AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #1 Skrevet 8. juli 2019 Hei dere, Det står ingenting i kontrakten min om oppsigelsestid. Jeg spurte sjefen og hun sa at den var på tre måneder! Hva i all verden. I tillegg kunne jeg ikke si fra meg vakter jeg allerede har fått, har blitt satt opp i en annens turnus. Er ikke dette veldig lenge til å være tilkallingsvikar? Hvorfor har ikke jeg prøvetid? Huff dette er så forferdelig trist for min del Anonymkode: 9d9cc...fc4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #2 Skrevet 8. juli 2019 Jeg hadde 1 mnd som tilkallingsvikar og det sto i kontrakten. Oppsigelsestid skal stå i kontrakten. Anonymkode: bf6b3...f5e 1
fresia Skrevet 8. juli 2019 #3 Skrevet 8. juli 2019 Hva står i kontrakten da? Vanligvis har ikke tilkallingsvikarer oppsigelsestid fordi man ikke har faste vakter. Jeg er tilkallingsvikar ett sted og der kan jeg si fra meg vakter inntil 24 timer før vaktens begynnelse. Lederen kan ikke pålegge deg å jobbe oppsatte vakter om det ikke er et vikariat du går i da, men da pleier det bare å være 1 mnd oppsigelsestid. 3 mnd er det som er vanlig for fast stilling
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #4 Skrevet 8. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde 1 mnd som tilkallingsvikar og det sto i kontrakten. Oppsigelsestid skal stå i kontrakten. Anonymkode: bf6b3...f5e Jeg har lest gjennom kontrakten min, og det står ikke i det hele tatt.. -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #5 Skrevet 8. juli 2019 Det er jo bare å si nei ved forespørsel da, men du må jobbe de vaktene du er satt opp på. Er du satt opp i flere mnd framover? Står det ikke noe i kontrakten, så har du ikke oppsigelsestid. Anonymkode: 6be35...127 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #6 Skrevet 8. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare å si nei ved forespørsel da, men du må jobbe de vaktene du er satt opp på. Er du satt opp i flere mnd framover? Står det ikke noe i kontrakten, så har du ikke oppsigelsestid. Anonymkode: 6be35...127 Er dessverre satt opp flere måneder fram i tid ja.. må vel bare pine meg gjennom, da. Ikke så mye annet å gjøre. -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #7 Skrevet 8. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dessverre satt opp flere måneder fram i tid ja.. må vel bare pine meg gjennom, da. Ikke så mye annet å gjøre. -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4 Er det i helse og omsorg? I min kontrakt gjelder 14 dager i prøvetida. Etter 6 mnd er det 3 mnd.oppsigelse. Anonymkode: 6be35...127
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #8 Skrevet 8. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det i helse og omsorg? I min kontrakt gjelder 14 dager i prøvetida. Etter 6 mnd er det 3 mnd.oppsigelse. Anonymkode: 6be35...127 Det stemmer, skulle ønske det var slik her også. Jeg startet i mars. Er det slik at prøvetid gjelder for hver nye kontrakt? Har jo jobbet i kommunen før.. 🤷♀️ -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #9 Skrevet 8. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest gjennom kontrakten min, og det står ikke i det hele tatt.. -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4 Tilkallingsvikar som har 3 måneders oppsigelsestid? Det er det verste jeg har hørt. Har du faste vakte? Anonymkode: 9e553...afb 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #10 Skrevet 8. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det stemmer, skulle ønske det var slik her også. Jeg startet i mars. Er det slik at prøvetid gjelder for hver nye kontrakt? Har jo jobbet i kommunen før.. 🤷♀️ -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4 Tja, usikker der. Er du organisert? Står det ikke oppsigelsestid, så kan hun ikke holde deg der i 3 mnd. Anonymkode: 6be35...127 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #11 Skrevet 8. juli 2019 Ettersom oppsigelsestid ikke er avtalt, gjelder loven om oppsigelse i AML. Anbefaler deg å lese dette. https://arbeidsmiljoloven.com/article/15-3-oppsigelsesfrister/ Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Anonymkode: 9e553...afb 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #12 Skrevet 8. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tilkallingsvikar som har 3 måneders oppsigelsestid? Det er det verste jeg har hørt. Har du faste vakte? Anonymkode: 9e553...afb Ja jeg er helt sjokkert! I tillegg fikk jeg beskjed om at vaktene jeg har fått tildelt er bindene. -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #13 Skrevet 8. juli 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei dere, Det står ingenting i kontrakten min om oppsigelsestid. Jeg spurte sjefen og hun sa at den var på tre måneder! Hva i all verden. I tillegg kunne jeg ikke si fra meg vakter jeg allerede har fått, har blitt satt opp i en annens turnus. Er ikke dette veldig lenge til å være tilkallingsvikar? Hvorfor har ikke jeg prøvetid? Huff dette er så forferdelig trist for min del Anonymkode: 9d9cc...fc4 hvor lenge har du jobbet dere? som regel en måned, har du jobbet over ett år vil jeg tro det er tre måneder. Anonymkode: 4ba59...de8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #14 Skrevet 8. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: hvor lenge har du jobbet dere? som regel en måned, har du jobbet over ett år vil jeg tro det er tre måneder. Anonymkode: 4ba59...de8 Siden mars.. Så jeg må uansett jobbe vaktene jeg har fått tildelt selv om de er over tre måneder fram i tid, i følge sjefen.. -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #15 Skrevet 8. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: hvor lenge har du jobbet dere? som regel en måned, har du jobbet over ett år vil jeg tro det er tre måneder. Anonymkode: 4ba59...de8 Nei. 1 måned gjelder de første 5 år. 2 måneder gjelder fra 5-10 år. 3 måneder gjelder fra 10-> år Anonymkode: 9e553...afb
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #16 Skrevet 8. juli 2019 Men du er jo ikke bundet til jobb som tittel "tilkallingsvikar"! Du kan jo si nei akkurat slik det passer deg. Med andre ord, du kan slutte på dagen med mindre du har vakter du har takket ja til på forhånd. Det er jo det som er sjarmen med å være tilkallingsvikar. Si nei! Anonymkode: 9e553...afb 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #17 Skrevet 8. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du er jo ikke bundet til jobb som tittel "tilkallingsvikar"! Du kan jo si nei akkurat slik det passer deg. Med andre ord, du kan slutte på dagen med mindre du har vakter du har takket ja til på forhånd. Det er jo det som er sjarmen med å være tilkallingsvikar. Si nei! Anonymkode: 9e553...afb Det er jo der jeg har tabbet meg ut, jeg har fått utdelt en turnus og nå må jeg jobbe de vaktene i fire måneder framover. Jeg har ikke godkjent den, men samtidig har sjefen spurt om jeg hadde fått sett på den via fellesmelding på sms og jeg svarte aldri fordi ting var ok. Nå har det seg jo slik at jeg mistrives sterkt, men må uansett jobbe. Trodde virkelig ikke det var slik, men jaja. -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #18 Skrevet 8. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo der jeg har tabbet meg ut, jeg har fått utdelt en turnus og nå må jeg jobbe de vaktene i fire måneder framover. Jeg har ikke godkjent den, men samtidig har sjefen spurt om jeg hadde fått sett på den via fellesmelding på sms og jeg svarte aldri fordi ting var ok. Nå har det seg jo slik at jeg mistrives sterkt, men må uansett jobbe. Trodde virkelig ikke det var slik, men jaja. -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4 Dette blir ikke riktig. Du skulle aldri ha hatt tittel "tilkallingsvikar" når du går inn å dekker et løpende behov langt fram i tid. Les om dette her: https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/tilkallingsvikar/ I teorien bryter arbeidsgiver AML i bruken av deg som tilkallingsvikar. Du har faktisk ikke oppsigelsestid i det hele tatt som tilkallingsvikar, og du skal ikke gå inn i en turnus for å dekke opp løpende behov. Da skulle du vært ansatt på deltid. Du har din fulle rett til å si nei. Så om du ikke har godkjent den, så si NEI. Du er tilkallingsvikar, og du avgjør dette helt selv. Så enkelt er det faktisk. Anonymkode: 9e553...afb 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #19 Skrevet 8. juli 2019 Se punkt 7, blant annet: En tilkallingsvikar har verken har rett eller plikt til å arbeide i virksomheten. Derfor gjelder ikke oppsigelsesreglene for arbeidsforhold. Anonymkode: 9e553...afb
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #20 Skrevet 8. juli 2019 https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/tilkallingsvikar/ Her finner du en god oversikt 😊 Anonymkode: 38b4a...6ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå