 Skrevet 10. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, både UiO (høst og vår) og NTNU har høyere poenggrensene enn UiB. Veldig mange av dem som akkurat ikke kommer inn på UiO eller NTNU har nok UiB med lengre ned på lista si. Har de flere poeng enn deg, kommer de inn, selv om du har UiB på førsteplass. Anonymkode: 935bf...d3e Det er korrekt. Datteren min har søkt alle universitet som har medisin på menyen, og det gjør nok mange.
Unghåpefull Skrevet 12. juli 2019 #14 Skrevet 12. juli 2019 Kan jeg takke ja til en annen studieplass, og så bytte over til medisin om jeg kommer inn etter skolestart? Eller hvordan funker det?
Unghåpefull Skrevet 12. juli 2019 #15 Skrevet 12. juli 2019 På 9.7.2019 den 12.16, Ullvott skrev: Jeg gikk inn på søkertallene fra i fjor, og så på totalt antall søkere, ikke bare førstevalg. Det tallet var også gått ned, men prosentvis ikke like mye som førstevalgssøkerne. Antall søkere totalt i år er 2982, med 770 som har studiet som førstevalg. I fjor var tallene hhv 3169 totalt, med 881 førstevalg. Antall kvalifiserte er ikke oppgitt for 2019 ennå, så de tallene får jeg ikke sammenliknet. Nedgangen i førstegangssøkere er altså 12,6% Nedgangen i totalt antall søkere er 5,9% Siden nedgangen er såpass klar, KAN det hende snittet går ned noen få tideler. Jeg ville ikke hatt altfor høye forhåpninger, men det blir spennende! Hold oss gjerne informert. Ja, får bare håpe! Skal si ifra:)
Unghåpefull Skrevet 12. juli 2019 #16 Skrevet 12. juli 2019 På 9.7.2019 den 16.45, Kitcat skrev: Det laveste konkurransepoenget som kom inn i fjor var 59. Altså konkurransepoenget til den siste personen som fikk plass. Ikke snitt av de som ble tilbudt plass. Selv om antall søkere har gått ned kan søkermassen ha høyere poengsum enn i fjor. Antall studieplasser kan gå opp eller ned. Så det er umulig å si noe sikkert. De siste årene har poenggrensene gått oppover, så det lover ikke veldig godt. Samtidig ligger du tett på fjorårets laveste inntak, og over 2017 grensen, så alt håp er ikke ute. Lykke til! Tusen takk!!
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #17 Skrevet 12. juli 2019 33 minutter siden, Unghåpefull skrev: Kan jeg takke ja til en annen studieplass, og så bytte over til medisin om jeg kommer inn etter skolestart? Eller hvordan funker det? Ja, hvis du takker ja til å fortsatt stå på venteliste på høyere studievalg. Anonymkode: 935bf...d3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå