Gå til innhold

Hvor mye mer ville du sovet om du ikke hadde barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har en sykdom som gjør at jeg trenger en del søvn, og lurer på hvordan hverdagen ser ut for de som har barn. Ikke bare babyer, men et normalt familieliv. Føler dere at dere sover det dere trenger, eller ville du hatt en annen døgnrytme eller flere timer i senga om det ikke var for at du har barn? Si gjerne litt om hvor mange barn du har, alder på disse og hva som ville vært annerledes som barnløs

Anonymkode: dfc70...6bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sovet mye mer, hatt mer energi og hatt bere helse om jeg ikke hadde barn. har 2 barn, på 7 og 9

Anonymkode: 5760b...974

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Det du skriver om bedre helse og mer energi er også en tankevekker ja... helt sikkert veldig mye positivt med å ha barn, men for meg trenger jeg å tenke veldig realistisk før jeg kan ta en så stor avgjørelse.

Hører gjerne flere tanker og erfaringer

Anonymkode: dfc70...6bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en baby på 2 måneder og en 3-åring. Føler jeg får sovet det jeg trenger. Begge to sover gjennom natten, babyen våkner opp for amminger men sovner igjen med engang. Selvfølgelig finnes det dager med mindre søvn, men ikke nok til at det gir meg konstant søvnmangel. Jeg legger meg rundt midnatt og står opp mellom 8-9. I dag tidligere fordi jeg har en avtale.. ungene sover fortsatt. 

Anonymkode: 7fc0e...9d2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare baby, men en som på de siste tre månedene ikke har latt meg sove. Han må samsove, ellers sover ikke han. Og han er urolig, skal sove med puppen i munnen osv. Jeg sover ikke. Han sover også kun i 20 minutter av gangen på dagtid, mens jeg triller. Ingen søvn på meg da heller. Jeg har fått stress-elveblest og kaster opp flere ganger i uka på grunn av søvnmangel. Men så kjenner jeg et par med baby som sover fra sju om kvelden til sju om morgenen. Du kan jo være heldig også. 

Anonymkode: 80e86...c52

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en baby på 2 måneder og en 3-åring. Føler jeg får sovet det jeg trenger. Begge to sover gjennom natten, babyen våkner opp for amminger men sovner igjen med engang. Selvfølgelig finnes det dager med mindre søvn, men ikke nok til at det gir meg konstant søvnmangel. Jeg legger meg rundt midnatt og står opp mellom 8-9. I dag tidligere fordi jeg har en avtale.. ungene sover fortsatt. 

Hvis babyen våkner opp for sanning, så sover den jo ikke gjennom natta da:-). Du beskriver en rosenrød tilværelse, men her er du ikke ærlig. 

Anonymkode: 92aa3...0f6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Sanning=amming

AnonymBruker
Skrevet

Hadde sovet mye mer. Her er barna 2 og 4 og jeg har i natt sovet 4,5 timer i følge fotnoten, dette er ikke sammenhengende. Nå har natta i natt vært dårligere enn normalt, men jeg får aldri sovet en natt igjennom og må legge meg klokka 21 for å kunne få nok søvn sammenlagt. 

Anonymkode: e54e8...762

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får MYE MINDRE søvn nå enn før jeg fikk barn, og det er dette som er vanlig. Jeg vil tørre å påstå at det er garantert at du vil oppleve det samme, selv med «sovebaby». Tenk deg godt om dersom du allerede har helseplager som gjør dette ekstra utfordrende. Dessverre.

Anonymkode: 031a9...c82

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sovet mindre 😂 Ungen er 2 og jeg går forsatt hjemme med henne. Så sover barnet 13-14 timer om natten pluss en dupp på dagen og jeg legger meg litt tidligere enn jeg gjorde før i tillegg til at jeg av og til hviler på dagen hvis jeg ønsker det.

Anonymkode: 0d9ef...08b

• Liker 1
Gjest RødeFare
Skrevet

Nå som ungene er over babystadiet sover jeg mer enn før, men på andre tidspunkt. Har begynt å legge meg tidligere. (For å kunne stå opp tidligere.) Sover i snitt 8 timer om natten. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sover langt mindre enn før jeg fikk barn. Jeg er konsekvent trøtt. Kan telle på en hånd de nettene jeg har fått sove 7-8 timer sammenhengende siden barna ble født. Jeg har dårligere helse også, mest sannsynlig på grunn av søvnmangel. Mer hodepine, vondt i rygg/nakke/armer, mer mageproblemer og er veldig ofte syk. Barna er 2 og 4.

Anonymkode: 5672c...76e

• Liker 2
Skrevet

Hadde sovet mye mer... 😴

Er konstant sliten og trøtt.  Har et barn på snart 2 år 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er eldste 4,5 og yngste 1 år snart. Eldste har sovet natta gjennom fra ca 4 mnd, yngste våkner fortsatt 2-5 ganger hver natt. Så det er yngste barnet som gir oss voksne lite søvn, men det går seg jo som regel til. 

Anonymkode: 1233e...997

AnonymBruker
Skrevet

Fra forskning: https://forskning.no/barn-og-ungdom-svangerskap-sovn/foreldre-far-nattesovnen-odelagt-i-seks-ar-etter-barnefodsel/1298899

Jeg ville sovet mye, mye mer... Og ikke minst: sovet sammenhengende! 

Ikke bare våkner minsten kl 5 hver dag (også i helgene, selvsagt); han våkner gjerne et par ganger om natten også. Ikke alltid våkner-våkner, men hyler ut i søvne så han vekker oss. Og da må man klare å falle i søvn igjen. 

Før jeg fikk barn, trengte jeg minst 7,5 time hver natt for å unngå å bli kjempetrøtt på jobb. 

Nå får jeg maks 6,5 time hver natt, og den søvnen er oppstykket og avbrutt. Og det gjelder også i helgene. Ikke noe "sove ut" da, nei. Legger meg seinest kl 22 - igjen, også i helgene... Drittkjipt å ikke kunne sitte oppe om lørdagskvelden, men da vet jeg det blir 4-5 timers søvn den natten.. 

Anonymkode: 25b6e...fe6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sover 10-14 timer om dagen. :) Samboer tar seg av barna.

Anonymkode: 2d41f...824

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis babyen våkner opp for sanning, så sover den jo ikke gjennom natta da:-). Du beskriver en rosenrød tilværelse, men her er du ikke ærlig. 

Det føles som babyen sover natten gjennom. Vi samsover, så jeg trenger ikke å stå opp, bare slenger ut puppen. Så jo når det gjelder søvn er vi veldig heldige og har alltid vært. Når det er snakk om livet generelt med barn så er det en annen sak, men som sagt, med søvn har vi ingen problem og jeg sover nok. Hvis det er noe som holder meg våken om natta så er det som regel ikke barna . 

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde iallefall ikke vært våken nå i dag på denne tiden i ferien...men her starter dagen 06/07 uansett når i uken og i året. Hverdag som helg som ferier. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg sov til jeg våknet av meg selv 🧐

Det er jo ikke bare det med søvnen heller. Det krever mye mer mentalt å ha barn fordi du alltid må være i alarmberedskap. Sykdom(MYE første årene i bhg) aktiviteter, oppfølging osv. Når kvelden kommer så blir vi ofte sittende død i sofaen med Netflix for å si det sånn 😅

AnonymBruker
Skrevet

Ungene våkner 7. Vi bytter på å sove ut i helger og ferier. Annenhver dag.

Anonymkode: 741df...2e4

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noen garanti for å få mer søvn om man ikke har barn og man kan være like sliten om man er enslig! Jeg har voksne barn men sover aldri nok, fordi jeg ikke får sove før langt på natt og så våkner jeg tidlig om morgenen. 

Anonymkode: e7718...3eb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...