Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke fått lønn av arbeidsgiver for Juni enda... Jobber i en seriøs virksomhet (butikkjede), så tenker nok at det bare er noe feil i noe datasystem.

Men hvor lenge burde jeg vente med å si ifra?

Hvem tar man kontakt med? Dagligleder der jeg jobber, eller sende Mail til sentralt?

Eller burde jeg vente å se ann? Kanskje den kommer samtidig som Juli lønnsslippen?

vet ikke helt hvordan sånt fungerer

Anonymkode: 40c21...7be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Står ikke lønningsdato i kontrakten din? Dersom lønnen ikke er på konto den dagen du skal ha lønn så er det helt innafor å etterlyse den dagen etter du skulle hatt den. Dette tar du med din nærmeste leder, altså daglig leder. 

Anonymkode: 59201...ee7

• Liker 4
Skrevet

Man etterlyser dagen etter lønning. Men du jobber ikke et sted hvor det er kun feriepenger i juni da? Eneste logiske jeg ser for meg er nemlig at du ikke har tjent opp feriepenger:)

Skrevet
38 minutter siden, Rosa Sitron skrev:

Man etterlyser dagen etter lønning. Men du jobber ikke et sted hvor det er kun feriepenger i juni da? Eneste logiske jeg ser for meg er nemlig at du ikke har tjent opp feriepenger:)

Men hvis vedkommende har jobbet i juni men ikke opptjent feriepenger, skal hun kunne få lønn istedet for feriepenger ( og da evt ferie uten lønn senere).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, ..... skrev:

Men hvis vedkommende har jobbet i juni men ikke opptjent feriepenger, skal hun kunne få lønn istedet for feriepenger ( og da evt ferie uten lønn senere).

Hvis vedkommende ikke har avtalt med arbeidsgiver om hvorvidt hun IKKE skal avvikle ferie, blir hun trukket for fire ukers ferie i juni. Dvs at du blir trukket i lønn for en ukes ferie også i juli....

Ta kontakt med daglig leder i dag og få klarhet i dette. 

Anonymkode: 6498d...539

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, ..... skrev:

Lønn for juni utbetales vel den 15. 

Anonymkode: da214...abc

Skrevet

Har skjedd en gang at arbeidsgiver betalte ut lønn for sent hos oss. Privat bedrift, ca 800 ansatte. 

Det ble et sabla styr med brev og møter med fagforeningene, fikk også en e-post fra ledlelsen med voldsomme beklagelser. 

Dette var snakk om 1 dag forsinkelse, husker jeg syntes det var merkelig med så mye oppstyr, men tror det er noe fagforeningene spesielt mener er uakseptabelt. Bedriften var forsåvidt enig.

Dersom det er feil så er det vel andre som også reagerer?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dato for lønning står i kontrakten. Hos oss er det den 12 som veldig mange andre steder i det offentlige. 

Anonymkode: 90fdd...654

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vedkommende ikke har avtalt med arbeidsgiver om hvorvidt hun IKKE skal avvikle ferie, blir hun trukket for fire ukers ferie i juni. Dvs at du blir trukket i lønn for en ukes ferie også i juli....

Ta kontakt med daglig leder i dag og få klarhet i dette. 

Anonymkode: 6498d...539

Dette er veldig forskjellig fra sted til sted da. Det er vanlig praksis feks i kommunen, men det er mange arbeidsplasser utenom kommunen. I alle mine jobber har vi blitt trukket ferie de ukene vi faktisk har tatt ferie. I juni har vi alltid fått vanlig lønn (dersom vi har jobbet vanlig så klart) og fått feriepengene i tillegg.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønnsdato er forskjellig fra sted til sted det også. I min forrige jobb fikk vi utbetalt lønn for Juni den 30. i måneden etter. Altså 30.juLi. Dvs at for nyansatte gikk det to måneder før man fikk første lønn. I min nåværende jobb får jeg lønn den 5. for den foregående måneden. I kommunen får man lønn den 12. 

Så ts, det er lurt å finne ut når du faktisk har lønningsdag, det kan være når som helst, er ingen fast dato som gjelder overalt.

Anonymkode: 59201...ee7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet du i juni får du vel lønnen i juli. 

Anonymkode: 4a76a...885

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er heller ikke riktig. Hvorfor tror du at det som gjelder for deg gjelder for alle andre? Det står i kontrakten om man får lønn forskuddsvis eller etterskuddsvis. Jeg for eksempel får begge deler. Jeg har fast lønn som jeg får forskuddsvis, dvs får jeg nå i juli lønn for juli. Alt jeg jobber ekstra og alle tillegg får jeg utbetalt i august. Det står i kontrakten. 

Anonymkode: 90fdd...654

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, ..... said:

Om hun har avtalt det på forhånd ja. Men skjer som oftest ikke automatisk. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg får feriepenger i juni og lønn når jeg tar ferie. De fleste rundt meg har tilsvarende opplegg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...