Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ny på jobb, nyutdanna.

Idag kom en dame som var så irritert, jeg skulle ta blodprøve på hun. Jeg prøvde å lete etter åre, for å være sikker skjennte jeg en stund. Hun sa «her kan du ta» og pekte på blodårer. «Jeg kan vise deg». Og pekte på blodåren. Hun sa det på en skikkelig irritert tone. Og det tenker jeg forsatt på. Selvfølgelig kan jeg som ny trenge litt tid ved å «utforske». Er ikke slik at det var kø der eller noe slikt.  Hun ødela på en måte dagen min hvis jeg skal si det sånn.. 

har folk glemt at de også kanskje en gang var nyutdannet i et eller annet yrke? 

Hva tenker dere om denne situasjonen?

Anonymkode: 4c2bf...699

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at av og til møter man på sånne folk, og det må man bare tåle. Ingen grunn til å la en grinebiter ødelegge dagen. 

Anonymkode: 7c5b7...b60

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Altså, du må jo nesten bli mer hardhudet når du blir vippet av pinnen av at en pasient viser deg blodårer du kan ta. 

Anonymkode: 69335...fdf

• Liker 26
Skrevet

Jeg tenker at du overtolker det.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg var en sånn en engang, men det var ikke for å være slem. Jeg er livredd for å ta blodprøver (alt med nåler er egentlig fælt, svimer av eller kaster opp), men har heldigvis veldig gode blodårer, så det er lett å finne frem. Men jeg fikk ei nyutdannet jente som stakk feil to ganger på rad, og da sa jeg, ganske strengt, "Nå tror jeg det er på tide du henter en litt mer erfaren sykepleier!", og jeg skjønner at det sikkert var kjipt for henne, men jeg holdt på å kaste opp. 

Så på vegne av meg selv vil jeg si unnskyld - men skjer det igjen kommer jeg nok til å gjøre det samme 😅

Anonymkode: af7e0...21d

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ny på jobb, nyutdanna.

Idag kom en dame som var så irritert, jeg skulle ta blodprøve på hun. Jeg prøvde å lete etter åre, for å være sikker skjennte jeg en stund. Hun sa «her kan du ta» og pekte på blodårer. «Jeg kan vise deg». Og pekte på blodåren. Hun sa det på en skikkelig irritert tone. Og det tenker jeg forsatt på. Selvfølgelig kan jeg som ny trenge litt tid ved å «utforske». Er ikke slik at det var kø der eller noe slikt.  Hun ødela på en måte dagen min hvis jeg skal si det sånn.. 

har folk glemt at de også kanskje en gang var nyutdannet i et eller annet yrke? 

Hva tenker dere om denne situasjonen?

Jeg tenker at du må opptre som profesjonell selv om du er nyutdannet og derfor forklare pasienten hva du gjør og hvorfor. Ved å ikke si noe skaper du usikkerhet, som her ga seg utslag i irritasjon, hos pasienten. Det skader heller ikke å fortelle at du er ny i jobben og derfor gjerne vil bruke litt ekstra god tid for å være sikker på å gjøre ting riktig. 

Jeg tenker også at du nok må bare må venne deg til forskjellige negative reaksjoner og at du ikke må la slike småting ødelegge dagen din. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tja, det hender jeg også gjør sånn. Jeg prøver å ikke vise at jeg er irritert, men jeg har èn blodåre i venstre arm det fungerer å stikke i, alt annet blir bare tull. Nå har ikke dette med nyutdannet/erfaren å gjøre, men med evnen til å lytte. Sist jeg skulle ta blodprøve hos fastlegen nektet sykepleieren å høre, så hun stakk rett igjennom åren hun hadde valgt seg flere ganger. Det gjør faktisk vondt, i tillegg til at det er helt meningsløs bruk av tid for oss begge. Til slutt sa jeg bare at vi fikk gi opp. Da var jeg nok veldig synlig irritert også! 

Anonymkode: c5270...92e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Whistler skrev:

Jeg tenker at du overtolker det.

Dette er ikke første gang. 

Sist var jeg på pc og brukte litt ekstra tid (første uka!!!)  

hun drev å blikka meg fra bak.

dette fortalte kollegaen min meg. Hun sa denne pasienten var irritert, neste gang må du være mer effektiv.

folk forstår ikke at det å være ny kan være skummelt, kan være vanskelig. 

Vi nyutdanna er ofte like nervøse som pasientene.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er min første jobb etter fullført utdanning. Og derfor er jeg treig! Jeg vil forstå ting. Og ikke bare klikke klikke klikke.

dette var min 6 dag idag. Syntes det er kjempe teit at man blir behandla slikt. 

Hvor er motivasjonen? Jeg gruer meg bare til jobb 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar blodprøver relativt hyppig og er vanskelig å stikke. Jeg har to årer som er mulig å treffe, og peker hver gang hvor de ligger. Likevel er det mange (faktisk alle andre enn de to faste helsesekretærene på legekontoret) som skal kjenne og forøke å finne en åre der de pleier å ligge på alle andre. Og så stikker de både tre og fire ganger uten blodsvar. Det er vondt, det er unødvendig og det er sløsing med utstyr. Sist var det en nytudannet på legekontoret som "bare skulle prøve" alle andre steder enn der jeg sa, endte med at hun ikke fikk det til (selvfølgelig), nektet å stikke mer, og jeg måtte dra på sykehuset for å få tatt prøvene hvilket tok meg tre timer ekstra. Jeg hadde time på fridagen min og rakk ikke det jeg skulle resten av dagen pga det kvinnemennesket. 

Du bør kan skje tenke over følgende; du er nyutdannet, men pasientene har ofte vært i systemet lenge og er lei av å være prøvekaniner for folk som skal bare og ikke hører etter. Hør etter hva psientene sier til deg og bruk informasjonen. Mange gruer seg, sommel fra din side gjør det verre. Hvis dette setter deg ut får du ingen lang karriere, bli litt mer tykkhudet. 

Anonymkode: fdade...98a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det å jobbe med mennesker. Man møter mange forskjellige typer og du må nok dessverre venne deg til litt «kjeft» og sure folk i den bransjen. 

Anonymkode: 6bd96...208

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

....................

Hvor er motivasjonen? Jeg gruer meg bare til jobb 

Det er ingen som var både nyutdannet og kjempeerfaren.  Det er alltid sånn at det tar tid å få nødvendig erfaring.  Du har tatt en utdanning, som sikkert ikke var enkel, hverken å komme inn på eller å gjennomføre.  Begge deler en prestasjon.

Finn noen på jobb, en fadder om du vil, som du synes er flink og som  kan være forbilde og mentor.  Det er faktisk noen på jobben din som både er erfarne, flinke, og som husker på at de har vært ferske. 

Da jeg var fersk i mitt yrke hadde jeg noen forbilder, og hadde et ønske om at jeg skulle kunne gjøre de samme tingene som de og gjøre det minst like godt.  Sett deg mål som er oppnåelige og delmål som er enda lettere å nå.  La hver dag inneholde en seier så du kan gå hjem med en god følelse. 

SIst og ikke minst.  Du jobber i det som av mange oppfattes som et serviceyrke.  Noen er aldri fornøyd med servicen.  Ikke overtolk sutring.  Sutring er aldri konstruktiv kritikk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri fått så mye kjeft som når jeg jobbet i helsevesenet. Selv ikke nå som jeg jobber i nav får jeg like mye kjeft. Både pårørende og pasienter glemmer at det er mennesker bak den hvite uniformen.

Ja, de skal selvfølgelig bli hørt og mange har vært lenge i systemet og har opparbeidet seg mye kunnskap, men du og du så slitsomt det er å stadig få høre hvordan man kan gjøre ting bedre. 

Anonymkode: 03323...8dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri fått så mye kjeft som når jeg jobbet i helsevesenet. Selv ikke nå som jeg jobber i nav får jeg like mye kjeft. Både pårørende og pasienter glemmer at det er mennesker bak den hvite uniformen.

Ja, de skal selvfølgelig bli hørt og mange har vært lenge i systemet og har opparbeidet seg mye kunnskap, men du og du så slitsomt det er å stadig få høre hvordan man kan gjøre ting bedre. 

Anonymkode: 03323...8dc

Syntes pasienter krever for mye.  

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar blodprøver relativt hyppig og er vanskelig å stikke. Jeg har to årer som er mulig å treffe, og peker hver gang hvor de ligger. Likevel er det mange (faktisk alle andre enn de to faste helsesekretærene på legekontoret) som skal kjenne og forøke å finne en åre der de pleier å ligge på alle andre. Og så stikker de både tre og fire ganger uten blodsvar. Det er vondt, det er unødvendig og det er sløsing med utstyr. Sist var det en nytudannet på legekontoret som "bare skulle prøve" alle andre steder enn der jeg sa, endte med at hun ikke fikk det til (selvfølgelig), nektet å stikke mer, og jeg måtte dra på sykehuset for å få tatt prøvene hvilket tok meg tre timer ekstra. Jeg hadde time på fridagen min og rakk ikke det jeg skulle resten av dagen pga det kvinnemennesket. 

Du bør kan skje tenke over følgende; du er nyutdannet, men pasientene har ofte vært i systemet lenge og er lei av å være prøvekaniner for folk som skal bare og ikke hører etter. Hør etter hva psientene sier til deg og bruk informasjonen. Mange gruer seg, sommel fra din side gjør det verre. Hvis dette setter deg ut får du ingen lang karriere, bli litt mer tykkhudet. 

Man må jo starte et sted! Noen må være prøvekaninen. Ellers hvem skal ta over fremtiden? 

Jeg syntes man skal få like mye respekt.

jeg smilte til denne jenta, men hun var bare for negativ tilbake.  Folk må virkelig lære seg å oppføre seg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal jobbe med mennesker så må du bli mer hardhudet enn som så. Og også kanskje ha litt empati, og prøve å se det fra pasientens side. Og heller ikke tolke alt i værste mening. Kanskje hun rett og slett prøvde å hjelpe deg ved å vise hvor du kunne stikke. Kanskje hun har opplevd mange ganger at det er vanskelig å finne en god åre på henne, og at hun selv visste hvor du kunne ta.

Anonymkode: a27bb...19f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal jobbe med mennesker så må du bli mer hardhudet enn som så. Og også kanskje ha litt empati, og prøve å se det fra pasientens side. Og heller ikke tolke alt i værste mening. Kanskje hun rett og slett prøvde å hjelpe deg ved å vise hvor du kunne stikke. Kanskje hun har opplevd mange ganger at det er vanskelig å finne en god åre på henne, og at hun selv visste hvor du kunne ta.

Anonymkode: a27bb...19f

Kroppsspråket hennes fortalte ganske mye...

AnonymBruker
Skrevet

At du må snakke med sjefene dine om det, og ikke her i KG. 

Anonymkode: e2dd0...9e3

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må jo starte et sted! Noen må være prøvekaninen. Ellers hvem skal ta over fremtiden? 

Jeg syntes man skal få like mye respekt.

jeg smilte til denne jenta, men hun var bare for negativ tilbake.  Folk må virkelig lære seg å oppføre seg

Du viser ingen respekt ved å ikke høre på det hun sier til deg. Hun fortalte hvor du kunne stikke, hun har blitt stukket mange ganger før, hun kjenner sin kropp, du valgte å ignorere det og bare dure frem slik du ville. Det er respektløst. Som helsepersonell må faktisk du lære å oppføre deg, pasienter har lov å være sntn, lei og frustrert. I alle fall når de møter en fersking som nekter å høre på hva de sier. Hva med å grave frem litt ymykhet for andre mennersker erfaring?

• Liker 8
Skrevet

Jeg har også EN blodåre det går an å stikke i. Etter mye prøving, feiling og masse masse blåmerker så sier jeg bare fra at du stikker i den der, når jeg ser at de leiter litt etter ett bra sted å stikke.

Mulig det kan oppfattes irritert, eller surt. Jeg tror ikke det er ment sånn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...