metteflette Skrevet 5. mai 2005 #1 Skrevet 5. mai 2005 Så nettopp Dr.Phil hvor han tok opp temaet pedofile på nett. Er vi foreldre i Norge flinke nok til å ta denne trusselen på alvor? Har dere sikret pcen, vet dere hvem barna dine chatter med? Nå er datteren min kun 6 år, men jeg tenker fremover og den dagen vi må begynne å ta litt forholdsregeler. Blant annet så ville jeg ikke gitt min datter egen pc på rommet. Noen som har synspunkter, erfaringer og råd om dette temaet? Uff, leste nettopp denne på Dagbladet... Skremmende!! http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/05/.../09/431258.html
Gjest Tabby Skrevet 5. mai 2005 #2 Skrevet 5. mai 2005 Min datter på snart 7 og stesønnen min på 8 har en data på rommet. Men vi er klare på at internett får de ikke inn der. Det er forbeholdt stua hvor vi sitter og kan passe på dem. Og kommer til å forbli sånn. Ingen av dem chatter, de er litt for unge til det, men vi må sette oss ned og forklare dem hvordan ting kan være på nettet når de kommer i den alderen, tror det er viktig å si hvorfor vi er så strenge på nettbruk og heller nesten "skremme dem til nettvett" enn å tro for godt om dem. De kommer garantert til å ha lyst til å prøve etterhvert. Vet liksom ikke helt hva vi skal si om saken, men jeg har en god bok om en jente som kom borti en sånn fyr på nettet. Tror de skal lese den før det er aktuelt med chatting. Sånn så det ikke blir bare vi som er strenge og uforstående foreldre... Tar ingen sjanser med barna våre.
Gjest Madeline Skrevet 5. mai 2005 #3 Skrevet 5. mai 2005 Ingen av barna mine har begynt å chatte, men de er en del på nettet. Vi har pc`en i stua slik at vi voksne har full kontroll på hva ungene driver med. Tror det er viktig å følge litt med og vise interesse for det ungene driver med. Jeg har snakket med ungene om farene de kan møte når de surfer. Tror det er viktig å ha en del regler for bruk av nettet men uten alt for mye skremselspropaganda.
Gjest Gjesta Skrevet 5. mai 2005 #4 Skrevet 5. mai 2005 Mine barn er sju og elleve, med hver sin pc på rommet. Men noen internett-tilgang der oppe er fullstendig uaktuellt. Ikke får de surfe på vår heller, uten i svært sjeldne tilfeller der enten pappaen eller jeg sitter ved siden av dem. Min vennindes datter ble lurt ut på galeien, ble hentet etter skolen og fløyet til Nederland, fjorten år gammel. Jeg ble vettskremt, og om jeg var forsiktig før er jeg vel litt hysterisk nå. Men det er ungene mine, og det er min jobb å beskytte dem.
Gjest gjesta Skrevet 6. mai 2005 #5 Skrevet 6. mai 2005 Her har vi flere tenåringer som er aktive chattere. En av de har flere ganger møtt folk fra chat. Jeg synes det er ok når de følger visse kjøreregler. Ikke møt vedkommende alene og alltid på en offentlig plass. Venneflokken er veldig på å passe på hverandre. Generelle regler her var aldri å oppgi navn, skole eller bosted (annet enn by). Skriver var fordi nå er de så store at chatting er blitt en arena for nye venner/kjæreste samt å holde kontakt med venner. Akkurat på lik linje som hos oss voksne. Jeg har chattet en hel del selv og vet da hva de kan møte der ute og det ser jeg på som en stor fordel. Jeg har snakket masse med ungene om at ikke alle er den de utgir seg for og at det finnes mange med pedofile tendenser. De må bruke sunn fornuft og være litt skeptiske.
Gjest Formosiss Skrevet 6. mai 2005 #6 Skrevet 6. mai 2005 Jeg har drevet med data, og i stor grad chatting, siden jeg var 11. Jeg lurer fortsatt fælt på hvor forskerfolkene faktisk finner alle disse pedofile - det må i så fall være på slike steder som SOL-chat? Jeg har alltid brukt IRC og har aldri hatt problemer. Har gitt ut navn, telefonnummer og lignende. Nå snakker jeg kun med folk jeg kjenner, men det gjorde jeg ikke før i tiden. Har også møtt veldig mange av de jeg har snakket med, og alt har gått knirkfritt. Dersom det virkelig er så mange pedofile der ute som avisene vil ha det til, ja da er The Gathering i Vikingskipet norges største pedofilesamling - meg inkludert.
Gjest Leola Skrevet 6. mai 2005 #7 Skrevet 6. mai 2005 Har også tenåringsbarn som chatter - men de chatter kun med venner via MSN ... og da er det som oftest for å gjøre avtaler, etc ... Har til gode å se at de sitter inne en hel kveld for å chatte på internett ... (heldigvis)
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2005 #8 Skrevet 6. mai 2005 Datteren min på 10 har data og internett på rommet sitt og hun deler den med broren på 7 år. Det er bare disneyspill det går i. Hun vet ikke hva chat er enda. Og det er like greit.
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2005 #9 Skrevet 6. mai 2005 Kjøp Dagbladet med magasinet imorgen. Det står det en skremmende artikkel om barn (12-13 åringer) som blir lurt til sex via chattekanaler.
Gjest Porselen Skrevet 6. mai 2005 #10 Skrevet 6. mai 2005 Det er bare min eldste sønn som chatter og kun med sine faste kontakter. Har snakket mye om at folk ikke bestandig er det de utgir seg for å være, og at voksne utgir seg for å være jevnaldrende for å oppnå møter hvor de kan benytte seg av barn. Foreløpig er han ikke den som farter vidt omkring, ennå så vet jeg hvor han befinner seg men det vil nok endre seg med tiden. Jeg bare håper at han tar med seg litt lærdom av "gnålingen" min når han begynner å ferdes mere ut i verden.
metteflette Skrevet 10. mai 2005 Forfatter #11 Skrevet 10. mai 2005 Skremmende det siste som er kommet frem i Dagbladet nå.... Tenker på vennina mi si jente på 13, bør kanskje ta en prat med henne... hun er mye på nett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå