Gå til innhold

I dag kjefta jeg faktisk på noen andres unge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag kjefta jeg på en slem unge. Foreldrene var ikke der. :ninja:

Grep inn fordi han sparka, slo, hylte og beit. Rørte ham ikke. Kjefta bare. Han gikk hjem. Unger kan jammen bli aggressive. Huff. 

Han kan umulig ha blitt så sint uten at de har gjort noe, og det sa jeg til dem også. Så de måtte la være å gjøre ham sint. De var visstnok venner, men så jammen ikke sånn ut. Foreldrene pleide visst å kjefte på ham, også pleide de å la ham være til han hadde roet seg ned. Dette var de visst vant med.

Ved sånne scenarier er jeg glad jeg ikke har ansvar for å oppdra. Det er virkelig et stort ansvar. Men jeg synes jammen man ser mye mer av dette enn før.

Anonymkode: 47c01...9be

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

“It takes a village to raise a child” heter det jo, så det synes jeg er innafor.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, feebee skrev:

“It takes a village to raise a child” heter det jo, så det synes jeg er innafor.

Han var jo slem. Syntes ikke jeg kunne la det passere. Men man hører jo av mange at man ikke skal irettesette andres barn. Jeg synes ikke det er greit å røre dem, men når de oppfører seg stygt, synes jeg de har godt av å vite at samfunnet reagerer. Det er ikke greit å skade andre.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Han var jo slem. Syntes ikke jeg kunne la det passere. Men man hører jo av mange at man ikke skal irettesette andres barn. Jeg synes ikke det er greit å røre dem, men når de oppfører seg stygt, synes jeg de har godt av å vite at samfunnet reagerer. Det er ikke greit å skade andre.

Enig. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, feebee skrev:

.....men i Norge anbefales det å bruke barnevernet i stedet 😜

Anonymkode: 0a3cf...6e1

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.....men i Norge anbefales det å bruke barnevernet i stedet 😜

Anonymkode: 0a3cf...6e1

BV oppdrar ikke unger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han gikk hjem. Unger kan jammen bli aggressive. Huff. 

Jeg forstår ikke. Gikk han aggressivt hjem?

Anonymkode: 58e65...bde

AnonymBruker
Skrevet

Helt ok å snakke til barn hvis man er vitne til slike situasjoner og ikke foreldrene er der og griper inn. Jeg hadde ikke ropt og skreket, men kunne fint snakket med strengestemmen så de hører etter. Det er godt for barn å lære at "samfunnet" reagerer om man ikke oppfører seg ute, selv om mamma og pappa ikke er der. Måtte selv snakke strengt til et barn som kastet pinner på hunden min en gang. Det er mye ansvar man har som forelder, min eldste er bare 4,5, så han er ikke ute rundt omkring noe særlig uten oss enda. Men alt må jo læres, hvordan vi skal være, som sosiale vesener i samspill med andre. 

Anonymkode: 0c818...6b1

AnonymBruker
Skrevet

Når situasjonen var som den var, så greit nok. Hvor gamle var disse barna da? Det er jo en viss forskjell på 3-åringer og 10-åringer. Jeg hadde nok sagt noe selv i en sånn situasjon uansett, men en snakker jo ulikt til barn i ulike aldre.

Helt i orden å si fra til andres barn, men en skal være tøff nok til å henvende seg til foreldra om de er der. Det er de som har ansvar og skal oppdra, og dermed deg som må få beskjeden. 

Anonymkode: ec8ea...54c

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ok å snakke til barn hvis man er vitne til slike situasjoner og ikke foreldrene er der og griper inn. Jeg hadde ikke ropt og skreket, men kunne fint snakket med strengestemmen så de hører etter. Det er godt for barn å lære at "samfunnet" reagerer om man ikke oppfører seg ute, selv om mamma og pappa ikke er der. Måtte selv snakke strengt til et barn som kastet pinner på hunden min en gang. Det er mye ansvar man har som forelder, min eldste er bare 4,5, så han er ikke ute rundt omkring noe særlig uten oss enda. Men alt må jo læres, hvordan vi skal være, som sosiale vesener i samspill med andre. 

Anonymkode: 0c818...6b1

Det var det jeg gjorde også. Roping og skriking gjør det bare verre.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når situasjonen var som den var, så greit nok. Hvor gamle var disse barna da? Det er jo en viss forskjell på 3-åringer og 10-åringer. Jeg hadde nok sagt noe selv i en sånn situasjon uansett, men en snakker jo ulikt til barn i ulike aldre.

Helt i orden å si fra til andres barn, men en skal være tøff nok til å henvende seg til foreldra om de er der. Det er de som har ansvar og skal oppdra, og dermed deg som må få beskjeden. 

Anonymkode: ec8ea...54c

Var vel sånn 6-8 kan jeg tenke meg. En liten aldersforskjell på dem. Vurderte faktisk å bli med disse to for å snakke med foreldrene deres, men lot det være.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke. Gikk han aggressivt hjem?

Ja. Han ble fornærmet for at han ikke fikk fortsette å bite, sparke, og slå.

AnonymBruker
Skrevet

Bra, det er fint for barn å vite at voksne følger med, og at vold ikke er greit selv om foreldrene deres ikke ser det.

Anonymkode: e26c0...fd9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Han ble fornærmet for at han ikke fikk fortsette å bite, sparke, og slå.

Med mindre du er en Myndighetsperson har du neppe noen rett til å fortelle dette barnet hvordan det forsvarer seg mot bøller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...