T-Rex Skrevet 8. juli 2019 #1 Skrevet 8. juli 2019 Vi tjukke har problemer med å finne kledelige klær - det er ikke til å komme fra. Nå er det selvsagt umulig å underslå x-antall overflødige kilo, men det finnes ting som optisk bedrag, som kan hjelpe litt på situasjonen. Hva med å lage en egen kolleksjon, eller et eget merke, til oss feite? Med vertikale striper i stedet for horisontale, med mørke felt i siden, med dyp v-ringning - alle triks som kan få en til å se litt mindre tjukk ut. Ikke alle feite er fattige. Det er et marked der. Jeg bare nevner det. https://www.nrk.no/kultur/xl/gerda-sorhus-fuglerud-eig-den-norske-klesfabrikken-oleana-1.14557309 6
Frøkensina Skrevet 8. juli 2019 #2 Skrevet 8. juli 2019 Det er uforståelig for meg at ikke flere får øynene opp for dette markedet. Etter min mening ville skikkelig gode snitt til ulike former for tjukk være det mest geniale, og det trenger ikke gå ut over å ha forskjellige stiler. Får å få tak i fine klær i større størrelser nå så må jo nordmenn handle fra utlandet, en egen god produksjon kunne lett tatt tilbake mye av dette markedet samt økt det. 12
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #3 Skrevet 8. juli 2019 11 minutter siden, T-Rex skrev: Vi tjukke har problemer med å finne kledelige klær - det er ikke til å komme fra. Nå er det selvsagt umulig å underslå x-antall overflødige kilo, men det finnes ting som optisk bedrag, som kan hjelpe litt på situasjonen. Hva med å lage en egen kolleksjon, eller et eget merke, til oss feite? Med vertikale striper i stedet for horisontale, med mørke felt i siden, med dyp v-ringning - alle triks som kan få en til å se litt mindre tjukk ut. Ikke alle feite er fattige. Det er et marked der. Jeg bare nevner det. https://www.nrk.no/kultur/xl/gerda-sorhus-fuglerud-eig-den-norske-klesfabrikken-oleana-1.14557309 Når man lager klær, så er man opptatt av å få solgt, samt at pris og produksjon skal være lønnsom for den som satser på klærne eller andre varer. En egen produksjon / kolleksjon for dem med ekstra kilo som krever store storestørrelser, er lite lønnsom derfor ikke noe Oleana eller andre satser på. Anonymkode: 974d1...afc 3
T-Rex Skrevet 8. juli 2019 Forfatter #4 Skrevet 8. juli 2019 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker said: Når man lager klær, så er man opptatt av å få solgt, samt at pris og produksjon skal være lønnsom for den som satser på klærne eller andre varer. En egen produksjon / kolleksjon for dem med ekstra kilo som krever store storestørrelser, er lite lønnsom derfor ikke noe Oleana eller andre satser på. Anonymkode: 974d1...afc Hva vet du om det? Helt ærlig. Naturligvis vil klær i større størrelser kreve mer råvarer og litt lenger produksjonstid. Men hvis folk vil betale for det? Edit: Jeg antar her et større marked enn det norske. Endret 8. juli 2019 av T-Rex 4
Viktualia Skrevet 8. juli 2019 #5 Skrevet 8. juli 2019 24 minutter siden, T-Rex skrev: Hva med å lage en egen kolleksjon, eller et eget merke, til oss feite? Med vertikale striper i stedet for horisontale, med mørke felt i siden, med dyp v-ringning - alle triks som kan få en til å se litt mindre tjukk ut. Ikke alle feite er fattige. Det er et marked der. Jeg bare nevner det. https://www.nrk.no/kultur/xl/gerda-sorhus-fuglerud-eig-den-norske-klesfabrikken-oleana-1.14557309 Tror du ikke det hadde vært mer effektivt hvis du sendte denne henvendelsen direkte til Oleana?
T-Rex Skrevet 8. juli 2019 Forfatter #6 Skrevet 8. juli 2019 Just now, Viktualia said: Tror du ikke det hadde vært mer effektivt hvis du sendte denne henvendelsen direkte til Oleana? Nei.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #7 Skrevet 8. juli 2019 (endret) På 8.7.2019 den 13.51, T-Rex skrev: Hva vet du om det? Helt ærlig. Naturligvis vil klær i større størrelser kreve mer råvarer og litt lenger produksjonstid. Men hvis folk vil betale for det? Edit: Jeg antar her et større marked enn det norske. Ryddet for brukerdebatt. Ninab82,mod At klætne krevet mer råvarer er en bagatell i denne sammenhengen. Der skal produseres ett visst antall i de ulike størrelsene og der skal væte et marked i forhold til den gitte størrelsen. Norge er ikke et stort nok land med nok mennesker i de ulike store størrelsene (heldigvis). Se til USA der er både antallet store og utvalget store størrelser enormt. Hva med heller å tilpasse deg størrelsene som finnes, da blir jo problemet ditt løst. Eller reis til USA for å finne større utvalg i store størrelser. Anonymkode: 974d1...afc Endret 10. juli 2019 av ninab82 1
T-Rex Skrevet 8. juli 2019 Forfatter #8 Skrevet 8. juli 2019 (endret) På 8.7.2019 den 14.00, AnonymBruker skrev: At klætne krevet mer råvarer er en bagatell i denne sammenhengen. Der skal produseres ett visst antall i de ulike størrelsene og der skal væte et marked i forhold til den gitte størrelsen. Norge er ikke et stort nok land med nok mennesker i de ulike store størrelsene (heldigvis). Se til USA der er både antallet store og utvalget store størrelser enormt. Hva med heller å tilpasse deg størrelsene som finnes, da blir jo problemet ditt løst. Eller reis til USA for å finne større utvalg i store størrelser. Anonymkode: 974d1...afc Nå var min tanke her å hjelpe Oleana. Som nevnt, krever en slik satsing at man får salg utover det norske markedet. Men med tanke på hvor mye møkkaklær det finnes for feite, så er jeg faktisk overbevist om at det kan bli en suksess. Endret 10. juli 2019 av ninab82 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #9 Skrevet 8. juli 2019 Oleana lager allerede hele spekteret fra og med XS opp til og med XXL av de fleste jakkene og genserne sine. De plaggene som ikke går opp til og med XXL slutter på XL. Det er vel i stor grad et kostnadsspørsmål om det ville være et stort nok marked for å produsere to kolleksjoner hvert halvår. En lang jakke ligger jo på 4000 og en kort jakke/cardigan på 3500. Jeg har noen selv og bruker dem så ofte som jeg kan. Anonymkode: 22c2e...669
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #10 Skrevet 8. juli 2019 Bare å slanke seg det 😊 Anonymkode: 459f5...148 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #11 Skrevet 8. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare å slanke seg det 😊 Anonymkode: 459f5...148 Hvis du løfter blikket opp fra deg selv og leser hva T-Rex skriver, så ser du at poenget ikke var om folk burde passe i size 0 eller size 00, men derimot at pene plagg for større mennesker enn deg (og meg) kan være et marked som de kan tjene på å undersøke nærmere. Ellers synes jeg kommentaren din er veldig sneversynt og selvfokusert.- sa hun som ikke er så frykterlig schvær selv. 2 timer siden, T-Rex skrev: Nå var min tanke her å hjelpe Oleana. Som nevnt, krever en slik satsning at man får salg utover det norske markedet. Men med tanke på hvor mye møkkaklær det finnes for feite, så er jeg faktisk overbevist om at det kan bli en suksess. Anonymkode: 22c2e...669 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #12 Skrevet 8. juli 2019 Jeg syns ikke det er så vanskelig å finne klær i store størrelser. I de fleste nettbutikkene kan man til og med krysse av for ønsket størrelse, og om man vil ha "plus size", "tall" E. L. Bruker "bare" Str 46, men de har mange større klær også. Anonymkode: d590f...fe3 1
T-Rex Skrevet 8. juli 2019 Forfatter #13 Skrevet 8. juli 2019 45 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syns ikke det er så vanskelig å finne klær i store størrelser. I de fleste nettbutikkene kan man til og med krysse av for ønsket størrelse, og om man vil ha "plus size", "tall" E. L. Bruker "bare" Str 46, men de har mange større klær også. Anonymkode: d590f...fe3 Kom med et eksempel på noe pent. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #14 Skrevet 8. juli 2019 11 timer siden, T-Rex skrev: Nå var min tanke her å hjelpe Oleana. Som nevnt, krever en slik satsning at man får salg utover det norske markedet. Men med tanke på hvor mye møkkaklær det finnes for feite, så er jeg faktisk overbevist om at det kan bli en suksess. Oleana jobber og produserer i Norge, med Norske lønninger (og en hel del utenlandske arbeidere), de jobber for å tjene inn slik at de kan fortsette å være helnorske. Skal de begynne å satse på størrelser et fåtall av kjøpergruppen deres tilhører så blir det tapsprosjekt. Klærne deres koster en del tusenlapper pr. Plagg. Morbedriften til Oleana, nemlig Janusfabrikken, der Oleana i sin tid ble startet og skilt ut fra, lager heller ikke klær i størrelse Kingsize. Janus har et langts større marked enn Oleana, så kanskje du skal sende en mail til Janne på Janus fremfor å tro du kan få Oleana interessert via kvinneguiden? Ps. Jeg kan sikkert skaffe deg eposten til Janus. Anonymkode: 974d1...afc
T-Rex Skrevet 9. juli 2019 Forfatter #15 Skrevet 9. juli 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Oleana jobber og produserer i Norge, med Norske lønninger (og en hel del utenlandske arbeidere), de jobber for å tjene inn slik at de kan fortsette å være helnorske. Skal de begynne å satse på størrelser et fåtall av kjøpergruppen deres tilhører så blir det tapsprosjekt. Klærne deres koster en del tusenlapper pr. Plagg. Morbedriften til Oleana, nemlig Janusfabrikken, der Oleana i sin tid ble startet og skilt ut fra, lager heller ikke klær i størrelse Kingsize. Janus har et langts større marked enn Oleana, så kanskje du skal sende en mail til Janne på Janus fremfor å tro du kan få Oleana interessert via kvinneguiden? Ps. Jeg kan sikkert skaffe deg eposten til Janus. Anonymkode: 974d1...afc Det du åpenbart ikke har fått med deg, er at vi tjukke ikke har så mye å velge i av klær som de slanke, veldig mye mindre, faktisk. Billigklærne fra de store kjedene er ukledelige så det holder, du finner tverrstripene der også. Så en del av oss vil synes det er ok å betale litt for å få noe kledelig i god kvalitet. Det kan dermed tenkes at Oleana vil få en mye større prosentandel av tjukkemarkedet, sånn at det totalt sett selges like mange plagg til feite som til tynne. Om dette faktisk vil slå til, vet jeg naturligvis ikke, men det er absolutt noe å tenke på. Du har kanskje registrert at selv Nike har lansert klær for overvektige - det bør si noe om at det finnes et marked. Jeg har ikke noe problem med å finne undertøy som passer, så Janus er ikke av interesse. 4
T-Rex Skrevet 9. juli 2019 Forfatter #16 Skrevet 9. juli 2019 13 hours ago, AnonymBruker said: Bare å slanke seg det 😊 Anonymkode: 459f5...148 Ja, men da er det ikke sikkert jeg kjøper noe fra Oleana, for det finnes så mye å velge i... 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #17 Skrevet 9. juli 2019 Folk legger på seg på forskjellige steder på kroppen, det er jo ikke mulig å lage en kolleksjon som sitter som støpt på alle som er overvektige. Da er vi over på skreddersøm, og det er en helt annen prisklasse. Anonymkode: 2bb35...189 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #18 Skrevet 9. juli 2019 Zizzi har jo klær i store størrelser😊 Anonymkode: 912fd...364
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #19 Skrevet 9. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Folk legger på seg på forskjellige steder på kroppen, det er jo ikke mulig å lage en kolleksjon som sitter som støpt på alle som er overvektige. Da er vi over på skreddersøm, og det er en helt annen prisklasse. Anonymkode: 2bb35...189 Nettopp! Der har du et godt poeng. Det er dette som gjør det så vanskelig å finne passende klær når man er overvektig. Selv om man kjøper noe i den størrelsen man vanligvis bruker, så er det ikke sikkert klærne passer likevel, fordi plaggene ofte sys i samme fasong som mindre størrelser. For når man legger på seg, så "mister" man firguren sin, fordi fettet kan legge seg på de merkeligste steder. Hvordan fettet fordeler seg, er individuelt fra person til person. Da sier det seg selv at det blir vanskelig å produsere billige klær som sitter pent på alle og enhver som er overvektig. Å kjøpe klær som overvektig er en nedtur hver bidige gang, for man skal ha flaks dersom man finner noe som sitter fint. Dette har jeg erfart selv. Men da jeg slanket meg og ble normalvektig, så åpnet det seg en ny verden. Jeg passet plutselig inn i alle slags klær, og kleskjøp ble ikke lenger en kilde til frustrasjon. Så mitt råd er å slanke seg. Da kan du velge og vrake i alt mulig av klær, i tillegg til at du også får en helsegevinst med på kjøpet. Anonymkode: c386a...f0a
T-Rex Skrevet 9. juli 2019 Forfatter #20 Skrevet 9. juli 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Folk legger på seg på forskjellige steder på kroppen, det er jo ikke mulig å lage en kolleksjon som sitter som støpt på alle som er overvektige. Da er vi over på skreddersøm, og det er en helt annen prisklasse. Anonymkode: 2bb35...189 Tykke mennesker er som oftest ikke interessert i klær som sitter som støpt, men relativt vide klær med optisk slankende effekt. De har noe på Zizzi som er brukbart, som en skriver. Men ellers er det temmelig labert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå