AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #1 Skrevet 8. juli 2019 Naboen vår har "lånt" en del av vår eiendom til biloppstillingsplass for leieboeren sin. Det dreier seg om 65 cm bredde og ca 10 m lengde. De første årene var det greit. De overholdt avtalen om vedlikehold, men de senere årene har de sørget for at leieboer ikke bruker den til parkering (leieboer må parkere ute på veien, utenfor vårt gjerde), i stedet bruker de den selv til parkering av egen bil, båt, oppbevaring av dekk, osv. Og jeg må luke, gruse, og male/vedlikeholde vår del av plassen. Vi har også en del andre problemer med denne naboen som ikke har noe med plassen å gjøre, men at han tar seg til rette over alt, uten å gi noe tilbake. Jeg begynner egentlig å bli dritt lei hele naboen, og har lyst til å ta tilbake plassen ved å flytte gjerdet vårt til tomtegrensen. Det vil medføre at de ikke kan bruke plassen til parkering, men det er vel egentlig ikke vårt problem? (Hadde de overholdt avtalen hadde det ikke vært problem i det hele tatt.). Samtidig føler jeg at det er veldig smålig av meg å tenke slik. Er jeg veldig frekk hvis jeg sier at de ikke lenger får låne de få kvadratmeterne det er snakk om? Anonymkode: c28f7...ab3 1
Vox_populi Skrevet 8. juli 2019 #2 Skrevet 8. juli 2019 Avtalen var sikkert ikke ment å skulle vare evig, bare til nærmere beskjed. Så det skulle være grei skuring. Men gi ham en liten frist til å rydde opp. 24
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #3 Skrevet 9. juli 2019 Takk for svar. Ja, de skal få god tid til å rydde opp, selv om jeg tviler på at de kommer til å gjøre det. (Basert på tidligere historikk) Avtalen ble gjort da vi satte opp gjerdet, og de spurte om vi kunne sette det opp en halvmeter lenger inn, slik at de kunne leie ut med parkering. Hvis vi tar tilbake den plassen mister de den muligheten. Det ble ikke diskutert hvor lenge det skulle vare. Vi trenger ikke den plassen i dag, men som sagt begynner jeg å bli drittlei ekstraarbeidet. En annen side er at hvis vi skal selge er det greit at tomtegrensen er riktig. Anonymkode: c28f7...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #4 Skrevet 9. juli 2019 Og bare for å illustrere hvor vrange de (han) er: da vi skulle male gjerdet ba vi om at han parkerte hos seg selv. Da fikk vi beskjed om at han var borte mellom klokken da og da, og at vi hadde den tiden til rådighet. Vi malte, og da han kom tilbake ristet han hundeteppet over gjerdet (inn på plenen vår) før han hang det til lufting på gjerdet. Etterpå kjeftet han på oss for at det hadde kommet maling på teppet. At det hadde festet seg masse hundehår i den våte malingen på innsiden av gjerdet på grunn av hans tankeløshet var så klart ikke noe problem. Anonymkode: c28f7...ab3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #5 Skrevet 9. juli 2019 Muntlige avtaler et like bindende som skriftlige, men her er det vitterlig han som har brutt den. Jeg synes ikke det var lurt av dere å sette gjerdet feil ift. tomtegrensen i utgangspunktet, enten må han kjøpte den biten eller så setter dere gjerdet det grensa går. Huskjøpere hater disputter med naboer og gjerder som står på feil sted som gir for liten tomt. Rotete naboer er heller ikke høyt i kurs. Ta krangelen nå så blir det lettere å selge. Det er bare å si at nå har han ikke brukt plassen slik det var avtalt på lenge, så nå tar dere den tilbake. Anonymkode: b056d...4c5 18
Jadzia Skrevet 9. juli 2019 #6 Skrevet 9. juli 2019 Helt ærlig så høres det ut som han selv har brutt avtalen. Plassen brukes ikke til det den skulle brukes til, han misligholder vedlikehold og tar seg til rette med ting. 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #7 Skrevet 9. juli 2019 Det stemmer at han har brutt avtalen, men som jeg skrev føler jeg at det blir smålig av meg å gå tilbake på den nå all den tid vi ikke har bruk for plassen selv. Det skaper jo store problemer for dem, og de mister inntekt. (Jeg har sett leieboerens kontrakt, og de leier ut med parkering selv om de bruker plassen selv.) Og jeg er enig, vi var idioter som gikk med på det i første omgang. Eneste forsvar var at vi var unge, dumme, og ville stå på god fot med naboen. Lite visste vi da at han spurte om å få lillefingeren, for så å ta hele hånda. Anonymkode: c28f7...ab3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #8 Skrevet 9. juli 2019 Men hvis de uansett ikke lar leieboer bruke plassen til parkering har det ikke noe å si for dem økonomisk om dere har den tilbake? Leieboer har parkering i gaten såvidt jeg forstår? Uansett er det ikke deres ansvar. Problemer med å selge er derimot deres ansvar. Anonymkode: b056d...4c5 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #9 Skrevet 9. juli 2019 Dere har vel ikke avtalt hvor lenge dette skulle vare, å han holder ikke plassen i orden. Så jada, her kan dere fint avslutte avtalen. Dere trenger ikke å ha noen annen grunn en at dere ønsker å ha plassen selv, selv om dere kanskje ikke kommer til å bruke den, det er jo deres område. Anonymkode: 79887...9cb
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #10 Skrevet 9. juli 2019 Det er da bare å si fra, ts. "Hei, denne plassen dere har fått låne de siste årene har glidd litt ut, ser jeg. Det var jo ikke slik vi avtalte at det skulle være. Så dersom dere rydder den til 1. august ville det vært fint, for da planlegger vi å sette opp gjerde" Og etterpå så bygger du gjerde og sørger for at det i det minste ser ut som at du behøver plassen selv. Dersom du faktisk synes at bruken er grei men at du har noen nye eller vil fremheve de gamle vilkårene: da kommer du med dem og setter en tidsfrist sammen (bruk: "hvor lang tid vil du gi deg selv til den oppgaven" som frase. Å bryte sin egen tidsfrist er mye flauere enn å bryte andres tidsfrist). Dette er naboen. Prat med hen. Er ikke det minste farlig å være litt uenig med naboen - å være konfliktsky er i de fleste tilfellene mye verre for et naboforhold. Anonymkode: db96f...891 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #11 Skrevet 9. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis de uansett ikke lar leieboer bruke plassen til parkering har det ikke noe å si for dem økonomisk om dere har den tilbake? Leieboer har parkering i gaten såvidt jeg forstår? Uansett er det ikke deres ansvar. Problemer med å selge er derimot deres ansvar. Anonymkode: b056d...4c5 Leieboer bruker gjesteparkeringen vi har laget utenfor gjerdet vårt. Det er egentlig ikke noe problem, bortsett fra at vi må si i fra hver gang vi trenger den selv. Når de ikke lenger kan leie ut med parkering mister de jo inntekt. Jeg vet ikke hvor mye de tar for parkeringen, men noen hundre er det sikkert. Anonymkode: c28f7...ab3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #12 Skrevet 9. juli 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leieboer bruker gjesteparkeringen vi har laget utenfor gjerdet vårt. Det er egentlig ikke noe problem, bortsett fra at vi må si i fra hver gang vi trenger den selv. Når de ikke lenger kan leie ut med parkering mister de jo inntekt. Jeg vet ikke hvor mye de tar for parkeringen, men noen hundre er det sikkert. Anonymkode: c28f7...ab3 Lar du helt seriøst naboen leie ut deres gjesteparkering ??! Jeg beklager, men dere er dumsnille og lar dere utnytte så til de grader (ref. eksemplet med malingen) Anonymkode: 47451...7fc 21
Medisinsk bruker Skrevet 9. juli 2019 #13 Skrevet 9. juli 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Naboen vår har "lånt" en del av vår eiendom til biloppstillingsplass for leieboeren sin. Det dreier seg om 65 cm bredde og ca 10 m lengde. De første årene var det greit. De overholdt avtalen om vedlikehold, men de senere årene har de sørget for at leieboer ikke bruker den til parkering (leieboer må parkere ute på veien, utenfor vårt gjerde), i stedet bruker de den selv til parkering av egen bil, båt, oppbevaring av dekk, osv. Og jeg må luke, gruse, og male/vedlikeholde vår del av plassen. Vi har også en del andre problemer med denne naboen som ikke har noe med plassen å gjøre, men at han tar seg til rette over alt, uten å gi noe tilbake. Jeg begynner egentlig å bli dritt lei hele naboen, og har lyst til å ta tilbake plassen ved å flytte gjerdet vårt til tomtegrensen. Det vil medføre at de ikke kan bruke plassen til parkering, men det er vel egentlig ikke vårt problem? (Hadde de overholdt avtalen hadde det ikke vært problem i det hele tatt.). Samtidig føler jeg at det er veldig smålig av meg å tenke slik. Er jeg veldig frekk hvis jeg sier at de ikke lenger får låne de få kvadratmeterne det er snakk om? Anonymkode: c28f7...ab3 Nei du er slettes ikke frekk om du skriver brev, henviser til muntlig avtale og du sier at du anser avtalen for brutt og begrunner hvorfor. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #14 Skrevet 9. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lar du helt seriøst naboen leie ut deres gjesteparkering ??! Jeg beklager, men dere er dumsnille og lar dere utnytte så til de grader (ref. eksemplet med malingen) Anonymkode: 47451...7fc Det er ikke helt slik. At leieboeren bruker vår gjesteparkering når vi ikke bruker den selv er en avtale vi har direkte med leieboer. Naboen "leier ut" parkering på veien siden de bruker leieboere parkering selv, men det er problematisk med tanke på brøyting, passering osv, derfor sa vi til leieboeren at de kunne stå der når vi ikke bruker den selv. Men at vi er dumme, og har latt oss overkjøre, er det ingen tvil om. Anonymkode: c28f7...ab3
juliet capulet Skrevet 10. juli 2019 #15 Skrevet 10. juli 2019 På 8.7.2019 den 22.35, AnonymBruker skrev: Naboen vår har "lånt" en del av vår eiendom til biloppstillingsplass for leieboeren sin. Det dreier seg om 65 cm bredde og ca 10 m lengde. De første årene var det greit. De overholdt avtalen om vedlikehold, men de senere årene har de sørget for at leieboer ikke bruker den til parkering (leieboer må parkere ute på veien, utenfor vårt gjerde), i stedet bruker de den selv til parkering av egen bil, båt, oppbevaring av dekk, osv. Og jeg må luke, gruse, og male/vedlikeholde vår del av plassen. Vi har også en del andre problemer med denne naboen som ikke har noe med plassen å gjøre, men at han tar seg til rette over alt, uten å gi noe tilbake. Jeg begynner egentlig å bli dritt lei hele naboen, og har lyst til å ta tilbake plassen ved å flytte gjerdet vårt til tomtegrensen. Det vil medføre at de ikke kan bruke plassen til parkering, men det er vel egentlig ikke vårt problem? (Hadde de overholdt avtalen hadde det ikke vært problem i det hele tatt.). Samtidig føler jeg at det er veldig smålig av meg å tenke slik. Er jeg veldig frekk hvis jeg sier at de ikke lenger får låne de få kvadratmeterne det er snakk om? Anonymkode: c28f7...ab3 Nei. Hvorfor låner dere bort kvadratmeter som naboen får inntjening på? Får dere noe av denne inntekten? Hvorfor fortsetter dere å låne bort til en som bruker dere som dørmatte? Bare si at han selv har misligholdt avtalen og at dere uansett avslutter den. Ta jobben med å flytte gjerde med en gang. Unngå å diskutere og krangle med naboen. Han har tross alt fått låne gratis lenge nok. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #16 Skrevet 11. juli 2019 På 9.7.2019 den 9.30, AnonymBruker skrev: Dette er naboen. Prat med hen. Er ikke det minste farlig å være litt uenig med naboen - å være konfliktsky er i de fleste tilfellene mye verre for et naboforhold. Anonymkode: db96f...891 Vi pratet med ham i går, og han eksploderte før vi var ferdig med setningen. Vi hadde funnet en løsning som gjorde at de fremdeles kunne bruke plassen som parkeringsplass selv om vi tok tilbake vår del.(men ikke til oppbevaring av båt og alt annet) Det ville han ikke høre på. Så hvis vi flytter gjerdet blir vi visst anmeldt for å bryte sedvaneretten(?), og at vi bryter bruksretten han hadde til vår eiendom. Trusler responderer jeg dårlig på, så gjerdet blir flyttet ved første anledning. (Vi kommer fremdeles til å tilrettelegge for at de skal kunne bruke plassen som parkeringsplass ved å skrå gjerdet vårt ved innkjøringen. Hvis han gjør det samme vil det ikke være noe problem) Anonymkode: c28f7...ab3 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #17 Skrevet 11. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi pratet med ham i går, og han eksploderte før vi var ferdig med setningen. Vi hadde funnet en løsning som gjorde at de fremdeles kunne bruke plassen som parkeringsplass selv om vi tok tilbake vår del.(men ikke til oppbevaring av båt og alt annet) Det ville han ikke høre på. Så hvis vi flytter gjerdet blir vi visst anmeldt for å bryte sedvaneretten(?), og at vi bryter bruksretten han hadde til vår eiendom. Trusler responderer jeg dårlig på, så gjerdet blir flyttet ved første anledning. (Vi kommer fremdeles til å tilrettelegge for at de skal kunne bruke plassen som parkeringsplass ved å skrå gjerdet vårt ved innkjøringen. Hvis han gjør det samme vil det ikke være noe problem) Anonymkode: c28f7...ab3 Flytt gjerdet med en gang!! For en utakknemlig og ufin nabo! Anonymkode: 47451...7fc 13
Gjest Dævendøtte Skrevet 11. juli 2019 #18 Skrevet 11. juli 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvis vi flytter gjerdet blir vi visst anmeldt for å bryte sedvaneretten(?), og at vi bryter bruksretten han hadde til vår eiendom. Han bare skrøner til dere, hjelper overhodet ikke med en muntlig avtale når det kommer til sånt som dette. Her må det måles opp og tinglyses skal man være sikker på bruksrett. Så lenge han ikke vil holde plassen i orden (som var avtalen), trenger ikke dere føle på at dere trekker tilbake deres del. En muntlig avtale gjelder ikke bare den ene veien.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #19 Skrevet 11. juli 2019 1 time siden, Dævendøtte skrev: Han bare skrøner til dere, hjelper overhodet ikke med en muntlig avtale når det kommer til sånt som dette. Her må det måles opp og tinglyses skal man være sikker på bruksrett. Så lenge han ikke vil holde plassen i orden (som var avtalen), trenger ikke dere føle på at dere trekker tilbake deres del. En muntlig avtale gjelder ikke bare den ene veien. Jeg tror faktisk ikke at han skrøner. Jeg har lest litt om sedvanerett nå, og han kan hevde dette hvis han vil være vrang. Selv om han ikke kommer noen vei med det, gjør han ting vanskeligere enn nødvendig. Men vi har bestemt oss for å flytte gjerdet uansett. Som sagt kan det hele løses helt uproblematisk ved at begge parter skrår hjørnet på gjerdet sitt slik at innkjøringen blir lettere, og da blir minste bredde på parkeringen 2.90 m. Det er god nok plass til parkering for en bil av normal størrelse. Vi kommer til å gå for denne løsningen, så er det opp til han om han vil bruke tid og penger på å krangle. Anonymkode: c28f7...ab3 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 11. juli 2019 #20 Skrevet 11. juli 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest litt om sedvanerett nå, og han kan hevde dette hvis han vil være vrang. Selv om han ikke kommer noen vei med det, gjør han ting vanskeligere enn nødvendig. Han kommer til å tape så det dundrer i så fall. Men som du sier, han kan gjøre alt bare kjedelig og vanskelig. Lykke til, håper det ordner seg for dere på en rimelig grei måte uten for mye styr. Er noen mennesker som helt klart kunne hatt godt av å gå litt i seg selv noen ganger, naboen deres er nok en av dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå