Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mamma døde for 2 år siden og i dag fikk jeg 4 inkassokrav i den digitale postkassen. Regningene er sendt til mamma sin nettbank, men hun er dø så kan selvfølgelig ikke logge på for å godkjenne dem. Dette var i utgangspunktet småbeløp, men inkassobyrået har lagt på 437kr per regning. Har de lov til å sende meg inkasso på dette uten at jeg har mottatt hverken regning eller inkassovarsel? Alt dette er jo sendt til mamma som jo er dø. Jeg har snakket med Visma, men de sier bare at jeg må betale. 

Anonymkode: 24e74...196

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke avsluttet kontoen hennes? Da burde vel regningene gått i retur, i stedet for å bli liggende ubetalt. Og er dette firmaer som dere hadde en forutsetning for å kunne gi beskjed til/si opp avtalen hos, eller ting det ikke er mulig å fange opp? Når det går rett til nettbanken høres det jo ut som det er firmaer hun hadde avtale med, og som derfor burde vært fanget opp i booppgjøret?

Anonymkode: ce0c7...baa

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mamma døde for 2 år siden og i dag fikk jeg 4 inkassokrav i den digitale postkassen. Regningene er sendt til mamma sin nettbank, men hun er dø så kan selvfølgelig ikke logge på for å godkjenne dem. Dette var i utgangspunktet småbeløp, men inkassobyrået har lagt på 437kr per regning. Har de lov til å sende meg inkasso på dette uten at jeg har mottatt hverken regning eller inkassovarsel? Alt dette er jo sendt til mamma som jo er dø. Jeg har snakket med Visma, men de sier bare at jeg må betale. 

Som linken ovenfor sier, må man betale dersom man har takket ja til arven. Da takker man ikke bare ja til å arve verdier og pengene som finnes, men også gjelden. Har du takket ja til arven, må du betale disse sakene.

Først ville jeg imidlertid avkrevd dem skikkelige fakturaer på hva dette skal gjelde. De er pliktige å dokumentere kravet.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Som linken ovenfor sier, må man betale dersom man har takket ja til arven. Da takker man ikke bare ja til å arve verdier og pengene som finnes, men også gjelden. Har du takket ja til arven, må du betale disse sakene.

Først ville jeg imidlertid avkrevd dem skikkelige fakturaer på hva dette skal gjelde. De er pliktige å dokumentere kravet.

Ja, gjelden skal vi selvfølgelig betale. Den er på ca 1300kr, men det jeg spør om er om inkassobyrået har lov til å legge på 437kr per regning uten at jeg har mottatt hverken regning eller varsel i forkant? 

Skrevet

I forbindelse med privat arveoppgjør er det noe som heter proklama. Da annonserer man at vedkommende er død, og det gis en frist for å melde inn evt utestående beløp.  Når denne fristen er ute (6-8 uker) så er løpet kjørt.  Har man ikke meldt inn sitt krav da, da taper man sitt krav.  Vet du om dette ble gjort av den som sto for arveoppgjøret?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke avsluttet kontoen hennes? Da burde vel regningene gått i retur, i stedet for å bli liggende ubetalt. Og er dette firmaer som dere hadde en forutsetning for å kunne gi beskjed til/si opp avtalen hos, eller ting det ikke er mulig å fange opp? Når det går rett til nettbanken høres det jo ut som det er firmaer hun hadde avtale med, og som derfor burde vært fanget opp i booppgjøret?

Anonymkode: ce0c7...baa

Jo, banken stenger kontoen når de får varsel om et dødsfall. Vi har aldri hatt innsyn i kontoen hennes eller avtaler hun hadde der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...