Emma89 Skrevet 8. juli 2019 #1 Skrevet 8. juli 2019 Hei. Jeg skal til gyn nå fordi jeg fikk tilbake prøver om usikre celleforandringer. Oktober i fjor tok jeg vanlig celleprøve og den var fin. Jeg spurte legen i dag om hvilket virus jeg hadde, og han svarte 18. Og han da i og med at jeg hadde fine celleprøver for under ett år siden, så skulle jeg ikke bekymre meg noe da jeg nå fremover vil være regelmessig på sjekk. Jeg lurer jo litt på hvor lenge jeg har hatt det. Og det kunne jo såklart kommet fra samboeren min. Men, er det sånn at dette kan forsvinne selv? Legen sa at jeg kanskje var bærer av viruset og at det muligens ikke ville forsvinne. Men, har lest flere plasser at folk har testet på nytt og at testen da kom ut negativ. Selvfølgelig måtte det være 18.......så typisk min flaks. Akkurat nå i en alder av 30 har jeg bare lyst til å fjerne hele røklet og aldri kjenne på bekymringen her igjen. Noen flere her inne som har fått påvist HPV?
CabinCruiser Skrevet 8. juli 2019 #2 Skrevet 8. juli 2019 Jepp, HPV16 her😏 Den infeksjonen går som regel over av seg selv, men problemet med 16 og 18 er at det er de to variantene som fører til livmorhalskreft. Det er dog ganske sjelden. Selve infeksjonen går som regel over etter en toårsperiode. 1
Emma89 Skrevet 8. juli 2019 Forfatter #3 Skrevet 8. juli 2019 34 minutter siden, CabinCruiser skrev: Jepp, HPV16 her😏 Den infeksjonen går som regel over av seg selv, men problemet med 16 og 18 er at det er de to variantene som fører til livmorhalskreft. Det er dog ganske sjelden. Selve infeksjonen går som regel over etter en toårsperiode. Men, når du sier toårsperiode. Har jeg hatt dette før? Eller har det kommet ila de to siste årene?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #4 Skrevet 8. juli 2019 Som regel greier immunforsvaret å få vekk viruset i løpet av noen år. Anbefaler deg å ta vaksinen da du ihvertfall vil bli beskyttet mot HPV 16 i tillegg. Husk å være litt OBS på at virusene også kan gi celleforandringer i strupen. Om du merker stemmeforandring eller oppfylning eller at det kjennes ut som om at det er noe nedi halsen når du spiser for eksempel så er det viktig at du er litt rask med å oppsøke lege. Anonymkode: ee1e2...908
Emma89 Skrevet 8. juli 2019 Forfatter #5 Skrevet 8. juli 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som regel greier immunforsvaret å få vekk viruset i løpet av noen år. Anbefaler deg å ta vaksinen da du ihvertfall vil bli beskyttet mot HPV 16 i tillegg. Husk å være litt OBS på at virusene også kan gi celleforandringer i strupen. Om du merker stemmeforandring eller oppfylning eller at det kjennes ut som om at det er noe nedi halsen når du spiser for eksempel så er det viktig at du er litt rask med å oppsøke lege. Anonymkode: ee1e2...908 Kan jeg ta vaksine selv om jeg har viruset i kroppen? Jeg trenger ikke være "frisk "? Skal inn innen to uker til gyn. Kan høre med dem ang vaksine og hva de mener? Jeg VIL ta vaksinen!! Okei. Hvorfor nevnte ikke lege dette? Nå ble jeg ekstra bekymret her 😩😩
CabinCruiser Skrevet 8. juli 2019 #6 Skrevet 8. juli 2019 Vel, ca 80% av alle jenter som er seksuelt aktive, vil få HPV i en eller annen variant. De fleste vil ikke engang merke noen symptomper. Det finnes ingen behandling og den går som regel over av seg selv. Vaksinen hjelper ikke på den varianten du har, men den hjelper på å ikke få de andre variantene. Som regel ingen som helst grunn til bekymring over dette. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #7 Skrevet 8. juli 2019 26 minutter siden, Emma89 skrev: Kan jeg ta vaksine selv om jeg har viruset i kroppen? Jeg trenger ikke være "frisk "? Skal inn innen to uker til gyn. Kan høre med dem ang vaksine og hva de mener? Jeg VIL ta vaksinen!! Okei. Hvorfor nevnte ikke lege dette? Nå ble jeg ekstra bekymret her 😩😩 Ja du kan ta vaksinen. De anbefaler nå at alle tar vaksinen. Legen har sikkert ikke nevnt det for å ikke bekymre deg unødig, og det var ikke meningen å bekymre deg unødig, men synes at det er informasjon man bør ha, for jeg tror ikke alle vet det at man kan få strupekreft av HPV også. Anonymkode: ee1e2...908 1
Emma89 Skrevet 8. juli 2019 Forfatter #8 Skrevet 8. juli 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja du kan ta vaksinen. De anbefaler nå at alle tar vaksinen. Legen har sikkert ikke nevnt det for å ikke bekymre deg unødig, og det var ikke meningen å bekymre deg unødig, men synes at det er informasjon man bør ha, for jeg tror ikke alle vet det at man kan få strupekreft av HPV også. Anonymkode: ee1e2...908 Det er bedre å informere enn og holde tilbake. Jeg liker å få alle kortene på bordet om hva og hvorfor:) Men, jeg blir jo bekymret uansett Da skal jeg få ordnet med vaksine fortløpende.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #9 Skrevet 8. juli 2019 Ja, jeg har/hatt HPV jeg også, ihvertfall celleforandringer jeg måtte konisere. Jeg aner dog ikke hvilken type HPV jeg har hatt, eller har; hvordan finner man ut av dette? Ellers er jeg paranoid for å få kreft i strupe og i anus, da jeg har hatt pikk begge steder. Er ikke så greit "/ Anonymkode: d2471...2b1
Emma89 Skrevet 9. juli 2019 Forfatter #10 Skrevet 9. juli 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har/hatt HPV jeg også, ihvertfall celleforandringer jeg måtte konisere. Jeg aner dog ikke hvilken type HPV jeg har hatt, eller har; hvordan finner man ut av dette? Ellers er jeg paranoid for å få kreft i strupe og i anus, da jeg har hatt pikk begge steder. Er ikke så greit "/ Anonymkode: d2471...2b1 Jeg spurte legen hvilket virus jeg hadde:) Hadde ikke fått vite om jeg ikke spurte.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #11 Skrevet 9. juli 2019 17 timer siden, CabinCruiser skrev: Vel, ca 80% av alle jenter som er seksuelt aktive, vil få HPV i en eller annen variant. De fleste vil ikke engang merke noen symptomper. Det finnes ingen behandling og den går som regel over av seg selv. Vaksinen hjelper ikke på den varianten du har, men den hjelper på å ikke få de andre variantene. Som regel ingen som helst grunn til bekymring over dette. Dette er en sannhet med modifikasjoner da. Så snart den allerede pågående infeksjonen er ute av kroppen, så beskytter vaksinen også mot denne. Det anbefales å vaksinere seg selv om man har/ har hatt HPV. Jeg vil forøvrig anbefale Gardasil 9, som er den vaksinen som dekker flest HPV-virus. Den man tidligere fikk gratis dekte vel bare 16 og 18. Gardasil koster selvsagt en del, men det er jo en god investering. Anonymkode: b2aec...86e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå