Gå til innhold

Er det vanskelig å være kreftsykepleier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har veldig lyst til å bli sykepleier og den spesialiteten som intreserer meg mest er kreft sykepleie men når jeg sier det til folk så sier alle at jeg ikke burde bli det fordi det er veldig tøft psykisk å jobbe med kreft pasienter noe som jeg kjønner at de sier men kan det ikke være like tøft psykisk på andre avdelinger og? Jeg har og hørt historier om kreftsykepleiere som slutta å jobbe med det fordi de taklet det ikke.

Hva er det beste/værste med å være kreftsykepleier?

Anonymkode: ede6b...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det verste er sikkert med de som dør. 

Det beste er sikkert med de som overlever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

3 timer siden, feebee skrev:

Det verste er sikkert med de som dør. 

Det beste er sikkert med de som overlever. 

Nei. Det beste er å få være der og gjøre en viktig forskjell for mennesker i en kritisk fase av livet. Man får brukt seg selv som medmenneske, samtidig som man har relativt avanserte sykepleieroppgsver også. 

Anonymkode: 37a94...dfc

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan også jobbe administrativt med pakkeforløp som kreftsykepleie. 

Anonymkode: 0e400...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Våre pakkeforløpskoordinatorer er ikke alle kreftsykepleiere, og de har dessuten masse pasientkontakt, mest pr telefon. 

Anonymkode: 37a94...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tøffeste kan være helt på slutten, men egentlig så er det ikke så tøft som en skulle tro. De som tar den type videreutdanning er typen til å stå i det også. 

Eks til sammenligning så er jeg barnesykepleier og jobber på barneavd. Folk spør meg støtt om det ikke er tøft, og det er det ikke i det hele tatt. Koser meg gløgg på jobb. Jeg ser på jobben med andre øynene enn de som synes det høres tøft ut. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer an på hvor kynisk du greier å være. Hvis du kommer til et punkt der du tar med deg følelser og tanker hjem når du er ferdig på jobb, så kan du fort bli veldig utbrent og lei. Evner du å skille disse to verdenene fra hverandre, så kan du overleve i yrket i flere år.

Har selv en venninne som analyserte vevsprøver for kreft i et ett års vikariat, og når hun var ferdig så ville hun aldri arbeide med kreft igjen. Da var avstanden hennes fra pasienten så lang at det nærmeste hun kom dem var en signatur i analyserapportene til onkolog.

Anonymkode: 381b0...a28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig lyst til å bli sykepleier og den spesialiteten som intreserer meg mest er kreft sykepleie men når jeg sier det til folk så sier alle at jeg ikke burde bli det fordi det er veldig tøft psykisk å jobbe med kreft pasienter noe som jeg kjønner at de sier men kan det ikke være like tøft psykisk på andre avdelinger og? Jeg har og hørt historier om kreftsykepleiere som slutta å jobbe med det fordi de taklet det ikke.

Hva er det beste/værste med å være kreftsykepleier?

Anonymkode: ede6b...894

Det er neppe så tøftmå være en kreftsykepleier som å væte pasient med kreft. 

Men en sykepleier uten empatiske evner og et fint vesen, er uansett en dårlig sykepleier uavhengig av spesialisering eller avdeling. 

Når du jobbe ri helsevesenet så er første bud, mentalt, å klare å henge fra seg 99 % pasientene og skjebnen deres, i skapet der arbeidstøyet henger. Noen skjebner klarer man ikke å legge i fra seg når man går hjem, mens alle skjebner har en ikke mental kapasitet til å ta med seg hjem. 

Sykepleiere blir i dag sykepleier ut fra karakterer fra vgs, uten de rette menneskelige evnene. Dette blir ikke testet eller gjort noen opptaksprøver for å komme inn i yrket. Det mener jeg er feil. Før ble man sykepleier av kall, og måtte gjennom blant annet husmotskole og ha praksis i pleieyrke el. For å slippe inn i yrket. 

Uansett, om kreftsykepleier er ditt ønske i dag, så kan du under utdannelsen komme over andre fagområder du helelr vil jobe med. Spesialisering og fagområde utvikler seg gjerne under utdanningen. Husk og på at yrket er tungt, rent fysisk, og at turnus er stressende særlig i kombinasjon med små barn. 

Anonymkode: 61dc8...df8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...