Gå til innhold

Vi har skapt en nettbrettnarkoman

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barna våre får en halvtime med skjermtid hver dag. I ferien har det vært om morgenen. Siden de allerede står opp kl08 skjer dette før vi er oppe. De glemmer å spise og når vi serverer frokost i ni-tiden er de sinte av sult. Så vi står opp litt tidligere og har innført en ny regel; nettbrett etter frokost.

Nå går 6-åringen bananas. Han skriker og slår i veggen: "Jeg må spille NÅ!", er nesten ustyrlig. Han får ikke fiksen sin, som en narkoman.

Hadde det vært opp til oss hadde de ikke fått noe skjermtid før om lenge. Men alle barn i barnehage og skole her er jo på dingser konstant. Det lar seg ikke gjennomføre fordi barna selvsagt sammenlikner seg med andre.

Barna er så mye mer harmoniske uten telefon og nettbrett, men det opplever vi bare den sjeldne gangen de får storstraffen med én ukes karantene. Hvordan opplever og løser dere dette?

Anonymkode: e4f78...f45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fjern det. Hvorfor skal hva andre barn får lov til og ikke diktere hva deres barn får gjøre?

Ingen spilling på noen uker, og SNAKK med barnet om hvorfor det blir sånn. Så får han bare bli så sint han vil. 

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Altså.. Dere bestemmer. Det er deres ansvar å begrense bruken når dere ser det ikke er heldig. Så gjør det. Hva andre gjør må dere nesten bare blåse i. Har en fireåring som elsker brett og skjerm, nettopp derfor begrenses han også. Han kan bli så sint han bare vil, men vi har faste rammer på bruk. Vi har flere dager uten nå som det er ferie. 

Anonymkode: d84d0...c2a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er trist hvordan det har blitt. Husk at spilling har en avhengighetsskapende atferd som disse små ikke har kontroll på. De synes bare det er utrolig moro, men greier ikke se hva som er bra for de selv. I min vennekrets ble vi enige om ikke å ha nettbrett til ungene før de var 10år. Det har funket som fjell. Jeg vil ikke ha et barn som sitter fast i nettbrettet. Man kan uansett ikke la seg styre av hva andre foreldre velger å gjøre. For å sette det VELDIG på spissen- om alle andre foreldre lar ungene sine kjøre uten førerkort og ungen din føler seg utenfor, står du mot strømmen og holder på dine verdier eller sier du ok fordi alle andre gjør det? 

Anonymkode: bcb4e...c9c

• Liker 10
Skrevet

Jeg kjenner flere som har innført forbud mot skjerm i feriene. Eller jeg må moderere det litt. TV, går ikke inn under skjermtid. Det vil altså si at de får lov å se litt NRK super, for eksempel på morgenen, om de er tidlig oppe.

Det har mange ganger vært litt tøft de første dagene av ferien, men så går det fort over. Man kan ikke styre hva som skjer når de er på besøk hos venner, men venner som er på besøk hos dem, får beskjed om at mobilen kun er til bruk for beskjeder. Ingen som har reagert negativt på det. Og når de først har kommet ut av skjermbobla, leker de som bare det.

Husk, det er dere som er foreldre til deres barn.

• Liker 9
Skrevet

Er ikke denne nettbrett-frykten litt bakstreversk hysteri? Kan ikke forvente at dagens barn skal leke på samme måte som vi gjorde i gamle dager.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, prt90 skrev:

Er ikke denne nettbrett-frykten litt bakstreversk hysteri? Kan ikke forvente at dagens barn skal leke på samme måte som vi gjorde i gamle dager.

Nei, egentlig ikke. Fordi noen barn viser tegn til å bli svært avhengig av det og det påvirker også atferden, slik ts beskriver. Det finnes som regel en gylden middelvei, med faste rammer for bruk. 

• Liker 14
Skrevet

Husk at det er dere som bestemmer. Hva alle andres barn får lov til spiller ingen rolle - og det kan dere med trygghet si til barna. Så lenge man forklarer på en grei måte så er det utrolig hva de kan leve med. Husk også at barnas hjerne ikke er klar for alle de inntrykkene de får via spill og nettbrett og alt det der, så de blir mer urolige enn en voksen med sånne ting.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, prt90 skrev:

Nå handler ikke denne tråden om hvorvidt barna evner å leke uten nettbrett, men om at barnet får en adferd som ikke kan aksepteres pga fravær av nettbrett.

Når barn reagerer med dårlig humør og sinne når de ikke selv får bestemme når og hvor mye som skal spilles, eller i etterkant av spillingen, mener jeg det er på sin plass å fjerne nettbrettet. Barn i 2019 er like mye barn som barn i 1990 eller 1970. Det er ikke et primærbehov å få lov til å spille før frokost. Mat derimot er et primærbehov og det er opp til de voksne å regulere barnets behov over interesser og ønsker. Det kalles å være en voksen.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, egentlig ikke. Fordi noen barn viser tegn til å bli svært avhengig av det og det påvirker også atferden, slik ts beskriver. Det finnes som regel en gylden middelvei, med faste rammer for bruk. 

Jeg trodde våre faste rammer fungerer helt greit. Men tiltrekningskraften av nettbrettet er så voldsomt at det påvirker atferden sterkt. De kan gå en hel dag og vente på nettbrettid, det er alt de tenker på til tider. Men å fjerne det fullstendig vil føles som straff, uansett hvordan vi forklarer det. Dere presenterer en slik reaksjon som enkel, mens jeg langt ifra ser på det slik.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns du er hysterisk. 10 og 12 åringen min får spille Fortnite opptil 6 timer i døgnet. Fortsatt masse tid igjen av døgnet til å aktivere seg.

Anonymkode: 48b36...444

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde våre faste rammer fungerer helt greit. Men tiltrekningskraften av nettbrettet er så voldsomt at det påvirker atferden sterkt. De kan gå en hel dag og vente på nettbrettid, det er alt de tenker på til tider. Men å fjerne det fullstendig vil føles som straff, uansett hvordan vi forklarer det. Dere presenterer en slik reaksjon som enkel, mens jeg langt ifra ser på det slik.

Det du beskriver høres ut som nok et argument for å fjerne det. Ingen sier det er enkelt, men smart og nødvendig. Dere får heller tåle å stå i det vanskelige en periode. 

Anonymkode: 707ed...704

• Liker 4
Skrevet

Vi fjerna det helt. Femåringen hadde en halvtime om dagen han kunne bruke til YouTube, spill eller se film/serie på iPaden, men etter hvert ble det for mange spørsmål om noen minutter til, sure miner når han ikke fikk iPaden når han ville osv, så nå har den vært borte noen måneder og tviler for at den blir tatt frem igjen med det første. Vi får revurdere skjermbruken når han begynner på skolen.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, det er dere som bestemmer og har ansvaret. Man må tåle barnas reaksjoner på upopulære avgjørelser. Det er mye som ikke er enkelt med å ha barn og dette er en av de tingene. Barna kan fint ha noen dager uten nettbrett, ja de vil sikkert reagere, men hva så? Det er ingen straff,de tåler det helt fint. 

• Liker 2
Skrevet

Nå fjernet vi nettbrettet helt for en tid tilbake, nettopp pga sånn oppførsel. Men med andre ting og, som hvis de slår seg helt vrange for noe de vil ha skriker, hyler, slår og ikke oppfører seg, så har vi en veldig enkel og grei regel her. Kan de ikke oppføre seg, så får dem ikke. Hadde ungen min skreket og vært bananas fordi han ikke fikk nettbrettet før frokost, så hadde han ikke fått nettbrettet i det hele tatt den dagen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Om ungen ser 30 min dagen har dere ikke en nettbrettnarkoman. Dere har en ganske normal unge som reagerer på å bli fratatt noe de liker. Syntes dere sykeliggjør ungens reaksjoner noe enormt her. Ikke unormalt st seksåringer får raserianfall uten at man kan kalle det avhengighet eller noe som helst annet. 

Her i huset tas alt som leder til slike gigantiske raserianfall vekk for en tid. De innføres så igjen med restriksjoner. Det er dere voksne som setter grensene. 

Anonymkode: 56b89...56a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå går 6-åringen bananas. Han skriker og slår i veggen: "Jeg må spille NÅ!", er nesten ustyrlig. Han får ikke fiksen sin, som en narkoman.

Med all respekt. Er det nettbrettet eller barnets åpenbare totale mangel på impulskontroll som er problemet her?

Anonymkode: b9055...7c9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var nylig en serie på NRK1 om en familie som brukte iphone / nettbrett for mye og fikk eksperthjelp med dette. Programmet var relevant for deg og kunne vært til insirasjon til deg TS, det var et bra program. Men husker ikke hva det heter.... Kanskje noe andre husker her :) 

Anonymkode: 1a176...75c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...