Gå til innhold

Hvorfor har de så store hus i USA?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Justlooking said:

Tror det er ganske vanskelig å få visum til å leve og jobbe der permanent. Besøksvisum er enkelt men man må ut av landet hver tredje måned.

Jævlig vanskelig med MYE dokumenter, men nå tenker jeg ikke på sånn green card men sånn investerings visum.

U.S. immigration law makes visas available to immigrant investors seeking to enter the United States to engage in new commercial enterprises that benefit the U.S. economy through job creation and capital investment. ... $500,000 (U.S.) in a high-unemployment or rural area, considered a targeted employment area.
(googlet: Investment visa usa)
Så jeg må jo spare mye, 500k er jo 3-4 millioner ca og i tillegg må jeg ha kapital til leilighet "over there". Så dette blir nok med drømmen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye vanligere med store hus i USA enn i Norge, men det betyr så klart ikke at alle har det, som folk her i tråden er veldig opptatt av å påpeke. Folk bor i campingvogner og bittesmå leiligheter, men også i gigantiske hus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ikke helt appealet med å ha så store hus at man går seg vill i sitt eget hus. Men ja, amerikanerne liker det BIG.

Ikke så minimalistisk som her i Skandinavia.

Anonymkode: d8e08...b7f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man ser jo på programmer fra USA hvor de har to barn og et hus på 300 kvm og tre bad er for lite. Blant middelklassen++ er det nok veldig vanlig med store hus. Da regner man jo selvsagt ikke med dyre byer.

Nå har de jo mye større plass, planlagte tomter, lavere standard på byggingen, billigere håndverkere og det var sikkert bare historisk vanligere og billigere å bygge stort hus.

Anonymkode: 24d31...9ed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man ser jo på programmer fra USA hvor de har to barn og et hus på 300 kvm og tre bad er for lite. Blant middelklassen++ er det nok veldig vanlig med store hus. Da regner man jo selvsagt ikke med dyre byer.

Nå har de jo mye større plass, planlagte tomter, lavere standard på byggingen, billigere håndverkere og det var sikkert bare historisk vanligere og billigere å bygge stort hus.

Anonymkode: 24d31...9ed

Og det er vel derfor at man ser at tornadoene blåser taket så lett av, fordi dette er billig materiale de bygger med.

Men hvordan kan steder med lik temperatur som Norge også ha billige store hus? F.eks Michigan hvor vintrene kan bli veldig kalde...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har nok ett litt forvrengt bilde. Veldig mange bor i trailerparks feks 

Anonymkode: cbff3...864

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som det påpekes flere steder bor langt fra alle i store hus. Da jeg var på utveksling i USA havnet jeg hos en lav-inntekt familie som bodde i et hus på omtrent 100 m2. Tre små soverom og et bad, samt et lite kjøkken og grei stue. Hele nabolaget der var tilsvarende småhus, samt at det var en trailerpark i nærheten. Flere av klassekameratene mine bodde i trailerpark. Det var få store og prangende hus i småbyen jeg bodde i.

Anonymkode: 6895d...050

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha har du bodd i hele USA? Jeg har også bodd der på tre forskjellige kanter av landet, og tro meg, det er STOR forskjell😂 I Florida er det kokende varmt året rundt. I California er det som en gusten norsk sommer på vinterstid. I Massachusetts er klimaet identisk med Norge. 

Ts, hus i USA er mye billigere å bygge i tillegg til at det er en måte å symbolisere penger på. Det er stor forskjell på fattig og rik, og husene er en måte for de med penger å vise det på. Sånn som det jo er overalt, men spesielt der. Men de aller aller fleste husene er helt vanlige hus i våre øyne, og mindre.

Anonymkode: 064ec...13b

Nei, klimaet i Massachusetts er ikke identisk med det i Norge. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, mam4ma skrev:

Skikkelig sidespor, men!

Nå vet jeg ikke hva du mener med "et såkalt kaldt område (...) tropisk i forhold"?

De fleste bor der det er varmt?

Chicago, New York, Boston er alle eksempler på store byer med millioner av mennesker og der er det laaaaangt fra tropisk!! Stort sett fine temperaturer fra april til oktober, og kan bli veldig varmt om sommeren. Men der er veldig, veldig kaldt om vinteren!

Så til ts; de "fleste" har nok ganske små hus/leiligheter. Men mange har romslige hus. Amerikanere liker "luft" rundt seg. 'Everything is big in America' 😉

Se på TV-programmer som handler om huskjøp. Utrolig fascinerende å se forskjellen på britisk og amerikansk 🤪

Britene går inn på hovedsoverommet, som et sånn ca 15kvm, man klarer akkurat å gå rundt dobbeltsenga: "very spacious!".

Amerikanerene går inn på hovedsoverommet som er 30kvm, med en liten 'sofakrok': "ah, it's a bit small"

Har egentlig alltid lurt på hva de skal med så digre "masters", mens barna får noen bittesmå krypinn... Jaja 🤣

Rart det der. Er morsomt å se forskjellen på hva slags krav huskjøperne har. Amerikanerne skal alltid ha så mange rom, og de skal være store. En stor spisestue, for man kan ikke spise på kjøkkenet. Et craft-room, for barna kan ikke tegne, klippe og lime på spisebordet. Et play-room, for barna kan ikke leke i stua eller på sitt eget rom. Og sånn fortsetter det. Ikke rart de må ha store hus da. 

Og de enorme master bedroom, med eget bad selvfølgelig. Kommer ikke på tale å dele bad med resten av huset. Hva skal man med et så stort soverom, hvor man bare sover? Rare greier. Må være status.

Anonymkode: 47be9...633

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært mye i nordlige deler av USA (Midtvesten, Washington osv), der er det veldige vanlig med ganske små hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nylig en artikkel om hvordan de sliter med å få solgt nettopp de "store" husene som det ble bygget veldig mye av i etterkrigstida og frem til nittitallet, fordi dagens generasjon ikke har råd til å kjøpe dem.

Prøver å huske hvor jeg leste det, men det var sannsynligvis i Vg, Dagbladet eller Nettavisen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Minya skrev:

Jeg så nylig en artikkel om hvordan de sliter med å få solgt nettopp de "store" husene som det ble bygget veldig mye av i etterkrigstida og frem til nittitallet, fordi dagens generasjon ikke har råd til å kjøpe dem.

Prøver å huske hvor jeg leste det, men det var sannsynligvis i Vg, Dagbladet eller Nettavisen.

Ja det kan nok stemme. De bruker ofte begrep som ''Millennials'' der, og skylder på at det er ''Baby boomers'' feil at de ikke har råd til slike hus i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storeulv blåste ned huset til de tre små grisene, så det kan ikke være mye tess. Og dette skjedde i USA.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Storeulv blåste ned huset til de tre små grisene, så det kan ikke være mye tess. Og dette skjedde i USA.

er det du som var medlem i sjakk klubben?

Anonymkode: c48a4...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

er det du som var medlem i sjakk klubben?

Nei, jeg glemte å betale kontigenten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Nei, jeg glemte å betale kontigenten. 

stod om deg i avisen. 

Anonymkode: c48a4...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Byggkvaliteten i USA er tragisk. Det kan se fint ut på overflaten, men er bare dritt innvendig.

Anonymkode: 03063...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jo helt an på hvor i USA man er, Er stor forskjell på f.eks Florida og Montana. 

Anonymkode: 85682...32c

For ikke å snakke om Alaska :fnise: 

Anonymkode: 7e436...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som det påpekes flere steder bor langt fra alle i store hus. Da jeg var på utveksling i USA havnet jeg hos en lav-inntekt familie som bodde i et hus på omtrent 100 m2. Tre små soverom og et bad, samt et lite kjøkken og grei stue. Hele nabolaget der var tilsvarende småhus, samt at det var en trailerpark i nærheten. Flere av klassekameratene mine bodde i trailerpark. Det var få store og prangende hus i småbyen jeg bodde i.

Anonymkode: 6895d...050

En lavinntektsfamilie i Norge hadde ikke har et hus på 100 km, de hadde bodd i en blokk på 69 km.

Anonymkode: 4933f...a4e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en gang at etter 2. verdenskrig trengte mange mennesker som hadde brukt årene på å kriget for landet hus, billig. Siden været i usa (mange steder) ikke er ekstremt, kunne de bygge "standardhus" på 4 uker for en billig penge. Husene skulle holde hele familier, som på den tiden var normalt å være på 4-8 personer. Så er generelt regelen "big is better" grunnleggende i usa. 

Disse husene har senere blitt bygget på og utvidet med alt fra basseng til garasje og ekstra etasjer. Med samme materiale og stil for en billig penge.

Kan være en grunn for at husene er så store :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...