Zendaya Skrevet 8. juli 2019 #1 Skrevet 8. juli 2019 (endret) Hei, den siste tiden har jeg tenkt veldig masse på hva jeg vill jobbe som når jeg blir eldre og jeg har funnet ut at jeg vil blir Lege eller sykepleier. Jeg har lest meg opp veldig masse på de forskjellige yrkene så jeg vet hva det innebærer. Men jeg klarer ikke å finne ut vilken av de jeg vil bli.. jeg er utrolig intresert i menneskekroppen og hvordan den fungerer noe som gjør at jeg tenker å bli lege passer veldig fint. På den andre siden liker jeg hvor mye kontakt og omsorg sykepleiere gir det er jo de som først og fremst er med pasientene. Problemet for meg med å bli sykepleier er at jeg vet ikke om jeg tåler å jobbe så tett med kroppslige væsker (oppkast, urin osv men jeg tåler blod) men det som er greit med å bli sykepleier er jo at det tar 3 år å utdanne se og det er mye enklere å ha en familie med barn når en er sykepleier enn lege. Kan noen hjelpe meg med hva som er posetivt og negativt med begge yrkene? (jeg vet at det er veldig vasnkelig å komme inn på medisinstudiene og at utdanningen tar 6 år + 6 år til med spesialisering) Endret 8. juli 2019 av Zendaya
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #2 Skrevet 8. juli 2019 Sykepleiere er det stor mangel på og lett å få seg jobb etter utdanning, leger har vanskelig med å få seg jobb etter utdanning. Anonymkode: 72be4...c9a 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #3 Skrevet 8. juli 2019 Å du tror ikke leger jobber tett på kroppsvæsker? Siden det var negativt innenfor sykepleie mener jeg. Anonymkode: 89417...8f0 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 8. juli 2019 #4 Skrevet 8. juli 2019 Tåler du ikke kroppsvæsker er ingen av de yrkene noe for deg.
Zendaya Skrevet 8. juli 2019 Forfatter #5 Skrevet 8. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å du tror ikke leger jobber tett på kroppsvæsker? Siden det var negativt innenfor sykepleie mener jeg. Anonymkode: 89417...8f0 Selvfølgelig vet jeg det men på en annen måte
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #6 Skrevet 8. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å du tror ikke leger jobber tett på kroppsvæsker? Siden det var negativt innenfor sykepleie mener jeg. Anonymkode: 89417...8f0 Det er som oftest sykepleierne som må håndtere det. Anonymkode: 71f90...92a 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #7 Skrevet 8. juli 2019 Er sykepleier selv og hadde jeg kunnet velge på nytt hadde jeg ikke blitt noen av delene. Sånn det er akkurat nå for tiden er det enklere å få seg jobb som sykepleier. Mange medisinstudenter må vente på turnus etter endt medisinstudie og tiden går før de blir ferdig. Så sannelig om jeg kan gi det annet råd enn å tenke deg om. Anonymkode: eadb2...b19 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #8 Skrevet 8. juli 2019 1 minutt siden, Zendaya skrev: Selvfølgelig vet jeg det men på en annen måte Ikke så annerledes, kanskje etterhvert, hvis man sitter på et legekontor, men kan love deg at jeg har vært vel så mye «hands on» med kroppsvæsker som lege som sykepleier! Anonymkode: 199cc...f14
Zendaya Skrevet 8. juli 2019 Forfatter #9 Skrevet 8. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke så annerledes, kanskje etterhvert, hvis man sitter på et legekontor, men kan love deg at jeg har vært vel så mye «hands on» med kroppsvæsker som lege som sykepleier! Anonymkode: 199cc...f14 Blir man vandt med med å håndtere det ettervert? Eller er det like gale hver gang?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #10 Skrevet 8. juli 2019 Ta sykepleie. Hvis du senere vil videreutdanne deg kan du ta påbygning og bli lege. Anonymkode: 43c21...391 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #11 Skrevet 8. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ta sykepleie. Hvis du senere vil videreutdanne deg kan du ta påbygning og bli lege. Anonymkode: 43c21...391 Det er jo bare tull! Det går faktisk ikke an. Anonymkode: 199cc...f14 10
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #12 Skrevet 8. juli 2019 14 minutter siden, Zendaya skrev: Blir man vandt med med å håndtere det ettervert? Eller er det like gale hver gang? Noen typer væsker er alltid ille, men jeg har aldri hatt noen fobi mot kroppsvæsker heller, liksom. Man må bare se på det som en jobb og stå i det. Anonymkode: 199cc...f14
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #13 Skrevet 8. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ta sykepleie. Hvis du senere vil videreutdanne deg kan du ta påbygning og bli lege. Anonymkode: 43c21...391 Nei. Nei. Nei. Det finnes mange spennende videreutdanninger man kan ta som sykepleier, men vil man bli lege, må man starte på førsteåret og studere i seks år. TS: Hvilken jobb vil du helst ha, da? Jobbene er ganske forskjellige. Du må også regne med å ha betydelig flere arbeidstimer per uke som lege. Begge yrkesgrupper lærer om menneskekroppen, selv om legestudiet går i langt større detalj, men du vil lære mye om kroppen uansett. Ha fokus på jobben, ikke studiet. Studietiden går fort - arbeidslivet varer i flere tiår. Anonymkode: ed8e0...22f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå