AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #1 Skrevet 8. juli 2019 Vi er forlovet og at tenkt å gifte oss tidlig vår neste år. Men vi vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det og jeg ønsker litt råd. Vi kan totalt bli ca 75stk. Da er nærmeste familie (søsken, foreldre, besteforeldre), slekt (søskenbarn, tanter og onkler) og venner inkludert. Alle 75 omgås vi jevnlig og har god kontakt med. Vi ønsker derfor å dele dagen med de. Men det er dyrt med bryllup. Og vi er heller ikke så veldig fan av langtekkelige og stive bryllup med masse taler og eksklusiv middag. Har derfor sett for oss noen alternativer: 1. Feiring/middag med nærmeste familie (ca. 23stk) og fest senere på kvelden hvor slekt/venner (ca. 55stk) kommer. Gjerne med noe lett fingermat og snacks. Om vi velger dette vil middag og festen arrangeres i byen vi bor i slik det er lett å komme til og fra. 2. Middag med nærmeste familie bryllupsdagen også arrangere en slags bryllupsfest en annen gang for resten. Da får familiene våre en rolig feiring og vi kan ha en skikkelig fest med de yngre i familien/venner senere. 3. Bryllup i utlandet og feiring når vi kommer hjem. Gjerne en feiring som ikke starter alt for tidlig. Sent nok til at det ikke serveres middag, men serveres snacks/fingermat osv. 4. Stort bryllup med alle hvis vi finner egnet lokale. Pga. økonomi kan det nok ikke serveres 3-retters, men kanskje noe enklere hadde fungert? Begge har bekjente som sikkert kunne hjulpet til med litt matlaging for en liten betaling. Ser da for meg noe lignende koldtbord eller noe enkelt som en god gryte. Vi har nok ikke råd til alkohol til alle, så det beste hadde vært om det er mulig å ta med medbrakt. Vi kunne stått for noe, f.eks velkomstdrink og et par glass til maten. Og pga. dette ville vi selvsagt ikke forventet gaver. Deltakelse er gave nok 😊 Anonymkode: 78cfe...343
tussi84 Skrevet 9. juli 2019 #2 Skrevet 9. juli 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er forlovet og at tenkt å gifte oss tidlig vår neste år. Men vi vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det og jeg ønsker litt råd. Vi kan totalt bli ca 75stk. Da er nærmeste familie (søsken, foreldre, besteforeldre), slekt (søskenbarn, tanter og onkler) og venner inkludert. Alle 75 omgås vi jevnlig og har god kontakt med. Vi ønsker derfor å dele dagen med de. Men det er dyrt med bryllup. Og vi er heller ikke så veldig fan av langtekkelige og stive bryllup med masse taler og eksklusiv middag. Har derfor sett for oss noen alternativer: 1. Feiring/middag med nærmeste familie (ca. 23stk) og fest senere på kvelden hvor slekt/venner (ca. 55stk) kommer. Gjerne med noe lett fingermat og snacks. Om vi velger dette vil middag og festen arrangeres i byen vi bor i slik det er lett å komme til og fra. 2. Middag med nærmeste familie bryllupsdagen også arrangere en slags bryllupsfest en annen gang for resten. Da får familiene våre en rolig feiring og vi kan ha en skikkelig fest med de yngre i familien/venner senere. 3. Bryllup i utlandet og feiring når vi kommer hjem. Gjerne en feiring som ikke starter alt for tidlig. Sent nok til at det ikke serveres middag, men serveres snacks/fingermat osv. 4. Stort bryllup med alle hvis vi finner egnet lokale. Pga. økonomi kan det nok ikke serveres 3-retters, men kanskje noe enklere hadde fungert? Begge har bekjente som sikkert kunne hjulpet til med litt matlaging for en liten betaling. Ser da for meg noe lignende koldtbord eller noe enkelt som en god gryte. Vi har nok ikke råd til alkohol til alle, så det beste hadde vært om det er mulig å ta med medbrakt. Vi kunne stått for noe, f.eks velkomstdrink og et par glass til maten. Og pga. dette ville vi selvsagt ikke forventet gaver. Deltakelse er gave nok 😊 Anonymkode: 78cfe...343 Vedr alternativ 4 så er det høflig at brudeparet betaler for velkomstdrink og maten. Du kan regne med 1 glass til velkomst, og 2 til 3 glass per gjest under maten. Totalt sier enn at enn skal regne en 4 til 5glass på hver. Husk også å kjøpe inn nok mineralvann. Er det 60 gjester som drikker alkohol må du beregne en rundt 50 vin flasker, da det er ca 5 glass per 750 ml.. noe bør byttes ut med øl eller sider. At gjestene har med sin egen alkohol etter maten er ferdig, er det litt blandet føleser rundt. For min del hadde det ikke gjort noe, mens andre igjen vil synes det er smålig. Noen gjester forventer mye, men det viktigste er at dere har nok drikke til maten. En annen ting om jeg kan spørte hva er budsjettet deres på?
