Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter som har rotet ekstremt mye økonomisk. Hun er blitt voksen nå og ønsker å ta tak, har bedt oss om hjelp til å komme ovenpå. Jeg har sagt vi skal hjelpe henne dersom hun får objektiv og seriøs hjelp til å rydde opp ordentlig, vi har stoppet pengekranen for lenge siden pga overforbruket egentlig. Men er hun seriøs og virkelig vil så skal vi hjelpe. 

Men hvor søker man sånn hjelp? Tenker noe alá Luksusfellen men som ikke går på TV - finnes det private aktører som driver med sånt? Gjeldsordning/verge osv gjennom NAV er ikke særlig aktuelt.. 

Anonymkode: 8dbcd...d59

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon. Det første jeg gjorde når jeg skulle rydde opp var å kontakte en gjeldsrådgiver i NAV. De hjelper til med å få en total oversikt, og henter inn oppdaterte opplysninger på alle kravene og så lager de en liste med alt hun skylder, med betalingsinfo osv, som er lett å krysse av etter hvert som kravene blir betalt. Dette er både motiverende og helt gratis. De kan også være behjelpelig med å forsøke å fryse noen av kravene og komme fram til en avtale med hver enkelt, uten at de blir å fungere som en verge. Gjeldsrådgiveren hjelper egentlig med akkurat det man ønsker. Finnes veldig mange der ute som hjelper til med dette, men tør vedde ganske mye på at NAV er de eneste som gjør dette gratis. Private aktører tar seg fett betalt, ironisk nok, når man sliter med penger.  Men for å få Luksusfellen-hjelp, så må man nok melde seg på Luksusfellen. Å få kuttet en hel del renter osv er en del av det å lage god TV;) 

Anonymkode: ba681...533

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i samme situasjon. Det første jeg gjorde når jeg skulle rydde opp var å kontakte en gjeldsrådgiver i NAV. De hjelper til med å få en total oversikt, og henter inn oppdaterte opplysninger på alle kravene og så lager de en liste med alt hun skylder, med betalingsinfo osv, som er lett å krysse av etter hvert som kravene blir betalt. Dette er både motiverende og helt gratis. De kan også være behjelpelig med å forsøke å fryse noen av kravene og komme fram til en avtale med hver enkelt, uten at de blir å fungere som en verge. Gjeldsrådgiveren hjelper egentlig med akkurat det man ønsker. Finnes veldig mange der ute som hjelper til med dette, men tør vedde ganske mye på at NAV er de eneste som gjør dette gratis. Private aktører tar seg fett betalt, ironisk nok, når man sliter med penger.  Men for å få Luksusfellen-hjelp, så må man nok melde seg på Luksusfellen. Å få kuttet en hel del renter osv er en del av det å lage god TV;) 

Dette var veldig interessant, og burde vært bedre opplyst om. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/økonomisk-rådgivning-og-gjeldsrådgivning--87499

Anonymkode: 70335...9d7

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar - kanskje Nav ikke er så dumt likevel da. Har alltid trodd at NAV sin gjeldsrådgivning er mest halvhjertet og rotete, om man ikke trenger verge. Ja jeg hadde ikke regnet med rentekutt osv, men er ute etter samme opplegget Luksusfellen har med at de lager en total og oppdatert oversikt og rydder opp liksom. Skal be henne kontakte NAV, det du beskriver høres jo ypperlig ut!

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar - kanskje Nav ikke er så dumt likevel da. Har alltid trodd at NAV sin gjeldsrådgivning er mest halvhjertet og rotete, om man ikke trenger verge. Ja jeg hadde ikke regnet med rentekutt osv, men er ute etter samme opplegget Luksusfellen har med at de lager en total og oppdatert oversikt og rydder opp liksom. Skal be henne kontakte NAV, det du beskriver høres jo ypperlig ut!

Det hjalp i hvert fall meg, jeg fikk fullstendig oversikt over en gjeld på nesten en halv million. Er nesten gjeldsfri idag:) Krever selvfølgelig en iherdig egeninnsats også, men jeg hadde nok ikke klart det uten den kickstarten NAV ga meg. Lykke til!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...