Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Noen som har tatt denne masteren i Bodø?

Var dere fornøyde med hvordan studiet var lagt opp? Hvor krevende var det? 

Dette er et samlingsbasert studie og jeg ønsker jeg ikke å bo i Bodø, kunne dere ha praksis på hjemstedet deres? 

Har man mulighet til å jobbe som vanlig spesialpedagog med denne masteren? Eller er man bare kvalifisert til å jobbe som logoped? 

Var det vanskelig å få jobb? 

Setter pris på tilbakemeldinger☺️

Anonymkode: 129ed...11e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utdannelsen min derfra. Likte studiet og det var ikke spesielt krevende, men hva man synes er krevende er jo individuelt. 

Man kunne komme med ønsker om praksissteder, men det er ikke alltid at det lar seg gjøre. Den ene praksisen var i London, ellers var praksisplassen fordelt rundt i landet, som Oslo, Trondheim, Tromsø, Bodø osv. 

Noen av mine medstudenter jobber nå som spesialpedagoger. 

For meg var det ikke vanskelig å få jobb, men for medstudenter som ikke var flyttbare har det vært vanskelig. 

Anonymkode: 16456...6df

AnonymBruker
Skrevet

Er selv logoped fra UIO, og har blitt kjent med en del logopeder som har utdannet seg i Bodø.  Utdanningen i Bodø har et ganske dårlig rykte på seg, og i Oslo/Bergen omtales den som en "tulleutdanning". En av grunnene er pensum - som er milevis unna UIO/UiB/NTNU, samt svært lite omfattende.  Ikke meningen å virke nedlatende, men det er dette jeg vet/har hørt om den utdanningen.

Anonymkode: 0f832...c24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er selv logoped fra UIO, og har blitt kjent med en del logopeder som har utdannet seg i Bodø.  Utdanningen i Bodø har et ganske dårlig rykte på seg, og i Oslo/Bergen omtales den som en "tulleutdanning". En av grunnene er pensum - som er milevis unna UIO/UiB/NTNU, samt svært lite omfattende.  Ikke meningen å virke nedlatende, men det er dette jeg vet/har hørt om den utdanningen.

Er pensum i Bodø utdatert og lite relevant sammenlignet med andre studiesteder? 

Anonymkode: 6a291...986

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Det var leit å høre.. Hadde tenkt å søke overflytting etter 3 studieår på lærerutdanningen. Utifra det jeg har lest er Bodø eneste stedet dette er mulig nå som lærerutdanningen har blitt femårig. Men tror ikke dette er noe jeg tørr å satse på nå.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er pensum i Bodø utdatert og lite relevant sammenlignet med andre studiesteder? 

Hvis man sammenlikner pensum i Bodø med for eksempel UiO så ser man at Bodø har et veldig "enkelt" pensum i forhold. Det er få hovedkilder - dvs originale forskningsartikler, og mye av pensum er det samme som UiO- studentene må gjennom allerede første og andreåret i spesped-bacheloren.  Mye av pensum på masteren i Bodø fikk vi rett og slett kjeft for å bruke på masternivå i Oslo. 

Det er også store forskjeller i kravene som settes utover pensum, som for eksempel i forbindelse med praksis, semesteroppgaver, PBL, stemmetrening osv osv.  I oslo er (eller var) det også krav om sertifisering i WISC for studenter med spesped-bakgrunn.   For å komme inn på master i Oslo ligger snittet som regel mellom A og B (fra bachelor), og det krevde svært mye jobb å gjennomføre.  En bachelorgrad var en piss og ingenting i forhold rent arbeidsmengdemessig.  

Studenter fra Bodø omtaler ofte logopedstudiet som"lite krevende", og bare det vitner om svært store forskjeller.  Jeg synes studiet var knallhardt - og jeg har rimelig lett for å studere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man sammenlikner pensum i Bodø med for eksempel UiO så ser man at Bodø har et veldig "enkelt" pensum i forhold. Det er få hovedkilder - dvs originale forskningsartikler, og mye av pensum er det samme som UiO- studentene må gjennom allerede første og andreåret i spesped-bacheloren.  Mye av pensum på masteren i Bodø fikk vi rett og slett kjeft for å bruke på masternivå i Oslo. 

Det er også store forskjeller i kravene som settes utover pensum, som for eksempel i forbindelse med praksis, semesteroppgaver, PBL, stemmetrening osv osv.  I oslo er (eller var) det også krav om sertifisering i WISC for studenter med spesped-bakgrunn.   For å komme inn på master i Oslo ligger snittet som regel mellom A og B (fra bachelor), og det krevde svært mye jobb å gjennomføre.  En bachelorgrad var en piss og ingenting i forhold rent arbeidsmengdemessig.  

Studenter fra Bodø omtaler ofte logopedstudiet som"lite krevende", og bare det vitner om svært store forskjeller.  Jeg synes studiet var knallhardt - og jeg har rimelig lett for å studere.

Skjønner. Hvordan merker dere dette på logopeder utdannet i Bodø? Er de rett og slett "dårligere" enn andre? Jeg skal ta denne masteren i Bodø nå, men blir selvfølgelig bekymret. Jeg har ikke noe annet valg enn Bodø, men håper jo at jeg skal kunne bli en god logoped selv om pensumet er ræv. 🙈

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Hvordan merker dere dette på logopeder utdannet i Bodø? Er de rett og slett "dårligere" enn andre? Jeg skal ta denne masteren i Bodø nå, men blir selvfølgelig bekymret. Jeg har ikke noe annet valg enn Bodø, men håper jo at jeg skal kunne bli en god logoped selv om pensumet er ræv. 🙈

Mange kjempeflinke logopeder utdannet i Bodø :) Får jo raskt erfaring. Men det blir kanskje et litt hardere slag i trynet å komme ut i arbeisslivet bare.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange kjempeflinke logopeder utdannet i Bodø :) Får jo raskt erfaring. Men det blir kanskje et litt hardere slag i trynet å komme ut i arbeisslivet bare.

Hehe, greit å være forberedt allerede nå på at det kan bli hardt da! Tusen takk for svar ☺️

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner du mange logopeder som er utdannet i Bodø? 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det høyt snitt for å komme inn i Bodø?:)

AnonymBruker
Skrevet

Det var IKKE et lite krevende studie i Bergen i alle fall. Jeg elsket å studere på bachelornivå og har alltid fått gode karakterer. Men fy...Det var et hardkjør. Nesten 35% av kullet hadde droppet ut halvveis i masteren. Glad jeg fullførte, men hadde ikke gjort det igjen. Hvertfall ikke kombinert med jobb, som de fleste(?) har for å finansiere studenttilværelsen. Har hørt tilsvarende om Bodø dessverre.

Anonymkode: 5c35d...b11

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det høyt snitt for å komme inn i Bodø?:)

Jeg vet ikke, jeg syns det er vanskelig å finne tall i fra både årets opptak og tidligere år. Jeg har B i snitt og kom inn på førsteopptaket.

AnonymBruker
Skrevet

Foretrekker dere logopeder å jobbe på sykehus eller i opplæringssektoren? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Foretrekker dere logopeder å jobbe på sykehus eller i opplæringssektoren? 

Foretrekker sykehus, siden jeg synes at nevrologi og rehabilitering er veldig spennende. Jobber innenfor opplæring nå... Fordelen der er at lønnen er bedre...

Anonymkode: 5c35d...b11

AnonymBruker
Skrevet

Noen flere logopeder med utdanning fra Bodø her? Hva er deres erfaring med å få jobb? 

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen flere logopeder med utdanning fra Bodø her? Hva er deres erfaring med å få jobb? 

Det gikk som en lek. Fikk jobb med det samme jeg var ferdig med utdannelsen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor jobber dere som logopeder, og hvordan er lønnsnivået? Jeg er utdannet adjunkt m/tillegg, og har sett flere steder at logopeder på f.eks sykehus tjener litt over 400' i året. Da går jeg jo isåfall ned 100 000 i året med en mastergrad 😅

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor jobber dere som logopeder, og hvordan er lønnsnivået? Jeg er utdannet adjunkt m/tillegg, og har sett flere steder at logopeder på f.eks sykehus tjener litt over 400' i året. Da går jeg jo isåfall ned 100 000 i året med en mastergrad 😅

Oj, det var lite med en master:O

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj, det var lite med en master:O

Ja, jeg skjønner ikke helt greia med lønn her. Jeg forventer jo å bli minst lønnet som adjunkt med tillegg, da jeg er litt usikker på om master i logopedi kvalifiserer som lektor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...