Djungelvrål Skrevet 9. juli 2019 #3 Skrevet 9. juli 2019 2 timer siden, tussi84 skrev: Vedr alternativ 4 så er det høflig at brudeparet betaler for velkomstdrink og maten. Du kan regne med 1 glass til velkomst, og 2 til 3 glass per gjest under maten. Totalt sier enn at enn skal regne en 4 til 5glass på hver. Husk også å kjøpe inn nok mineralvann. Er det 60 gjester som drikker alkohol må du beregne en rundt 50 vin flasker, da det er ca 5 glass per 750 ml.. noe bør byttes ut med øl eller sider. At gjestene har med sin egen alkohol etter maten er ferdig, er det litt blandet føleser rundt. For min del hadde det ikke gjort noe, mens andre igjen vil synes det er smålig. Noen gjester forventer mye, men det viktigste er at dere har nok drikke til maten. En annen ting om jeg kan spørte hva er budsjettet deres på? Det er for lite med 2 glass vin under middagen. Da blir folk sittende og skåle med vann, trist. Regn ihvertfall 1 flaske til hver gjest. Dvs 5 glass. Jeg ville regnet 6-7 glass,ihvertfall hvis det inkluderer velkomssdrink. Også kan man bare levere vin tilbake på polet hvis det er mye til overs. Finne ut hvor mange som drikke bare øl også kjøpe inn ihvertfall 6 øl til hver. Ha nok, ellers vil dere bli sett på som knipne og gniene.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. juli 2019 #4 Skrevet 9. juli 2019 1 til 3. Aller helst 1. Så lenge dere ser for dere at bryllupsreie for dere to er viktigere enn det å være vanlig vertskap for sine gjester er 4 helt utelukket.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #5 Skrevet 9. juli 2019 Jeg er glad jeg ikke er særlig fan av alkohol, slik at jeg i alle fall ikke er med på å legge økonomisk press som gjest på bryllup. Det er ikke alle oss nordmenn som må ha alkohol for å fungere bra i en sosial sammenkomst, men jeg er selvsagt også klar over at jeg er blant mindretallet. Har du sjekket ut prisene for alkohol i Sverige? Sammenlignet på www.prisjakt.no ? Har dere venner/bekjente/slektninger som skal reise dit slikt er rimeligst innen det neste året, som kunne ha handlet for dere forutsatt at dere betaler tilbake til dem selvsagt? Da kan dere komme rimeligere unna med tanke på transport-pris. Hva med å sjekke ut Tax-free-priser på slikt, ift folk som skal ut og reise nå i sommer? Både alternativ 1,2 og 4 hadde fungert fint for min del. Jeg ønsker helst å ha muligheten til å se på selve vielsen når jeg er gjest i bryllup. Anonymkode: bef99...3fb 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #6 Skrevet 9. juli 2019 Tre, definitivt. Ville reist avgårde bare oss, eventuelt med forlovere. Nytt dagen uten å måtte ta hensyn til andre. Så funnet et privat lokale. Kjøpt inn god fingermat (catering). Vin og øl. Droppet alt av tradisjonelle ting utover taler (da det betyr mye for mange å si noen ord). Og bare kost oss med venner og familie. Anonymkode: ee264...5d1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #7 Skrevet 9. juli 2019 Jeg hadde gjort det enklere med maten, servert velkomstdrink og sagt folk fikk ta med resten av alkoholen selv. Når noen over her begynner å snakke om en vinflaske per person bare til maten så ramler jeg ut altså. 75 vinflasker? Det er ikke meningen man skal tylle i seg til halvfyll mens man spiser en bryllupsmiddag. Kjøp kjole brukt om du har mulighet, se om du har noen venner som kan gjøre vennetjenester i forhold til fotografering, kakebaking osv. Lag koldtbord, begrens blomsterdekorasjoner og kutt ned på alkoholen, så har du spart inn ganske så mange tusen altså. Anonymkode: 819e5...538 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #8 Skrevet 9. juli 2019 Ville valgt 1 eller 2. Ved tradisjonelt bryllup kan det gjøres ganske enkelt. Har en bekjent som hadde rømmegrøt, spekemat og eggerøre pluss litt annet tilbehør. Spekematen og pølsene de hadde som nattmat var billig "B-vare" kjøpt på Nortura. Dvs at utseendet var ikke standard mtp hvordan det skal se ut når det selges, ikke noe man så med det blotte øyet. Til drikke var det Øl, akevitt og mineralvann og kun det til maten. Så hadde de likør og konjakk til kafeen. Folk hadde ellers med medbrakt drikke. Kakebord var bakt av flere bekjente. Det kan gjøres så billig og uformelt, var veldig fint og morsomt bryllup. Anonymkode: 52271...f73 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #9 Skrevet 9. juli 2019 1 eller 2. Men jeg ville hatt kaker til alle på festen, da. Trenger ikke være mer fancy enn at du spør noen av gjestene om de kan bake kake og ta med, og droppe gaver. Jeg hater stive ting, og det er helt ubegripelig for meg at folk bruker elleville summer på noe sånt. Anonymkode: 3bd09...aac
Eliza Doalot Skrevet 9. juli 2019 #10 Skrevet 9. juli 2019 Jeg hadde valgt 2 eller 3, til nød 1. Begrunnelsen er at om jeg inviteres i bryllup legger jeg meg på et annet nivå når det gjelder antrekk, gave osv. Jeg har også veldig høy terskel for å takke nei til et bryllup. Nå er jeg en person som velger å ha det hyggelig nesten uansett hvor jeg er, men det gir litt bismak når vertskapet inviterer meg i bryllup men lar være å arrangere et (litt flåsete sagt). For meg er ikke bryllup gryterett, 2 glass vin og medbragt forøvrig. I alternativ 2 og 3 inviteres man til fest mer enn til bryllup. Hadde jeg blitt invitert ville jeg pyntet meg ( men ikke like mye som til bryllup), hatt med gave (men kanskje ikke like dyr som til bryllup), og terskelen for å reise langt for å delta ville vært litt høyere. Jeg hadde blitt invitert til å delta på en fest, og det er en fest jeg hadde fått. Jeg er ikke helt sikker på om jeg får frem hva jeg mener her, nøkkelordet her er diskrepans. Om forventningen til hva man skal få er høyere en det man faktisk oppnår, blir resultatet ofte dårligere enn om forventningen var på riktig nivå i utgangspunktet.
Gjest ti10 Skrevet 9. juli 2019 #11 Skrevet 9. juli 2019 Synes det er bedre å inkludere få og lage det ordentlig til for dem (jeg mener ikke luksus) enn å invitere alle og være så sparsommelig at gjestene synes det har manglet noe. Men det er selvsagt med mindre dere vet at de fleste gjestene synes det er greit med bryllup på sparebluss og medbrakt i plastposer, men det er vel ikke så ofte. Tror jeg ville ha gått for alternativ 1. 2 og 3 virker så vage. "Fest senere" virker så usikkert, og jeg kan tenke meg at terskelen for å si nei er lavere når det "kun" er fest etter en viss tid, og ikke bryllup man inviteres til. Det blir litt mindre spesielt. Ved alternativ 1 kan man jo (ut fra det du sa) overvære vielsen og så reise hjem og komme tilbake til festen på kvelden. Og 4 ser jeg for meg blir litt halvveis, dvs. mange mennesker med servering på budsjett.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #12 Skrevet 9. juli 2019 Jeg ville begrenset gjestelisten til de nærmeste, slik at økonomien går opp. Da kan dere være vertskap og traktere gjestene slik det sømmer seg en bryllupsdag. Bryllup på sparebluss er litt pinlig etter min mening. Fest kan dere invitere til når som helst, men giftes skal dere forhåpentlig bare en gang. Alternativt spare et år eller to til. Anonymkode: e71e1...aa2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #13 Skrevet 9. juli 2019 Jeg har vært i to budsjettbryllup: Brudeparet giftet seg med de nærmeste til stede og spiste på restaurant med dem etter vielsen. Noen uker senere ba de vennegjengen til fest med mexicansk tema på et forsamlingslokale på tettstedet der de bor. De stod for maten (stor tacobuffet) og drikke til maten (tre Corona, evt. vin eller alkoholfritt) og velkomstdrink (margaritas). Gjestene måtte ha med seg øvrig drikke selv. Ble en trivelig fest og jeg har ikke hørt noen negative reaksjoner på at gjestene måtte ha medbrakt drikke til resten av festen i etterkant. Låvefest med tapasbuffet etter vielsen. Brudeparet stod for velkomstdrink og drikke til maten. Øvrig drikke måtte gjestene ha med selv. Det var beregnet knapt med mat, spesielt varmrettene som kjøttboller og poteter var det knapt med (det var ikke nok til at alle gjestene fikk forsynt seg av det på første runde). Kombinert med ønskeliste med en del dyre ønsker gjorde det at det ble en del negative reaksjoner i etterkant. Av det TS skisserer synes jeg 2 eller 3 høres mest fornuftig ut basert på det TS skriver om økonomi. Anonymkode: 28035...3d9
Jodaneida Skrevet 9. juli 2019 #14 Skrevet 9. juli 2019 Vi reiser til utlandet med nærmeste familie (foreldre og søsken + forlovere) Vet ikke om vi gidder å ha fest når vi kommer hjem. Vi er ikke så opptatt av å feire det med andre. Det er en dag for oss to. Mulig vi drar i gang en fest for venner. Det er ikke pga. Økonomi da (vi betaler reisen for de som skal være med). Hvorfor må alt være så tradisjonelt liksom? Gjør der DERE har lyst til.
Djungelvrål Skrevet 9. juli 2019 #15 Skrevet 9. juli 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde gjort det enklere med maten, servert velkomstdrink og sagt folk fikk ta med resten av alkoholen selv. Når noen over her begynner å snakke om en vinflaske per person bare til maten så ramler jeg ut altså. 75 vinflasker? Det er ikke meningen man skal tylle i seg til halvfyll mens man spiser en bryllupsmiddag. Kjøp kjole brukt om du har mulighet, se om du har noen venner som kan gjøre vennetjenester i forhold til fotografering, kakebaking osv. Lag koldtbord, begrens blomsterdekorasjoner og kutt ned på alkoholen, så har du spart inn ganske så mange tusen altså. Anonymkode: 819e5...538 5 glass til en treretters meny er helt standard , de færreste blir grisefulle av å drikke 4-5 glass vin over 3-5 timer. Hvis man bare ska sitte å spytte i glasset og heller skåle i vann og brus kan man like gjerne kjøre alkoholfritt. 1
Gjest O.G. Skrevet 10. juli 2019 #16 Skrevet 10. juli 2019 (endret) Jeg synes forslag nr 1 var best, huske på at det skal være fri bar til kaffegjestene da. Ellers da for å holde kostnadene nede: Ikke spar på noe som skal være til gjestene. Endret 10. juli 2019 av O.G.
Roci Skrevet 10. juli 2019 #17 Skrevet 10. juli 2019 Jeg tenker at et tradisjonelt bryllup er vanskelig å gjennomføre i "budsjettversjon" nettopp fordi det knytter seg så mange forventninger til det (3-retters m/vin osv.). Velger man å feire litt utradisjonelt, har man gjerne litt større spillerom. Forøvrig synes jeg alternativ 1 høres bra ut🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå